سی و یک سال از انقلاب می گذرد و آرمان «وحدت حوزه و دانشگاه» به تفکیک آنها از یکدیگر ارتقاء مییابد و صدای ارتقاء آن گوش خبرهای صدا و سیما را کر میکند. رسانهاي ملياي كه هنوز هيچ خبري از حرفهاي مخالفان را پخش نكرده است و از روال كار نيز بر ميآيد كه پخش نيز نخواهد كرد؛ متاسفانه!
***
مدرسه عالی شهید مطهری قبل از انقلاب به نام مدرسه معقول و منقول سپهسالار شناخته میشد. بعد از انقلاب اسلامی، آن حادثه تغییر دهنده اوضاع جهان، شهید مطهری(ره) مدرسه عالی شهید مطهری را برای «تحقق شعار وحدت حوزه و دانشگاه» برگزید. و فردی که امروز نائب التولیه مدرسه عالی شهید مطهری میباشد، یعنی آيت الله امامي کاشانی را شهید مطهری به امام پیشنهاد کردند.
پس از آن امام راحل نام مدرسه عالی را شهید مطهری نامیدند و مدرسه عالی از امام خمینی دستور یافت تا مطهری¬ها یا حداقل یک مطهری از آن بیرون بیاید. و پس از آن بزرگوار، مدرسه عالی از رهبر معظم انقلاب دستور یافت تا نه در تراز حوزه باشد و نه در تراز دانشگاه، یک چیز دیگری باشد که دانشطلبان آن «تبیین حکیمانه دین کنند و برای مصداق «بالحکمه و الموعظه الحسنه» بسیار بسیار مفید باشند و پس از آن این دو سخن، نقشهي راه مدرسه عالی شهید مطهری گشت.
***
تصويبِ تغيير، در كمترين زمانِ ممكن! سالِ كارِ مضاعف مبارك باد!
سه شنبه هفته گذشته، شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوبه¬ای داشت که طلاب و دانشجویان مدرسه عالی و مدرسین حوزه و دانشگاه را شگفت زده و متعجب کرد. روال اينچنين است كه مصوباتی که در شورای عالی انقلاب فرهنگی، به خصوص در مورد مراکز علمی و دانشگاهی بررسی میشود، حداقل چهار پنج ماهی در صف مصوبات میماند و پس از آن، تا زمان تحلیل و بررسی آن، رقم ماه¬های گذشته از آن، باز هم اضافه میشود. اما طرح تغییر نام مدرسه عالی شهید مطهری 21 بهمن ماه سال 88 تنظیم و تقدیم آقاي محمود احمدينژاد، به عنوان رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی میشود. تنظیم این طرح تا حدی مخفیانه انجام میگیرد که معاون آيت الله امامي كاشاني، حجت الاسلام دکتر بهرامی، از اعضاي خبرگان رهبری، نیز از این ماجرا تا زمان اعلام آن از اخبار سیما اطلاعی نداشتند و همراه با بقیه طلاب و دانشجويان این خبر را دریافت می¬کنند. این طرح، فروردین ماه به دست شورای عالی انقلاب فرهنگی میرسد و در سه شنبه پایانی فروردین ماه تصویب میشود. اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی، بدون تحلیل و بررسی دقیق و بدون شناخت جایگاه و اهداف و منشور مدرسه عالی به این مصوبه رای مثبت میدهند. رايي كه موجبات اين نقدها و اعتراضها را به وجود ميآورد. در این روزها که فریاد دانشطلبانِ حال و گذشتهي مدرسه عالی بلند شده است، اعضای شورا یک به یک ناگفته¬های جلسه را و مخالفتهایشان را بیان میکنند. اينچنين است كه دكتر كچويان و آقاي كبگانيان در دو مصاحبهي جداگانه به نقد اين مصوبه پرداختند و برخي از اعضاي موثر شورا نيز از عدم اطلاعشان از نتيجهي كارشناسيها ميگويند.
***
چرا مدرسهي عالي شهيد مطهري، هميشه در حاشيه بوده است؟
اما این سوال برای همهي آن¬هایی که نام مدرسه عالی را نشنیدهاند و یا چندان نمیشناختند، به وجود می¬آید که این مجموعه، تحققبخش وحدت حوزه و دانشگاه، تاکنون کجا بوده است و چرا این قدر در حاشیه است؟ این مصوبه با عجله و غیر کارشناسی، بهانه خوبی¬ست تا جواب این سوال نیز به اذهان جامعه داده شود و گفته شود مدیریتی که در طول این سال¬ها بر مجموعه حاکم بوده است چگونه با کوتهنظریها و سوءتدبیرها، این مجموعه را که باید «آرمان وحدت حوزه ودانشگاه» را عملی میکرد و به گفتار رهبری «انشاءالله الگویی میشد تا در کنار حوزهها تاسیس شود» را، به مکانی خنثی و کم ثمر نسبت به ظرفیتی که داشت و دارد برای انقلاب تبدیل كرده است و اکنون با این عمل، قصد دارد اساس آن را از بین برده و دانشگاه شهید مطهری را تاسیس کنند. دانشگاهي را كه بنا به گفتهي نايب التوليهي مدرسهي عالي، آيت الله امامي كاشاني، در مكاني غير از مكان فعلي مستقر خواهد شد و مديريت آن با ايشان نخواهد بود و دانشگاهي كه به گفتهي معاون آموزشي مدرسهي عالي، آقاي موسوي، “ساختار تشكيلاتي جديدي به عنوان دانشگاه شهيد مطهري تدوين خواهد شد تا پس از طي مراحل قانوني و اداري به مرحله اجرا گذاشته شود.” و اين يعني پايانِ ماجرا!
***
پرسش از اعضاي شوراي عالي انقلاب فرهنگي
مصاحبهها و مطالب منتشر شده از دانشآموختگان مدرسهي عالي شهيد مطهري، اظهارات معاون امور طلاب مدرسه، نامهي جمعی از طلاب و فضلاي حوزه علميه قم به آيت الله امامي كاشاني، صحبتهاي برخي از اعضاي شوراي عالي انقلاب فرهنگي در راستاي مخالفت با اين مصوبه و شرايط و قرائن حاكي از اين است كه بسياري هستند كه خواستار لغو آن هستند. لغو آن و توضيحِ شوراي عالي انقلاب فرهنگي نسبت به اينكه چرا مصوبهاي را داشته است كه وقتي براي كارشناسي آن نگذاشته است. توضيحِ اينكه چرا اعضاي شوراي عالي انقلاب فرهنگي، في المجلس به اين تغيير رضايت داشتهاند و زماني را براي كارشناسي آن مطالبه نكردهاند؟ پرسشِ اين مطلب كه آيا اعضاي شوراي عالي انقلاب فرهنگي، رهنمونهاي صريح و روشن مقام معظم رهبري را در مورد مدرسهي عالي شهيد مطهري مطالعه كردهاند و سپس به تصويب چنين امري دست زدهاند؟
***
دلايل مخالفين چيست؟
صحبتهاي صريح و روشن رهبري در ديدار با مسئولين مدرسهي عالي و كلماتِ نوراني امام خميني، همه حاكي از اين است كه انتظارِ از مدرسهي عالي به عنوان نهادي در راستاي تحقق آرمان وحدت حوزه و دانشگاه، در ذيل همين نام محقق ميشود. تاكيد و اصرار مخالفين براي باقيماند در ذيل عنوان «مدرسه عالي»، از اين باب است كه هويت مدرسهي عالي در دراز مدت خدشهدار نشود و بتواند در محيطي حوزوي ـ دانشگاهي به پرورش روحانيوني نه در تراز حوزه بپردازد. عقل و منطق نيز مؤيد اين مطلب است كه تاكيدات مقام معظم رهبري، ميتواند با مديريت صحيح، به باليده شدن دانشپژوهان اين مركز آموزشي انجاميده و به فرمودهي امام امت، مطهريها و يا يك مطهري از اين مجموعه سربلند بيرون بيايد.
***
توضيح يك شبهه
تمامي مسائلِ پيشگفت، مسائلي جديست كه جامعهي فرهنگي و بالاخص شوراي عالي انقلاب فرهنگي بايد پاسخگوي آن باشند. اما مسئلهاي كه در اين روزها در حال رواج يافتن است، شايعههاي و حرفهاي خاصيست كه گاه به عنوان نظرات رهبري پيرامون اين مصوبه توسط مديران فعالي مدرسهي عالي بيان ميشود. بيان ميشود كه رهبري مخالف نيستند، رهبري موافق هستند و اين موارد را در قالب عبارات مختلفي نشر ميدهند.
پيدا كردن و بررسي نظرِ فعالي رهبري در مورد اين مصوبه، كارِ مشكليست. به صرف بيانِ اين مطلب از جانب برخي از اعضاي بيت، و خطدهيِ برخي از اشخاص، نميتوان مطمئن گشت كه نظرات رهبري در مورد اين مسئله چيست. كما اينكه روال و مَنِشِ رهبري در اين اتفاقات، بيان سريع نظرشان نبوده و نخواهد بود. بلكه ايشان هميشه سعي كردهاند تا بگذارند روالِ معمولِ كارها و مسير رسمي اتفاقات طي شود و در مواقعي كه گره و مشكلي ايجاد ميشود، به تسهيل امور بپردازند.
تا كنون نيز كساني كه به پيگيري اين مطلب پرداختهاند، همينگونه انديشيدهاند و بنا را بر رهمنودهاي پيشين رهبري كه بعيد به نظر ميرسد تغيير كرده باشد، گذاشتهاند.
***
چه بايد كرد؟
مخالفين اين تغيير، در حال پيگيري كار از روند رسمي خود هستند. به اين نحو كه با ارتباطگيري با اعضاي شوراي عالي انقلاب فرهنگي، به بيان استدلالهايشان براي مخالفت پرداخته و از ايشان بخواهند تا به لغو مصوبه دست زنند. اين به اين معنيست كه اعضاي اين شورا و در رأسِ آنها، رئيسِ شورا، آقاي احمدينژاد مسئول هستند تا در اولين جلسهي شورا، به بحث و بررسي نظرات مخالفان بپردازند و دور از فشارها و جوسازيها، به بررسي عقلاني و منطقي مصوبهي پيشين خود دست زنند. اينگونه است كه ميتوان پذيرفت كه اعضاي شورا، به سخن مخالفان گوش داده و نتيجهي كار را به كارشناسي گذاشتهاند.
ميثم رمضانعلي؛ فارغ التحصيل مدرسهي عالي شهيد مطهري
Sorry. No data so far.