تریبون مستضعفین- چهاردهمین شماره ماهنامه «مهر نو» منتشر شد. در این شماره میخوانیم:
هیهات که مردم گرسنه بخوابند
یابن حنیف! به من خبر دادهاند مجلسی رفتهای که سفرهای رنگین برایت گستردهاند… باور نکردم مهممانی مردمانی را بپذیری که نیازمندان را به جفا میرانند و بینیازان را به دعوت میخوانند… سزاوار نیست چرندگان فراوان بخورند و روانه آغل شوند و راحت بخوابند و علی نیز از توشهاش بخورد و استراحت کند… چشم علی روشن! که پس از سالها چهارپایان را الگوی حیاتش قرار دهد
درآمد بدون کار باطل است/گفتوگو با دکتر حسن سبحانی
دانشکدههای اقتصاد سال هاست در سرزمین ما فعالند، اما وجه اجتماعی و خانوادگی اقتصاد هنوز از الگوی ذوقی تبعیت میکند، اگر کسی توانست در آمد بیشتری کسب کند راحتتر زندگی میکند و کسی فکر نمیکند چطور میشود با با سطح درآمد متوسط زندگی بهتری را سروسامان داد. در الگوی کلان هم اگر چه سود بانکها از سالهای قبل کمتر شده، اما همچنان فاصله معنا داری با الگوی اقتصاد اسلامی وجود دارد. دکتر حسن سبحانی از ضعف این حوزه در دانشگاه سخن میگوید و در باره اینکه چند دوره در مکانیزم تصویب برنامههای توسعه سالهای بعد از جنگ، چطور عدهای به حرف کسی گوش ندادند و کار خودشان را کردند. اعتراض چند نماینده مجلس هم در آن روزها به جایی نرسید.
ارایه ترجمهای روانتر از صفحههای را یج مطبوعات در حوزه اقتصاد به ویژه با گرایش به حوزه اجتماعی، غرض از دوساعت گفتوگو با این استاد اقتصاد دانشگاه تهران است.
کار را با روزی یک تومان شروع کردم/دکتر حسن سبحانی
پدر من کارگر شهرداری بود و وضع مالیاش خوب نبود… از سال ششم دبستان کار میکردم. حتی یکی دو-سال اول هم کارگری میکردم… سال ۱۳۴۵ در آمد روزی یک تومان را هم تجربه کردهام… بعدها چون در سم خوب بود از سال اول دبیرستان به بعد تدریس خصوصی میکردم…
سنگ بنای اختلاف طبقه هارا قجرها گذاشتند/شاپور رواسانی
وقتی تماسهای اقتصادی ایران با بازارهای جهانی شروع شد، تماسهای فرهنگی هم به دنبال آن آمد. این تماس فرهنگی را اشراف ایجاد کردند که در زمان صفویه رفت و آمدشان به خارج شروع شد. بنابراین از قرن نوزدهم نه فقط سرمایه خارجی بلکه فرهنگ غرب هم در ایران نفوذ کرد… چون هنوز هم روشنفکران ایران به طور عمده تحت تاثیر فرهنگ غرب هستند، در تعریفهایی که از مفاهیم اجتماعی ارایه میکنند، فرهنگ و سیاست را در نظر میگیرند و به اقتصاد توجه نمیکنند.
فرهنگ اعتراض و نقد انقلابی/نادر طالبزاده
هرکس، هر جا هست، باید اتاق فکر بزند و حرکت کند. در جهان مقابله اصلی قدرتها با ایران است. ما باید خیلی کارها را انجام میدادیم که ندادیم و باید سریع در قالب مجلهها سایتها و… اقدام کنیم که البته حرکت باید عملیاتیتر باشد… باید برای شبکههای فارسی زبان که هر روز اضافه میشود، کاری کنیم. یکی از کارهای دشمن پراکنده کردن و سرگرم کردن نیروهای انقلاب است، دشمن دنبال ناامید کردن و آوردن فشار اقتصادی و گرفتن دغدغه از مردم است و این سکوت خوب نیست.
جای زخم تاریخ/نعمت الله سعیدی
یارو اوغات فراغت دارد، میرود جدول حل میکند. فیلم ترسناک تماشا میکند. خیلی که خوش فکر باشد، میرود کوهنوردی که بیخود و بیجهت از یک کوه برود بالا و بیاید پایین… اینها یعنی چه؟… خانه و زندگی مثل دسته گل، روی مبل لم داده، تلویزیون برایش قصههای مصور تعریف میکند. اگر یک سال قحطی بیاید گوشت و پیاز داغ آماده و… داخل فریزر و آن وقت… دم به ساعت کنترل صاب مرده تلویزیون را پرتاب میکند این طرف و آن طرف که مرده شور زندگی را ببرد! حوصلهام سر رفت.
الگوی غربی وحی منزل نیست/ همایش الگوی اسلامی- ایرانی پیشرفت در دانشگاه علامه
اگر الگویی طراحی کنیم که همخوانی بیشتری با ارزشهای ما داشته باشد و به ما این توان را بدهد که اقتصاد خودر را بهتر هدایت کنیم این عین علم است. آزاد اندیشی علمی این است که خودمان را زندانی تئوریهای علمی نکنیم
سینمای ایران یک دروغ بزرگ است/روایتهای از اختتامیه جشنواره مردمی فیلم عمار
در حوزه سینمای ایران شاهد دو دروغ بزرگ هستیم یکی سینما و دیگری ایران هرسال ۱۰۰ فیلم عمدتا با بودجه دولتی ساخته میشود که داستان ۹۵ در صد آنها در محدودهی ولی عصر تا تجریش ساخته میشود و اسم خود را «ایران» میگذارد.
پای بیعت/ داستان کوتاه
حجاج پوز خندی زد و دستی به موهای زنک کشید: «خوب است پسر عمر! خیلی خوب است. پیشوایت را خوب شناختهای! اما اگر دقت کنی میبینی که دست پیشوایت کمی بند است! بیعت کردن دست و پا ندارد که! بیا و با این پای ما بیعت کن! بیا عزیز جان
شعر اجتماعی حاصل گوشه نشینی نیست/ گفتوگو با محمد کاظم کاظمی
شعر منتقد باید سازند هباشد نه تخریب کننده. باید دید شاعر با اصول ترکیب شده یا با بعضی از ناهماهنگیها و ناسازگاریها که در جامعه دیده میشود. متاسفانه بعضی از شاعران نابه سامانیها را میبینند و همه چیز را به اصول ربط میدهند… شاملو به عنوان شاعر لائیک و ضد مذهب از همان اول هویت خودش را در جریان مقابل انقلاب میدید و به همین اعتبار در محافل روشنفکری جهان بیرون مطرح شدبرای این فرد حفظ این موضوع مهمتر است، حتی اگر عواطف انسانیاش در جریانی مثل جنگ تحریک شود.
کارگری در معدن کلمه ها/ به بهانه تولد آنتوان پاولوویچ چخوف، نویسنده داستانهای اجتماعی
آنتوان بین دوستان اقوام و همسایهها یش به همه سپرده بود اگر به موضوع خوبی برخوردند، او را بیخبر نگذارند و برای هر موضوع داستان ده کوپک و به ازای هر طرح، بیست کوپک پرداخت میکرد…
حسرت چه را میخورید؟ / پای درس اخلاق میرزا عبدالکریم حقشناس
اول شب میگوید: «ایها القانطون، قوموا» بلند میشوند، بعد میگوید: «ایها المستغفرون قوموا» مستغفرین بالاسحار بلند میشوند. صبح که طلوع میکند میگوید: «ایها الغافلون قوموا» حضرت میفرماید اینها مثل مردهها بلند میشوند
و چندین مطلب خواندنی دیگر در شماره چهاردهم ماهنامه اجتماعی «مهر نو»
Sorry. No data so far.