تریبون مستضعفین- هفتهنامه پنجره در شماره ۷۱ خود پروندهای را به انجمن حجتیه اختصاص داد. یادداشتی که در ادامه میخوانید از این پرونده و به قلم سیدرضا موسوی است.
مانند دورههای گذشته، امروز مهمترین دغدغه پرچمداران انجمن حجتیه، هدایت منابع مالی موجود در راستای پیشبرد اهداف خود، جذب افراد در سطوح مختلف و جذب منابع مالی جدید و مدیریت این چرخه و گسترش آن است. از اینرو، مخاطبان درجه اول آنها، سرمایهداران و جوانان و نوجوانان هستند. در این میان، جذب نوجوانان بهدلیل پذیرش آسانتر و شناخت کمتر از اولویت ویژهای برخوردار است؛ حال با درنظر گرفتن اولویت جذب قشر سرمایهدار، به این دریافت میرسیم که مهمترین نهاد مورد توجه انجمن حجتیه، مدارس – آن هم در مناطق مرفهنشین – خواهند بود. با این انتخاب، علاوهبر در اختیار گرفتن فکر و عقیده جوانان و نوجوانان و شکلدادن هنجارهای رفتاری و اخلاقی آنها، امکان دسترسی به پشتوانه مالی مطمئنی از نسل حال و آینده سرمایهدار جامعه، فراهم میشود. در بعد اعتقادی، جلسات متنوع و متعددی در سطوح گوناگون توسط جریانهای منتسب به انجمن حجتیه برگزار میشود. تنها در تهران طبق یک آمار غیرمستند، بیش از هزار جلسه اعتقادی مستمر تشکیل میشود. در این جلسات به موضوعات صرفا اعتقادی در زمینههای: شناختشناسی، عقل و محدوده آن، اعتقادات شیعه، فن بیان و تبلیغ و پاسخ به شبهات بهاییت و وهابیت و اهل تسنن و امثال آن، پرداخته میشود. باید دانست که این جلسات و آموزشهای ارائه شده در مدارس تحت پوشش آنها، هرگز ناظر به مسائل اجتماعی نیست و بر اساس تئوری تقیه و نفی حکومت، خود را فارغ از این دغدغهها ساختهاند. حتی در بسیاری از گرایشهای انجمن حجتیه، شاهد حذف مسائل اخلاقی اسلام از محتوای آموزهها و پرداختن صرف به اعتقادات هستیم. این جلسات علاوه بر شکل دادن افکار و آرای جوانان، یک شبکه اجتماعی از افرادی که ناخودآگاه یا آگاهانه تحت تأثیر این فکر هستند، در اختیار جریان انجمن حجتیه قرار میدهد.
فعالیت دیگری که در این سالها در انجمن حجتیه بسیار گسترش یافته، برگزاری مراسمات، محافل مذهبی، نمایشگاهها و تبلیغات خیابانی (میدانی) در ایام خاصی چون عید سعید غدیر، شهادت حضرت صدیقه (سلامالله علیها) نیمه شعبان و… است. این فعالیتها دارای اهداف مشترکی هستند، ولی به تفکیک نیز مصارف ویژهای پیدا میکنند. هدف کلی این برنامهها را – ورای تعظیم شعائر که از خصوصیات هر جمعی است که به بهانه دین شکل گرفته – میتوان اینگونه ذکر کرد:
اول: انسجامبخشی به نیروهای تحت پوشش؛
دوم: جذب نیروهای جدید؛
سوم: ارایه نمایشی از نوع و گستره فعالیتها برای جذب منابع و سرمایههای بیشتر؛
اما بهطور خاص نیز به برخی از این فعالیتها میپردازیم:
۱- مراسمات: برگزاری مراسم مذهبی اعم از جشنها و عزاداریها عمدتا در محلهای ثابت است و برخی خانهها و برجهای شمال شهر یکی از اصلیترین محلهای برگزاری این مراسماتاند. افرادی که در این مراسمات شرکت میکنند، بسته به برگزارکننده و صاحبمجلس، افراد مشخص و خانوادههای ثابتی هستند و این مراسمات عمدتا با خرج زیاد و کیفیت بالا برگزار میشود.
۲- شیوههای تبلیغی جدید:
الف- نمایشگاهها: مدتی است نمایشگاههایی در نقاط مختلف برگزار میشود که در آنها به موضوعاتی چون امامت و خلافت و جانشینی امیرالمؤمنین و ائمه علیهمالسلام پرداخته میشود و در آنها امتداد این ولایت به حضرت ولیعصر- ارواحنا له الفداء- میرسد و در آخر، راه رستگاری در زمان غیبت تنها توجه به آن وجود مقدس و دعا برای آن حضرت معرفی میشود. این نمایشگاهها به اشکال و ابعاد مختلف، اما با یک خط فکری ثابت توسط انجمن حجتیه بهصورت گسترده و در مناطق گوناگون برگزار میشوند که به معرفی ضمنی اسلام غیرسیاسی میپردازد.
بـ تبلیغات خیابانی: گروهی از افراد تحت پوشش انجمن حجتیه چندی است به این فعالیت میپردازند. آنها با حضور در مراکز خرید، خیابانهای شلوغ و یا حتی با برپایی یک کافیشاپ و… دقایقی را با لباسهای بسیار شیک و حرکات جوانپسند به توجیه مخاطبان خود میپردازند تا برای نجات در عصر غیبت، با امام غایب دوست شوند و دعایش کنند. همین!…
آنچه بیان شد، ناظر بر عموم جریانهای فعال و در صحنه امروز انجمن حجتیه است. طبعا افراد و افکاری منتسب به انجمن حجتیه وجود دارند که در برخي زمينهها اختلاف و تمایزاتی با آن دارند.
واقعاً این همه بدگمانی به انجمن حجتیه چه دردی را دوا میکند؟ آن هم در شرایطی که مهمترین مشکل جامعهٔ ما غربی شدن فرهنگ است. انجمن حجتیه دارد انرژی جوانان را صرف عمقبخشی به اعتقادات و دفاع از مکتب اهل بیت علیهم السلام میکند، و مطمئنم که شما قبول دارید این موضوع کماهمیتی برای پرداختن نیست.
ممکن است عقیده داشته باشید که انجمن حجتیه باید توجه بیشتری به سیاست و اجتماع نشان بدهد. خیلی خوب، قبول. (تازه من فکر میکنم که باید تقسیم کار صورت بگیرد و همه نمیتوانند همزمان هم کار اعتقادی انجام دهند، هم کار اجتماعی و هم کار سیاسی) ولی واقعاً این چقدر مشکل بزرگی است در مقایسه با هجمهٔ عظیم فرهنگی که دارد از خارج (چه دینزدایی غربی و چه قشریگری وهابی) به ما میشود؟ بهتر نیست انرژیمان را به جای ریز شدن روی فعالیتهای یک انجمن شیعی فعال و نسبتاً موفق، صرف کارهایی بکنیم که روی زمین ماندهاند؟
بازهم مثل همیشه سایت وزین تریبون، مقاله ای رو درباره انجمن حجتیه اپ کرده که مانند اکثر مفالات دیگرش در این زمینه، دچار کلی گویی و انحراف از واقعیت شده. به نظر هدف همه ی مقالات یکی است: اغراق آمیز جلوه دادن فعالیت های انجمن ، و تضعیف شیوه های تبلیغاتی آن ها در رسیدن به اهدافشان! و اینکه خلاصه و نقاوه ی همه ی مقالات اینه که حجتیه، با صرف هزینه های گزاف داره به شدت تبلیغ دین میکنه،ولی تبلیغشون ضعیفه و بی اهمیته!!
به مقالات گذشته کاری نداریم، فقط چند سوال از نویسنده محترم این مقاله دارم که انتظار پاسخ گویی دارم.(گرچه امیدی به تایید این مطلب ندارم ).
1-اما ابتدااین عبارت که “مانند دورههای گذشته، امروز مهمترین دغدغه پرچمداران انجمن حجتیه، هدایت منابع مالی موجود در راستای پیشبرد اهداف خود، جذب افراد در سطوح مختلف و جذب منابع مالی جدید و مدیریت این چرخه و گسترش آن است.”
آقای نویسنده، دوره های گذشته دقیقا چه زمانی است؟ آیا منظور زمان قبل انقلاب است یا پس از انقلاب؟ فکر میکنم منظور قبل ازانقلاب باشد، چون اوج فعالیت های انجمن در قبل انقلاب بوده که به مبارزه تخصصی با بهاییت می پرداخته و تاییدات اکثر مراجع تقلید زمان رو داشته، خوب حالا در ان زمان، منابع مالی انجمن چه بوده است؟ بنا بر اسناد فراوان، انجمنی ها اجازه ی مصرف سهم امام رو از مراجع گرفته بودند و هزینه هاشون ازاین راه تامین میشده، ادعای تامین مالی از طریق سرمایه دارانی مثل خیامی و… ادعای خنده داری بیش نیست که صرفا جهت سخن پراکنی مخالفان حجتیه عنوان شده و هیچ سند و مدرک نقلی وعقلی درباره اش موجود نمی باشد.
2- برهمه واضح و مبرهن است که در تمام سال های فعالیت انجمن، هیچ فعالیت اقتصادی و پولی دراین مجموعه نبوده است، و پرواضح است مهمترین دغدغه ی پرچم داران انجمن در همه ی زمان ها، اعتلای نام امام عصر علیه السلام و جلوگیری از تبلیغات دشمنان ایشان تحت نظر علما و روحانیت بوده و هست. خوب طبیعی ست که هر کار فرهنگی هزینه دارد و قبلن معلوم شد که انجمن هزینه های خود را از کجا تامین میکرده است.
3-“از اینرو، مخاطبان درجه اول آنها، سرمایهداران و جوانان و نوجوانان هستند. در این میان، جذب نوجوانان بهدلیل پذیرش آسانتر و شناخت کمتر از اولویت ویژهای برخوردار است”
خوب این عبارت واقعن سروته ندارد. اگر بر طبق ادعای شما، انجمن به منابع مالی نیاز دارد پس سرمایه داران رو جذب میکند، حالا این وسط جوانان و نوجوانان( بهدلیل پذیرش آسانتر و شناخت کمتر) چگونه منابع مالی هستند که انجمن اقدام به جذب انها می کند؟!؟!؟!؟ واقعن این عبارت بی معنی و خنده دار است.بگذریم…
4-” حال با درنظر گرفتن اولویت جذب قشر سرمایهدار، به این دریافت میرسیم که مهمترین نهاد مورد توجه انجمن حجتیه، مدارس – آن هم در مناطق مرفهنشین – خواهند بود.”
برادر من….
بالاخره اگه جذب قشر سرمایه دار در دستور کار قرار داره، باید بروند مثلن در بورس فعالیت کنند،آخه در مدارس چه منابع مالی وجود داره که انجمن انجا را در اولویت قرار داده؟! این حرف که بگوییم نوجوانان قشر مرفه را جذب میکند تا از ثروت پدرانشان استفاده کند مانند لقمه را دور دهان چرخاندن خنده دار و احمقانه است. خوب برود پدرش را جذب کند راحتتر به منابع مالی میرسد. پس ادعای جذب در مدارس مرفه نشین هم خنده دار است. ضمن اینکه کاش نویسنده اسم این مدارس بالاشهری را نام میبرد تا ذهنمون نره به سمت مدارس علوی .(آیا مدارس علوی بالاشهره؟!؟!؟!)
5- “با این انتخاب، علاوهبر در اختیار گرفتن فکر و عقیده جوانان و نوجوانان و شکلدادن هنجارهای رفتاری و اخلاقی آنها، امکان دسترسی به پشتوانه مالی مطمئنی از نسل حال و آینده سرمایهدار جامعه، فراهم میشود”
خوب هم اکنون بعد از گذشته حدود نیم قرن از عمر انجمن،زمان خوبی است برای قضاوت درباره “شکل دادن هنجارهای رفتاری و اخلاقی” افراد در جلسات انجمن. ببینید چند نفر از اعضای انجمن در سیستم قضایی کشور پرونده دارند(هرنوع پرونده ای) ببینید چند نفر از اعضای اصلی انجمن دارای سوءشهرت یا سوء سابقه هستند، ببینید در این جامعه ای که اختلاس و رشوه و رانت بیداد میکنه، ردپای چند انجمنی وجود داره؟! خلاصه راحت میشه تاثیر جلسات انجمن در انجمنی ها رو دید. برفرض که ادعای شما دراین عبارت درست باشه، چه اشکال داره که قشر سرمایه دار آینده ی جامعه، دارای فرهنگ اجتماعی و دینی بالا باشند؟ (اینکه شما شیوه ی تبلیغاتی انجمن رو نمیپسندید وتضعبف میکنی بحث دیگری است که در مجالی دیگر باید گفتگو کرد)
6-“در بعد اعتقادی، جلسات متنوع و متعددی در سطوح گوناگون توسط جریانهای منتسب به انجمن حجتیه برگزار میشود” راستش رو بخواهید من نفهمیدم منظور از جریان های منتسب چیست؟ اگر انجمن 1000 جلسه دارد پس خودش انها رو اداره میکنه، دیگه “جریان های منتسب” چه صیغه ایه؟ البته ممکنه شما هم مانند خیلی ها هر پرچم تبلبغ دینی را که ذره ای بر مذاقتان خوش نیاید را منتسب به حجتیه کرده و تکلیفش را یکسره کنید!!(مانند خیلی از افرادی که برچسب حجتیه خوده اند)
7-“در این جلسات به موضوعات صرفا اعتقادی در زمینههای: شناختشناسی، عقل و محدوده آن، اعتقادات شیعه، فن بیان و تبلیغ و پاسخ به شبهات بهاییت و وهابیت و اهل تسنن و امثال آن، پرداخته میشود…. حتی…شاهد حذف مسائل اخلاقی اسلام از محتوای آموزهها و پرداختن صرف به اعتقادات هستیم.”
خوب آنچه مبرهن است اینکه درِ جلسات عمومی و خصوصی انجمن بر روی همه باز بوده و هست. هرکسی از هر قشری درخواست حضور درجلسات انجمن را داشته، به راحتی وارد شده است.(البته انتظار نداشته باشین که یک بچه پنجم ابتدایی رو بزارن در کلاس دیپلمه ها مثلن!).اما ادعای “صرفا اعتقادی” شاید تا حدودی درست باشد اما تا چه حد؟! خوب هر فرد انجمنی معمولن هفته ای یک بار به مدت 2 تا 3 ساعت جلسه میره و تمام ایام هفته وقتش ماله خودشه!! خوب حالا ایا عیب داره که هرکسی در هفته فقط 2 ساعت رو به یادگیری اعتقادات و احکامش اختصاص بده؟ درواقع دیدگاه انجمن از قدیم تقریبا همینگونه بوده است. که افراد انجمنی در طول هفته نسبت به امورات روزمره و اجتماعی کاملن آزادند.فقط 2 ساعتشون رو به فراگیری اعتقاداتشون(طبقق سیره ی علما و بزرگان) خالی از هر حرف و مطلبی ، اختصاص می دهند. پس عنوان صرفن اعتقادی نه تنهااشتباه نیست بلکه بسیار سنجیده و درست است.بستگی داره که چه جوری نگاه کنید. حذف مسائل اخلاقی هم کاملن خنده دار و بی محتواست که نویسنده محترم برای شوردادن ادعای خودش عنوان کرده!
8- “فعالیت دیگری که در این سالها در انجمن حجتیه بسیار گسترش یافته، برگزاری مراسمات، محافل مذهبی، نمایشگاهها و تبلیغات خیابانی (میدانی) در ایام خاصی چون عید سعید غدیر، شهادت حضرت صدیقه (سلامالله علیها) نیمه شعبان و… است. این فعالیتها دارای اهداف مشترکی هستند” برگزاری مراسم مذهبی از ابتدای تاسیس انجمن همیشه بوده و مختص زمان حال نیست. چه بسا در این زمانه براثر ناملایمات روزگار، مراسم مذهبی انجمن بسیار کمرنگ تر از گذشته شده است. همانگونه که عرض شد جلسات عمومی انجمن که همگانی است و اگر مشکل اعتقادی یا ضدیت با نظام درآن وجود داشته باشد از چشمان تیزبین رصدگران! دور نخواهد ماند، پس شما نگران ارائه نمایش و جذب نیرو وغیره در مراسم مذهبی نباشین.
9-اما ادعاهاتون درباره کیفیت مراسم های مذهبی متعلق به انجمن، سراسر خنده دار است و با ادعای قبلی شما ناسازگار، اگر قصد انجمن ارائه نمایش و جذب نیرو است، پس چرا در خانه های بالا شهر آنهم با برای جمعیتی ثابت مجلس برگزار میکند؟ این چه جور تبلبغی است به خیال شما؟ اگر برگزار کننده انجمن است پس چرا مدعوین بسته به صاحب خانه متفاوت است؟ طبق ادعای شما درباره هدفبرگزاری مجالس، انجمن باید در محافل بزرگ و عمومی مراسم برگزار کند تا ادعاهای “جذب نیرو و ارائه نمایش” درست دربیاید!!!!! من تهرانی نیستم، اما فکر میکنم طبق تفکر شما هر مجلسی که مثلن از کریم خان به بالا !! برگزار شود مذموم است، چون ظاهرا بالاشهر محسوب شده و مربوط به قشر مرفه است!!!( والا من این مطلب را از فحوای مطالب شما دریافتم!!)
10-اما “خرج زیاد” دقیقا یعنی چی؟ ایا یعنی شب اخر به جای پلو قیمه، چلوگوشت میدهند؟!!! یا پارچه نوشته های بزرگ نصب میکنند؟!؟!؟! یا پاکت درشت به سخنران و مداح میدهند؟؟!؟! خلاصه منظور چیست؟ آیا این خرج ها که به عنوان مثال عرض کردم، برای مجالس اهل بیت قبیح است؟! ایا تعظیم شعائر اهل بیت باید کم خرج باشد و اگر پرخرج شد گناه است. (البته پاکت های چند میلیونی که این روزها بین مداحان معروف مد شده جای بحث دارد) هزینه کردن برای تعظیم شعائر در چه صورتی می تواند اشکال داشته باشد؟
11-“… و در آخر، راه رستگاری در زمان غیبت تنها توجه به آن وجود مقدس و دعا برای آن حضرت معرفی میشود.”
خوب به نظر شما راه رستگاری در زمان غیبت چیست؟ کجای این ادعای شما با اعتقادات اسلامی ویا با منویات نظام جمهوری اسلامی منافات دارد؟!! اصولن شما هرگونه فعالیت مذهبی توسط انجمن رو مذموم میدانید فقط به خاطر انتساب به انجمن!! واقعن دلیل قاطعی ارائه کرده اید!!
12-“…آنها با حضور در مراکز خرید، خیابانهای شلوغ و یا حتی با برپایی یک کافیشاپ و… دقایقی را با لباسهای بسیار شیک و حرکات جوانپسند به توجیه مخاطبان خود میپردازند تا برای نجات در عصر غیبت، با امام غایب دوست شوند و دعایش کنند. همین!…”
برادر عزیز، اگر انجمنی ها اینکار ها را ( که شما نمکشو هم زیاد کردی)، میکنند ایول به مرامشون!… ایول به پشتکارشون!! خود شما چقدر حاضری به خاطر تبلیغ دینت، از کارو زندگیت بگذری و بری سراغ افرادی که ظاهرشون هیچ تشابهی با منویات اسلامی نداره و امیدوار باشی به نگاه مولای غریبت تا شاید توسط تو ، یک نفر هدایت بشه؟!؟!؟! چه اشکال داره که با لباس شیک و به قول شما، حرکات جوان پسندانه!!، جوانانی که محروم از معارف دینی هستند رو جذب دین کرد؟ ایا تبلیغ دین فقط با عبا و عمامه و منبر امکان پذیر است؟ قطعا لباس تبلبغ دین عبا و عمامه است، اما تنها راه تبلیغ که نیست؟!
راستی خوبه بدونی که بهاییت داره با همین شیوه، جوانان مسلمان رو در پارک ها و کافه ها و ….به دام می اندازه و برای خودش نیرو زیاد میکنه. شما به جای اینکه نگران تبلیغ نام امام عصر توسط انجمنی ها باشی بهتر نگران بی دین شدن جوانان مسلمان توسط بهاییت و وهابیت باشی و کاری انجام بدی.
و در آخر نفهمیدم منظور از ” همین!…”چه بود!! شما توقع داری که آن جوانانی که یاد کردی در گفتگوهای خود درچه موارد مهم دیگری غیر از محبت امام عصر صحبت کنند؟! اگر موارد دیگری به ذهن مبارک خطور میکنه بهتره خودتون دست به کار بشین و برین تو خیابون ها و مردم رو آگاه کنین.
والسلام علی من اتبع الهدی
إنّ ممّن ینتحلُ مودّتنا أهلَ البیت، من هو أشدُّ فتنةً علی شیعتِنا من الدّجّال.
فقلتُ: بماذا؟
قال: بموالاتِ أعدائِنا و معاداةِ أولیائِنا. إنّه إذا کان کذلک، اختلطَ الحقُّ بالباطل و اشتبهَ الأمرُ فلم یُعرَف مؤمنٌ من منافقٍ”*
“همانا از کسانی که مدعی مودت ما اهل بیت هستند،کسی هست که در فتنهگری، برای شیعیان ما از دجال شدیدتر است.
(راوی) گفتم: برای چه؟
(امام) گفت: به خاطر دوستی با دشمنان ما و دشمنی با دوستانمان. چون چنین شد، حق با باطل آمیخته میشود و مؤمن از منافق بازشناخته نمیشود.”
وسائل الشیعه؛ ج 16؛ ص 179
بنده شما را نمونه بارز و واضح این روش میدانم
خدایتان شما را راهنمایی کند
ما که دیگر برای شما امید نداریم !
حالا میفهمم که ان حکیم فرزانه جناب ایت الله خامنه ای زمانی که دشمنان در راستای استکبار جهانی خواستند تضاد داخلی در کشور بوجود اورند چگونه تیزبینانه عوامل این خطر بزرگ را برایمان شناساند خدایش برای این مرزوبون نگهش دارد که اگر نباشد شما خون مان را خواهید مکید
ایت الله خامنه ای: من بدون اینکه شما را در طرح این سؤال متهم بکنم، نفس وجود این مسأله را و عمده کردن مسألهی انجمن حجتیه را در جامعه متهم میکنم و کسانی را که برای اولین بار این شایعه و این بحران مصنوعی را سعی کردند که به وجود بیاورند ناخالص میدانم.”
من چه بگویم به کسی که خود با تمام زوایای ممکنش بر کار های بی بدیل دینی انجمن اشناست! اما انها را مضر میداند
ادم عاقلی میخواهد تا انچه تو نوشته ای را بخواند و بپرسد کجای این اعمالی که تو نوشته ای بد است تبلیغ دینیشان یا جلسات اعتقادیشان !
واقعا که ……
وا کجاش بد بود؟؟؟؟
آقای احمدی جواب به اون طول و تفسیر قابلیت این تریبون رو نداره بهترین جواب همون جواب گلی هست
اینا کجاش بد بود؟!!!
الْإِمَامُ الْأَنِيسُ الرَّفِيقُ وَ الْوَالِدُ الشَّفِيقُ وَ الْأَخُ الشَّقِيقُ وَ الْأُمُّ الْبَرَّةُ بِالْوَلَدِ الصَّغِير
واقعا اگر کسی همین قسمت از حدیث رو یاد بگیره برای تمام عمرش کفایت نمیکنه؟؟!!!
واقعا دوستی با امام و دعا (الدعا مخ العباده) اینقدر بی ارزشه ؟!!!
واللا!! شما سایت تیریبونی ها نفهمیدم مذهبی هستید یا ضد مذهبی!!؟؟!!!!
اینا که همه کارای موافق دینب ود که ….
آمیختگی حق و باطل و موندن تنها 113 یار واسه امام زمان ک میگن همینه دیگه….چقدر شماها زودباور و ظاهر بین شدید ک تا یکی دعا میخونه یا اسم شریف امام زمانو ائمه رو جرات میکنه رو زبونش بیاره فک میکنید حله دیگه….ته ایمانو اعتقاده….وجود همین شماهاس ک اعتقادات ما شده بهترین راه فریب و حربه برای دشمنامون….ن داداش….انقدددددر ظاهر بین نباشید….
به نظرم آقاي احمدي با كلمات بازي كردن .
ممنون از احمدي بخاطر جواب كاملشون
دل مرده ايم قبول،ولي اي مسيح من يك جمعه بيا زيارت اهل قبور كن