پنج‌شنبه 12 مارس 15 | 11:18
هنر دینی با رذایل می جنگد

رسانه ها به دین نگاهی سکولار دارند

منطقی ترین ابزار در تغییر سبک زندگی و اخلاق اجتماعی، رسانه است و ابزار ان در دو دهه اخیر افزایش یافته است لذا اگر به سرعت آنها نرسیم فاصله ما با هم بیشتر خواهد شد.


عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: در نحوه انتقال فروع دین به جامعه که با سبک زندگی پیوند می خورد روش رسانه ای درستی نداریم و فیلم های ما به دین نگاه سکولار و دنیوی دارند.

رحیم پور ازغدی

حسن رحیم‌پور ازغدی شامگاه چهارشنبه در نشست علمی تخصصی حوزه و هنر، فرصت‌ها  و تهدیدها که در تالار اجتماعات صبا در مشهد برگزار شد با نقد عملکرد سینمای کشور بیان کرد: هنرمندان این حوزه فکر می کنند برای مذهبی بودن فیلم باید حتما در محیطی مذهبی مانند مسجد و یا حسینیه باشد واین یک نگاه سکولار به دین و مذهب است.

وی اضافه کرد: شبیه خوانی ربطی به مذهب ندارد و میراث مذهبی نیست لذا هر چیزی در رسانه که دین را مرده نشان دهد دارای نگاه سکولار است.

این استاد دانشگاه ضمن بیان اینکه مذهب نوع نگاه انسانی و جهانی دارد افزود: از هر آیه و حدیث در دین می اتوان برای ساخت فیلم بهره گرفت چون هر کدام از آنها پیام معرفتی، اخلاقی و انسانی در شیوه زندگی دارد.

وی عنوان کرد: مذهب ما در عزاداری ها و زیارت خلاصه شده لذا با جامعه سکولار فرقی نداریم و گاهی عقلانی نیز عمل نمی کنیم در حالی که سکولار ها عقلانی فکر می کنند.

 این کارشناس دینی با بیان اینکه ما در حال تجربه چگونگی نگاه از چشم اسلام به هنر و هنر به اسلام هستیم ادامه داد: برای درک نسبت دین و رسانه باید تعریف دینی رسانه و توصیف رسانه دینی انجام گیرد.

وی با بیان اینکه دین دکترینی برای همه ابعاد زندگی است خاطر نشان کرد: می توان از دیدگاه اسلام به هنر نگریست به نحوی که از منظر هستی شناسی به فلسفه هنر به نحو عام و رسانه به نحو خاص و سینما به نحو اخص توجه کرد.

رحیم پور ازغدی در ادامه افزود: از منظر فلسفی، اخلاقی و ابزاری نیز می توان به سینما نگریست و اگر از منظر اخلاقی به هنر و رسانه نگاه کنیم می توانیم  منحنی رشد و سقوط اخلاقی مخاطب را اندازه گیری کنیم.

وی اذعان کرد: رسانه کارکردی قطره چکانی دارد لذا هم می تواند زهر بچکاند و هم مایه حیات و اثرش نیز پس از سال ها هویدا خواهد شد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ضمن اشاره به اینکه از چشم هنر نیز می توان به اسلام نگریست ابراز کرد: هنرمند با ظرف کوچکی به نام رسانه می خواهد آب حیات را به مخاطب منتقل کند و اگر با ظرفیت کم به سراغ مظروف بزرگ تر برود حماقت است.

وی افزود: کسانی که در رسانه وارد حوزه هایی می شوند که آنها را نمی شناسند شکست می خورند لذا تقصیر را به گردن ذات رسانه، دین و یا مخاطب می اندازند.

منطقی ترین ابزار در تغییر سبک زندگی و اخلاق اجتماعی رسانه است

پور ازغدی تصریح کرد: منطقی ترین ابزار در تغییر سبک زندگی و اخلاق اجتماعی، رسانه است و ابزار ان در دو دهه اخیر افزایش یافته است لذا اگر به سرعت آنها نرسیم فاصله ما با هم بیشتر خواهد شد.

وی ادامه داد: اگر فرد بی ظرفیت وارد این حوزه شود که از نظر هر چه دانش و سواد اسلامی پایین باشد در مناسبات تصویری و رسانه ای غرق می شوند و دچار بحران هویت و بحران فکری نیز خواهند شد.

این استاد دانشگاه گفت: هنر دینی باید به جنگ رذایل اخلاقی برود و آنها را تبدیل به فضیلت کند و هنر اسلامی هنری است که مفاهیم اخلاقی را منتقل کند.

وی اظهار کرد: در رسانه اسلامی هم فرم و هم محتوا زیبا است اما در رسانه غیر اسلامی فرم زیبا و محتوا نازیبا است و دشمن از طریق رسانه در بهترین جام ها زهر می ریزد و ما نادانسته سر می کشیم زیرا درست منتقل شده است.

این کارشناس دینی ابراز کرد: در ژانرهای سینمایی، کمدی، عاشقانه و تراژیک اسلامی و غیر اسلامی نیز داریم در کمدی به چه چیز خندیدن مهم است اینکه به ارزش ها بخندیم یا به ضد ارزشها و یا خنده تمسخر باشد و یا شادی.

وی اضافه کرد: همچنین در تراژدی نیز غم اسلامی داریم و آن تعهد داشتن به عدالت، فضیلت و حقیقت است و تراژدی غیر اسلامی نیز ناشی از وابستگی به ضد ارزش ها است.

ازغدی یاداور شد:  شبکه‌های اجتماعی امروز قوی‌تر از رسانه‌های رسمی ‌عمل می‌کنند زیرا گاهی برخی رسانه‌های رسمی بر مطلبی سرپوش می‌گذارند که توسط تمامی شبکه های اجتماعی منتقل شده است.

وی با اشاره به اینکه اینترنت تا دهه ۷۰ در ایران وجود نداشت افزود: امروز ایران در خاورمیانه رتبه نخست در تعداد دسترسی و میزان رجوع به اینترنت را دارد.

وی اظهار کرد: گاهی رسانه‌ با جامعه کار می‌کند اما صدایش قطع است و لذا عده ای می‌گویند هزینه‌های میلیاردی کرده‌ایم که جواب نداده است و در پاسخ به آنها باید گفت: دلیل این موضوع اینست که شما در بطن جامعه نیستید و به جای مردم با خودتان حرف می‌زنید.

 

ثبت نظر

نام:
رایانامه: (اختیاری)

متن:

پربازدیدترین

Sorry. No data so far.

پربحث‌ترین

Sorry. No data so far.