سه‌شنبه 12 اکتبر 10 | 13:46

الازهر و ماجرای تخریب مزار ابولؤلؤ

مدیر موسسه گفتگوی دینی از اشتباه برخی رسانه ها در پوشش اخبار مربوط به جریانات موجود در مصر و الازهر انتقاد کرد و به بیان تفاوت اساسی بین جبهه علمای الازهر و دانشگاه الازهر پرداخت.


مدیر موسسه گفتگوی دینی از اشتباه برخی رسانه ها در پوشش اخبار مربوط به جریانات موجود در مصر و الازهر انتقاد کرد و به بیان تفاوت اساسی بین جبهه علمای الازهر و دانشگاه الازهر پرداخت.

متن نوشتار حجت الاسلام غریب رضا در این باره به این شرح است:

شاید این خبر بسیاری را شگفت زده کرد. چگونه ممکن است شیخ الازهر چنین موضعی بگیرد؟

بسیار بعید بود عالمی فرهیخته و دانشمندی ملتزم به وحدت اسلامی چون دکتر احمد الطیب چنین سخنانی را مطرح کند. شیخ الازهر کسی است که بارها در موضع گیریهای رسمی و مصاحبه های خود از شیعیان در برابر تهاجم وهابیت دفاع کرده است. به گفته خود کتاب های شهید صدر را مطالعه کرده است و مواضع عاقلانه و وحدت گرایانه او امید جدیدی را نسبت به احیای نقش و جایگاه وحدت آفرین الازهر به وجود آورده است. با این حال در چندروز گذشته خبری در رسانه های عربی و فارسی به سرعت منتشر گردید که بسیار شگفت برانگیز بود. در این خبر به نقل از شیخ الازهر عنوان شده بود که تا مزار ابولؤلؤ را تخریب نشود، حاضر به گفتگو با ایران نخواهیم بود!

«جبهه علمای الازهر»، الازهر نیست!

تعجب به جا بود. این بار هم کم دقتی رسانه ای باعث شد واژه ها و نام های مشابه رهزن اطلاع رسانی صحیح شود و موضع گیری گروهی تندرو به حساب دانشگاه الازهر و شیخ الازهر گذاشته شود.

به نظر می رسد بعد از طرح دیدگاه ها و مواضع تقریبی شیخ الازهر و تلطیف فضای مذهبی، به ویژه فضای وحدت گرایانه ای که بعد از فتوای مقام معظم رهبری در تحریم اهانت به همسران پیامبر به وجود آمد، تفرقه گرایان لازم دیده اند با تحریف واقعیت ها و شایعه پراکنی، شیرینی وحدت اسلامی را تلخ کرده فضای بی اعتمادی را نسبت به پیشروان تقریب مذاهب حاکم نمایند. برخی رسانه ها نیز بدون بررسی و تحقیق اخبار جهت دار منتشر شده در رسانه های عربی را ترجمه و در فضای داخل منتشر کردند.

انتشار سخنان رئیس جبهه علمای الازهر به جای شیخ الازهر

داستان از این قرار بود که آقای دکتر «محمد البری» رئیس جبهه علمای الازهر در موضع گیری تندی، گفتگو با ایران را مشروط به ویران کردن مزار ابولؤلؤ کرده بود. بسیاری گمان کردند، شخص نامبرده نماینده رسمی دانشگاه الازهر است و به همین جهت این موضع گیری به نام شیخ الازهر در رسانه ها منتشر گردید. این در حالی است که اساسا میان مشیخة‌الازهر(سازمان مدیریتی دانشگاه الازهر) و «جبهه علمای الازهر» اختلاف نظر شدید وجود داشته، بلکه درگیری های تندی اتفاق افتاده است.

سابقه جبهه علمای الازهر و مواضع منفی علیه ایران

هر چند سابقه تشکیل جبهه علمای الازهر به عنوان مجموعه ای غیر دولتی به سالها پیش بر می گردد ولی این گروه به دلیل اعتراض شدیدی که نسبت به فتواها و شیوه مدیریت شیخ سابق الازهر دکتر طنطاوی مطرح می کردند، در سال های اخیر به عنوان گروهی منتقد و معارض مشیخة‌الازهر شناخته شده اند.

البته وسعت نظر و شمولگرایی شیخ جدید الازهر باعث شده مقداری روابط تیره و سرد جبهه با مشیخة بهبود یابد ولی هنوز گسل عمیقی میان دیدگاه ها و گرایش های این دو وجود دارد. به عنوان نمونه می توان موضعگیری جبهه الازهر را با استقبال شیخ الازهر از فتوای اخیر حضرت آیت‌الله خامنه ای مقایسه نمود.

در حقیقت گروه نامبرده گرایش های سلفی داشته و از نظر سیاسی علیه مواضع جمهوری اسلامی موضع گیری می کند و در یک کلام دانسته یا ندانسته به ابزاری در راستای ایران هراسی رسانه ای تبدیل شده است.

مواضع تفرقه گرایانه نسبت به شیعیان

برخلاف رویه و تلاش شیخ الازهر در ایجاد وحدت ملی و هم گرایی و گفتگو با ادیان و مذاهب مختلف، در فهرست بیانیه‌ها و مواضع جبهه علمای الازهر مواضع تفرقه گرایانه نسبت به مسیحیان، شیعیان و روشنفکران دینی در مصر وجود دارد.

ظرافت های خبری در عرصه بین الملل

خلاصه سخن این که رسانه ها در عرصه بین الملل باید با وسعت نظر و دقت بیشتر عمل کنند و به آثار و پیامدهای اطلاع رسانی نسنجیده و غیرحرفه ای بیشتر توجه کنند تا ناخواسته آتش فتنه مذهبی را شعله ورتر نکرده و به آسانی مواضع دو شخص یا دو گروه کاملا متفاوت را پای دیگری ننویسند!

  1. علی
    14 اکتبر 2010

    با سلام و عرض ادب
    اینکه چه کسی چنین شرطی گذاشته و چه کسی آنرا بسط و رواج داده چندان مهم نیست مهم اینست که با توجه به جهشی که بعد از فتوای رهبر معظم در فضای وحدت صورت گرفته فرصت غنیمت شمرده شود و هر کس در حد توان برای رفع اختلافات شیعه و سنی قدم بردارد.
    براستی مگر ابولولو کی بود و چه شخصیت برجسته ایست که برایش گنبد و بارگاه ساختیم و بسیاری به زیارت او رفته طلب حاجت می نمایند. شما را بخدا لحظه ای خودمان را جای سنیها بگذاریم و فرض کنیم آنها قبر ابن ملجم را مانند بارگاه ابولولو تبدیل به مکانی مقدس نمایند و ابراز احترام کنند چه حسی به ما دست می دهد ؟
    ( همیشه یه سوزن به خود آنگاه جوالدوز به دیگران بزنیم )

ثبت نظر

نام:
رایانامه: (اختیاری)

متن:

پربازدیدترین

Sorry. No data so far.

پربحث‌ترین

Sorry. No data so far.