تریبون مستضعفین- مهدی ابوالقاسمی
سریال مثلاً مناسبتی «مادرانه» را مشابه دیگر مناسبتی های ماه رمضان امسال از زوایای مختلف می توان نقد و بررسی کرد.
اینکه سریال «از کار در آمده است یا نه»، «پیام یا حرف تازه ای دارد یا تکرار مکررات است»، «فیلمنامه کار قوی است یا ضعیف»، «انتخاب بازیگران به درستی صورت گرفته است یا نه»، «پرسوناژهای سریال تیپ هستند یا شخصیت»، «صحنه پردازی و دکوپاژ پلان ها به دقت انجام شده یات نه؟، «صدابرداری، صداگذاری، موسیقی، تدوین و … سریال بدون اشکال بوده یا نه»، «سریال توانست مخاطب را جذب کند یا بدون جذابیت بود»، «فیلم یک موضوع واقعی را به تصویر کشید یا دچار توهم و بزرگ بینی شد»، «فیلم ترویج اخلاق می کند یا خشونت» و … مسائلی است که هر فیلم و سریالی از جمله مادرانه نمره ای در آنها کسب و بعضاً جنجالی ایجاد می کند و منتقدان و مدافعانی را به خود مشغول می سازد.
به گافهای کشف شده در دیالوگ و صحنه پردازی هم کاری نداریم. از تعجب وبلاگ نویس روستای متکازین مازندران در استفاده از عکس دوران کودکی اش در یکی از پلان های سریال هم می گذریم.
اما می توان یک اثر را از این بعد هم نقد و بررسی کرد که چه کسانی در ساخت آن همکاری و مشارکت کردند و با چه نیتی و آیا آنچه می خواستند محقق شد؟ و اینکه مدیران فرهنگی مشارکت کننده با چه منطقی در این خصوص تصمیم می گیرند؟ و آیا پاسخگوی بازدهی سرمایه گذاری شان هستند؟
امروز که سریال «مادرانه» را مرور می کنیم با منطق یکی از حامیان این مجموعه که در انتهای این نوشته خواهد آمد می توان افراد و مجموعه های زیر را به مشارکت در ساخت «مادرانه» دعوت کرد:
– اتحادیه خانه داران بالای 1000 متر؛ به گونه ای که از «اردلان» تا پهلوان «زمان» و از «حاج آقا ثانی» تا «مامان گلم فرزاد» ترویج زندگی در چنین خانه هایی می کنند
– اداره آگاهی؛ که توانایی خودش را در حل جرایم تهران بزرگ در همه صحنه ها تنها با یک مامور و یک عکس a4 به نمایش گذاشت
– دانشگاه علوم پزشکی؛ برای ترویج تکریم ارباب رجوع با بستری بیماران اورژانسی در اتاق خصوصی و نیز تحویل بیماران تصادفی به خانواده شان پس از هر گونه تصادف بهتر از قبل تصادف
– کلینیک ترک اعتیاد؛ که برای حمایت از تسریع شروع درمان یک معتاد، سانتریفیوژش را از نیمه شب گذشته به چرخش در میآورد.
– اتحادیه سبزی فروشان؛ برای تبلیغ ویژه تربچه
– شرکت تویوتا؛ به خاطر معرفی محصول پرادو با جلوه های ویژه ای مانند جدا شدن در در برخورد با خودروی پارک شده کنار خیابان بدون کوچک ترین صدمه به دیگر بخشهای خودرو
– صنف کتلت پزان؛ به خاطر گنجاندن آموزش پخت کتلت و معرفی آن به عنوان تنها غذای قابل استفاده برای پیک نیک یک روزه، سحری و افطاری
– و …
****
اما حامی میلیاردی سریال مادرانه سازمان اوقاف و امور خیریه است.
به این سه خبر توجه کنید:
«مدیر کل دفتر ریاست، روابط عمومی و امور بین الملل سازمان اوقاف و امور خیریه یک هفته قبل از ماه رمضان از پخش مجموعه تلویزیونی مادرانه با موضوع وقف خبر داد و گفت: در تهیه و تولید سریال تلویزیونی مادرانه به صورت فعال مشارکت کردیم.»
«مدیر روابط عمومی اداره کل اوقاف وامورخیریه استان تهران گفت: مجموعه تلویزیونی مادرانه در راستای ترویج سنت حسنه وقف و آشنایی مردم با موضوع وقف برای ماه مبارک رمضان تولید شده است.»
«مسئول روابط عمومی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان البرز گفت: یکی از سکانسهای ویژه سریال «مادرانه» در امامزاده طاهر استان البرز واقع در مهرشهر کرج ضبط شد که در این سکانس اردلان بر سر قبر مادرش در این امامزاده حضور پیدا کرده و از خدای خود برای گناهانش طلب بخشش میکند. وی به فضای امامزاده طاهر اشاره و اضافه کرد: فضای امامزاده طاهر که به عنوان لوکیشن این صحنه انتخاب شده بود، یکی از فضاهای معنوی، زیبا و از جاذبه های فرهنگی و معنوی نه تنها در سطح استان البرز بلکه در سطح کشور محسوب می شود.»
فرض می کنیم بازدید آقای احمدی نژاد از صحنه فیلم برداری مادرانه بخشی از هزینه اوقاف نبوده است. حال بیاییم مابه ازای «مشارکت فعال» اوقاف را در فیلم پیدا کنیم.
مصاحبه های عوامل و بازیگران سریال را در روزهای اخیر خط به خط تحلیل کنید؛ چند بار از ترویج فرهنگ وقف گفته اند؟
صداوسیما که این سریال را یکی از دو سریال پر بیننده خود در ماه رمضان اعلام کرده است، آماری ارائه کند که چند درصد مخاطبان موضوع سریال را وقف می دانند؟
منتقدان، لایه های اول و دوم و … سریال را کالبد شکافی کنند و بگویند پیام های اصلی این اثر تلویزیونی چیست؟ وقف است یا طلاق یا اعتیاد یا رانتخواری یا دختران فراری یا خشونت یا عشق یا …
سازمان اوقاف اعلام کند سهمش از یک سریال 27 قسمتی 35 دقیقه ای غیر از «سکانس ویژه» سر قبر مادر اردلان چند دقیقه است؟ و دقیقه ای چند صد میلیون؟
آیا لطف مادرانه میلیاردی اوقاف در «مادرانه» مادرانه پاسخ داده شد؟
آیا برای مسئولان و مدیران فرهنگی اوقاف همین مقدار که اسمشان در تیتراژ بالا و پایین برود و یک نفر در یک دیالوگ بگوید خانه ام را وقف خوابگاه دانشجویی کردم توجیه محسوب می شود که میلیاردی هزینه کنند؟
خوشم اومد از متنتون مخصوصا قسمتی که اسپانسرا را معرفی کردین واقعا سریال مزخرفی بود اون مادر بیچاره که هم عاشق شوهرش بوده هم عاشق بچه هاش و سرخورده از این زندگی بوده را به لجن کشیدن تا اون خانوم یک روزه جاشو به این شکل پر کنه سراسر مقوااااااااااااااااااااااااااا
فقط می تونم بگم سریال بی خودی بود، در بهترین اوقات معنوی و مادی که همه خانواده دور هم هستند اگر به جای این چرندیات، راز حاج نادر رو پخش می کردند… بی خیال.
ممنون مهدی آقا
یا علی
این سریال نمایش تجملات و زندگی اشرافی بود. وای بر صدا و سیما با تبلیغ سبک زندگی مادی
اما نتیجه گیری از این سریال مادرانه جالب میتونه باشه !
داشتن پدر پول دار دست خودت نیست اما در مورد پدر زن اگر پولدار نباشه مقصر خودتی ….!!
پس اسم مؤسسه مالی اعتباری عسگریه به عنوان اسپانسر چی بود؟؟؟؟؟
بی محتوا ترین سریال تاریخ بشریت.
تازه این مورد از هزاران موردی بود که بالاخره صداش درومد.یه سری به فیلم “ملک سلیمان” بزنید ، یه نگاهی هم به سریال “تکیه برباد” داشته باشید….
پس دم مدیران صداوسیما گرم که انقدر راحت میتونن اسپانسر جذب کنن و بخش کوچکی از بدهی هاشون رو اینجوری پرداخت کنن.