یکشنبه 10 فوریه 13 | 19:00

آیات عظام مکارم، نوری همدانی، علوی گرگانی و سبحانی رایتل را تحریم کردند!

قرار گرفتن چنین گوشی های موبایل در دست جوانان اعم از دختر و پسر مفاسد زیادی دارد، باید از خرید و فروش آن جلوگیری شود و نباید دولت چنین امکاناتی در اختیار مردم قرار دهد. فوائد جزئی در مقابل این مضرات بسیار کوچک است. و الله العالم.


https://www.teribon.ir/wp-content/uploads/wr_toptitr_thumb_20130210_160854_rightel.jpg

به گزارش تریبون مستضعفین، مراجع تقلید در فتاوی جداگانه راه اندازی نسل سوم تلفن همراه و مکالمه تصویری را تحریم کردند و آن را بر خلاف مصالح جامعه دانستند.

متن فتاوای آیات عظام نوری همدانی، سبحانی، علوی گرگانی و مکارم شیرازی بدین شرح است:

فتوای مراجع تقلید

آیت الله العظمی نوری همدانی:

بسمه تعالی
سلام علیکم

با توجه به اینکه مفاسد این کار زیاد است و امکان از هم گسستن اساس خانواده ها نیز هست، به علاوه اینکه عفت عمومی را مورد تهدید قرار می دهد، بنابراین اقدام به انجام آن جایز نیست.

8.9.91 | حسین نوری همدانی

آیت الله العظمی سبحانی

بسمه تعالی

قرار گرفتن چنین گوشی های موبایل در دست جوانان اعم از دختر و پسر مفاسد زیادی دارد، باید از خرید و فروش آن جلوگیری شود و نباید دولت چنین امکاناتی در اختیار مردم قرار دهد. فوائد جزئی در مقابل این مضرات بسیار کوچک است. و الله العالم.

30 ذی الحجه 1433

آیت الله العظمی مکارم شیرازی

به یقین مفاسد این کار از فوائد آن بیشتر است و منشأ مفاسد جدیدی در جامعه ما که متاسفانه درگیر مفاسد مختلفی است خواهد شد و با توجه به این که ضرورتی برای اصل این کار نیست بنابراین شرکتهای خصوصی و دولتی باید از آن خودداری کنند و مکلفین نیز باید از خرید آن خودداری نمایند.

آیت الله العظمی علوی گرگانی

بسمه تعالی

نظر به اینکه نسل سوم اپراتور تلفن های همراه با آموزه های دینی در تضاد است، و می تواند عفت عمومی جامعه و نظم حاکم بر آن را خدشه دار و خانواده ها را به ورطه نابودی اخلاقی و بنیانی بکشد و لذا نصب و راه اندازی این اپراتور چه از طرف دولت و چه از جانب بخش خصوصی به صلاح نیست و هرگونه اقدامی در این مسیر خلاف شرع است. البته لازم به ذکر است که ما در صدد تخطئه اصل فناوری نیستیم بلکه از آن جهت که این صنعت زیان و ضررهای فراوانی می تواند برای جامعه اسلامی چه از جهت امنیت اخلاقی و چه از جهت سیاسی و دینی داشته باشد، و تهدید کننده بنیان خانواده است، راه اندازی این اپراتور را جایز نمی دانیم.

  1. مسلمان
    10 فوریه 2013

    کنترل مفاسد این گوشی ها غیر قابل کنترل است
    همتن نباشد بهتر است.

  2. یک پسر
    11 فوریه 2013

    سلام
    در مورد رایتل باید بگم که واقعا حق گفتن
    همین مونده که این دختر و پسرا شب و روز تصویری و راحت باهم در ارتباط باشن
    همینجوریش وضع اینه که میبینید
    حالا اگه تماس تصویری هم باشه که ….
    پس چرا تو تلوزیون تبلیغ میکنند
    صدا و سیمای ما اسلامی نیست؟

  3. faridpourfattah
    11 فوریه 2013

    همین الان هر کسی بخواد میتونه با گوشیش فیلم بگیره و با اینترنت موبایلش واسه هر کسی خواست میل کنه، هرکسی خواست میتونه از طریق سرویس چت تصویری سرویس های مختلف ایمیل، ارتباط تصویری اون هم با موبایل و از طریق اینترنت برقرار کنه. این تکنولوژی جدید فقط پایه ارتباط رو میبره روی امواج موبایل و اساسا یه بحث فنی هست و یه پدیده اجتماعی بکر قرار نیست ظهور کنه.به نظر میاد عده ای که احیانا ضربه اقتصادی یا … از فعالیت این شرکت میخورن اطلاعات غلطی به مراجع دادن.

    • اصفهاني
      11 فوریه 2013

      درسته
      اما دقت بكنيم كه اين نو آوري با تسهيل در دسترسي به ارتباط تصوري بستر بسيار بسيار مناسبي را ايجاد ميكند براي ضربه خوردن “حيا” در جامعه!
      ديده شدن دو نفر توسط يكديگر يك امر معمول است ولي وقتي ما ميدانيم كه توسط طرف مقابل ديده ميشويم رفتارمان عوض ميشود. به مرور وقتي اين شرائط تكرار ميشود چون عادي شده است ديگر زحمت تغيير رفتار را به خود نميدهيم.
      لذا نه فقط حيا براي روابط دو جنس مخالف بلكه براي ارتباطات كاري(شغلي) هم ممكن است الزامات ظاهري و رسمي رعايت نشوند.
      اگر چنين ملاحظاتي از طرف همه كاربران ديده شود آسيب هاي ارتباط دو همجنس از بين ميرود ولي باز هم براي افزايش ارتباط تصويري يك آقا و خانم نميشود كاري كرد.
      در دين ما توصيه شده كه هر چه بتوانيد كمتر به صورت نامحرم نگاه كنيد بهتر است(حتي فقط قرص صورت) هر چند اگر به قصد لذت به قرص صورت نگاه نكنيد، آن نگاه حرام نيست

  4. طوگاد
    11 فوریه 2013

    برای ناشنوایان و افرادی که نیاز به ارتباط تصویری دارند بسیار عالیه .

    • حسن
      12 فوریه 2013

      میشه گفت زین پس تعداد ناشنوایان در ایران بسیار زیاد خواهد شد
      با تشکر

  5. حبیب اله
    11 فوریه 2013

    یکی از دوستان می گفت کاش از اول علما به فکر می افتادند و جلوگیری می کردند. نه الان که با تبلیغات توقع ایجاد شده. اینجا یک عده باید جدی تر و با مقاله های رسمی این موضوع رو جا بندازن. اینکه فقط نظر علما مطرح بشه باعث میشه یک عده به علما حمله کنند. وظیفه محافظت از آبروی علما به عهده همه ماست. نباید همیشه از آنها خرج کرد. باید کارشناسان دینی، روانشناسان و جامعه شناسان و … با مقاله های مختلف و تبیین موضوع، هم به جلوگیری از این اتفاق کمک کنند و هم از علما پشتیبانی کنند.

  6. رسول
    12 فوریه 2013

    راستی می دونید یکی از معضلات فرهنگی – روانی بعضی جوانها صحبت کردن با نامحرم از پشت تلفن و خودارضاییه !!!
    باور کنید اگه راه بیافته حس زنده بودن مکالمه تصویری خیلی تصویرهای حریم خصوصی رو به خطر می ندازه

  7. سید
    13 فوریه 2013

    سلام
    اصلا ضرورتی نداره که الان چنین چیزی وجود داشته باشه!
    مثلا الان مردم ما لنگ این هستن که تصویر همدیگرو هنگام مکالمه هم ببینن؟!
    بشدت حرکت خوبی رو علما شروع کردن…

  8. هرکی
    14 فوریه 2013

    خب چرا راه حل درست نمیشه؟ چرا صورت مسئله پاک میشه؟ مگه تو خارج استفاده نمیشه؟ اون موقع که ما از این تکنولوژی محروم بودیم خارج 5سال قبل داشت استفاده میکرد… چرا اونا درست اسفاده میکنن؟ یعنی واقعا ما بی جنبه ایم؟

    • مهرداد احمدی ورامینی
      15 فوریه 2013

      کی گفته اونا درست استفاده می کنن ؟ پس این همه فساد و فحشا در غرب از کجا اومده ؟

  9. محمد
    14 فوریه 2013

    باید عرض کنم، شما به وضع حجاب در جامعه نگاه نکنید. اکثریت خانوم های ما حاضر نمیشن پشت تلفن خودنمایی کنند و با حیا هستند. و به نظر من تماس های تصویری غیر اخلاقی در اقلیت بسیار بسیار اندک خواهد بود. مگر این که دو نفر از قبل آشنا باشند که تو اینترنت هم میتونند تماس تصویری داشته باشنند. ولی مقلدین موظفند از مرجع تقلیدشون پیروی کنند.

  10. جاوید
    15 فوریه 2013

    جواب استفتا رو با سوالش منتشر می کنن ، چون در استفتا سوال خیلی مهمه
    بهتره سوالهای پرسیده شده هم همزمان منتشر بشه تا جای مفسده باقی نمونه….

  11. elyas
    20 فوریه 2013

    با تاسف باید عرض کنم بسیاری از سایت ها بدون درج سوالات فقط متن پاسخ مراجع را گذاشته اند ولی باید توجه داشت از جهت فقهی برداشت و فهمیدن حکم شرعی از یک رساله با یک استفتا متفاوت است. چون در استفتا با توجه به سوال و فرض ان پاسخ داده میشود. و در این مساله مهم این نکته لحاظ نشده و حداقل احتمال اشتباه بین حرام بودن یا حلال بودن برای مردم وجود دارد.یعنی میتوان گفت اطلاعات غلط داده شده.
    اما به فرض صحت حرمت
    مراجع ما همه محترم هستد و باید به نظرات انها احترام گذاشت البته من از مقلدین این عزیزان نیستم و بدون در نظر گرفتن نظرات مخالفان یا خودم سوالاتی را مطرح میکنم
    اگر وظیفه یک مجتهد استنباط احکام است چرا اینجا تبدیل به تشخیص مصداق شده؟ چرا در موضوعاتی مهمتر از این تشخیص مفسده داشتن به عهده مکلف گذاشته شده ولی در این مساله …؟
    این مفاسد غالبا در دوربین های گوشی ها و..هم وجود دارد چه طور انها مصداق مفاسد قرار نگرفتند؟

  12. ZAHRA
    27 ژوئن 2013

    هوالحبیب
    سلام … آره ما همش میگیم که ما اهل کوفه نیستیم که فلان که بیسار …واسه امام حسین گریه میکنیم سینه میزنیم ولی تا اسم یه گناه جدید که میاد همه سنگ روشن فکری رو به سینه میزنن واقعا برای ملت متاسفم که دارن توی این امتحان سخت آخر الزمون کم میارن …
    اگه چیزی برای ما خوب باشه حتما علما براون تاکید میکنند
    به نظرمن جدل نکنید چون بعضی ها خودشون و به خواب زدن وکسی که خودشو به خواب زده باشه رو نمیشه بیدار کرد
    یاعلی

  13. موسوی
    27 دسامبر 2013

    سلام
    من مقلد هیچکدام از این عظام نیستم و به همه این آقایون احترام میگذارم.
    سوال رو اگه همراه جواب می گذاشتید خیلی خوب میشد.
    من سوالی که از آیت الله مکارم شیرازی پرسیده شده بود رو در سایتشون پیدا کردم. سوال با فرض های غلطی آمده شده.
    از برخی مطالب عنوان شده در سوال، اینطور برداشت میشه که سوال کننده، اطلاعات کافی نداشته و از برخی موارد دیگه اینطور به نظر میرسه که سوال کننده اطلاعات خوبی داشته. برداشت من از طرز سوال پرسیدن ایشون اینه که سوال کننده با قصد و جهتی این سوال رو پرسیده (شاید از اپراتورهای رقیب بوده باشه!!)
    به هرحال دو چیز واضحه، یکی اینکه احترام به بزرگان و مراجع تقلید به همگی واجبه و دوم اینکه حتی اگر ورود تکنولوژی در مصداق رایتل انجام نشه از طرق دیگه انجام میشه. پس راه چاره رو دریابیم.

  14. موسوی
    27 دسامبر 2013

    یه مطلب دیگه اینکه من کارشناس فناوری اطلاعاتم و البته دیندار متدین و همونطور که گفتم مقلد این بزرگواران هم نیستم. پس به نظر من به عنوان یک بهانه جو یا متعصب چشم بسته نگاه نکنید.
    از مزایای بسیار و خطرات بسیارش هم آگاهم.
    ولی نگرانی من از سوء استفاده از مقام و شان بزرگان دینی هست که خیلی خطرناکه.
    بحث کارشناسی اینجا مطرح نیست

ثبت نظر

نام:
رایانامه: (اختیاری)

متن:

پربازدیدترین

Sorry. No data so far.

پربحث‌ترین

Sorry. No data so far.