سعید اوحدی گفت: بررسی تفاوتهای خدمات در پرواز سفرهای زیارتی و مخاطبان آن در نشست یک روزه قابل انجام نیست و لازم است برای ارائه خدمات به حجاج و زائران، ساعتها نشست تخصصی در گروههای مجزا شامل خلبانان، مهمانداران و… برگزار و نحوه رفتار با زائران در طول پرواز بررسی شود.
رئیس سازمان حج و زیارت با بیان اینکه در پروازها و در هواپیما دستهبندی و کلاسهای متفاوت برای خدماتدهی به مسافران وجود دارد، اظهار داشت: در حوزه هوانوردی امروز در دستهبندی کلاسها خدمات به هر گروه باید رفتارشناسی و مخاطب شناسی شود و اگر یک مسافر ویژه در پرواز باشد، قطعاً رفتار مهمانداران و برخورد با وی متفاوت با سایر مسافران خواهد بود.
همه مسافران پروازهای حج مسافر ویژه هستند
اوحدی بیان کرد: تفاوت اساسی میان مسافران سفرهای زیارتی با مسافران دیگر سفرها وجود دارد؛ در پروازهای زیارتی همه زائران با یک هدف و یک مطالبه مشخص آمدهاند و همه ویژه هستند و حتماً باید رفتار و برخورد با این مسافران متفاوت باشد.
وی با بیان اینکه یکی از نگاهها به مسافر در پروازها نگاه به عنوان فرصت اقتصادی است که سعی میشود با رفتار مناسب، کترینگ، برنامه ریزی پروازها و کیفیت خدمات، رضایت مشتری جلب شود، ادامه داد: ما به زائران سفرهای زیارتی باید به عنوان یک ارزش و سرمایه معنوی نگاه کنیم و باید خالصانه تلاش کنیم تا دریابیم در این پرواز دو ساعت و نیمه چگونه میتوانیم رضایت او را جلب کنیم و او را برای یک ضیافت معنوی آماده کنیم.
رئیس سازمان حج به تخصصی شدن خدمات با توجه به گروههای مختلف در صنعت هوانوردی و جهانگردی اشاره کرد و افزود: امروز در صنعت جهانگردی تعریفی برای «گردشگری زیارتی» وجود دارد و برای مسافر زیارتی در صنعت توریسم، آداب و رفتار مشخص تعریف شده است.
وی با بیان اینکه امروز در برخی کشورهای مسلمان جهان در شرکتهای هواپیمایی بخشی به عنوان دپارتمان زیارتی ایجاد شده، گفت: نوع اخلاق و رفتار با مسافران سفرهای با اهداف مختلف، متفاوت است، حتی سن مسافران نیز یکی از مواردی است که روی آن بحث میشود.
رئیس سازمان حج و زیارت با بیان اینکه در برخی کشورها، مسافران از منزل و از طریق اینترنت، صندلی و نوع غذای خود در هواپیما را مشخص می کنند، بیان کرد: بر اساس مخاطب شناسی باید نوع مجله ای که در هواپیما برای زائران قرار داده میشود، متفاوت باشد و مطالبی در خصوص حج و عمره و سفرهای زیارتی در آن درج شده باشد و حتی پوشش مهمانداران در این سفرها متفاوت باشد.
وی خدمات در حوزه پرواز را جزء صنایع خدماتی دانست و گفت: در صنایع خدماتی مانند فعالیت شما در شرکت های هواپیمایی، مشتری و مخاطب در فرآیند تولید شما که همان ارائه خدمات است، حضور دارد و می بیند که کترینگ را چگونه ارائه میکنید، در تأخیرها چگونه عمل می کنید و چگونه اطلاع رسانی میکنید.
رئیس سازمان حج بر لزوم مخاطب شناسی در حوزه پروازهای زیارتی تأکید کرد و گفت: در این خصوص باید کارگروههای تخصصی تشکیل شود و از نظرات اساتید فن در حوزه های روانشناسی و مخاطب شناسی بهره جویی شود.
وی تأکید کرد: هرچه در این مسیر در اطلاع رسانی و آموزش سرمایه گذاری کنیم، توانایی ما افزونتر خواهد شد و هرچه شناخت ما بیشتر باشد، در رویایی با مشکلات آمادهتر خواهیم بود.
اوحدی با بیان اینکه بخش اعظم خدمات سازمان حج به زائران از لحظه سوار شدن اتوبوس در فرودگاههای عربستان برای عزیمت به هتلهای مدینه و مکه آغاز میشود، گفت: دروازه ارائه خدمات به حجاج و زائران از فرودگاه های کشور و در هواپیما است و این دروازه خدمات محل اولیه قضاوت زائران در خصوص ارائه خدمات به آنان خواهد بود.
انتقال پروازهای حج به فرودگاه امام(ره) در صورت تأمین امکانات لازم
وی در خصوص انتقال پروازهای حج به فرودگاه امام (ره) تصریح کرد: بر اساس دغدغه نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت مبنی بر حفظ شأن و حقوق زائران، اگر سازمان هواپیمایی کشوری و شرکت فرودگاههای کشور بر اساس تعهدی که کردهاند، تمهیدات و امکانات لازم برای اعزام حجاج را در فرودگاه بین المللی امام خمینی(ره) فراهم آورند، پروازهای حج به فرودگاه امام(ره) منتقل خواهد شد و در غیر این صورت پروازهای حج ایستگاه تهران همچنان از فرودگاه مهرآباد انجام خواهد گرفت.
در عملیات حج سالجاری 64 هزار ایرانی از 19 ایستگاه پروازی کشور عازم سرزمین وحی میشوند.
نیمی از پروازهای رفت و برگشت حجاج ایرانی توسط دو شرکت هواپیمایی داخلی و نیمی دیگر توسط شرکت هواپیمایی سعودی انجام میگیرد؛ نخستین گروه از زائران ایرانی بیت الله الحرام 17 شهریور ماه به عربستان اعزام میشوند.
Sorry. No data so far.