تریبون مستضعفین – پیرو مطالبات انجام شده از سوی جنبش عدالت خواه دانشجویی از وزارت بهداشت و نحوه خدمت رسانی از سوی این ارگان دولتی، موارد مورد انتقاد و نقاط ضعف مورد نظر به شرح زیر اعلام میشود:
برخی مشکلات نظام سلامت در حال حاضر:
• هزینه بالای درمان و دارو (خصوصا بیماریهای خاص).
• عدم نظارت بر ساختارهای درمانی دارویی به دلایلی نظیر عدم قدرت نهادهای نظارتی در این بخش نظیر دانشکدههای علوم پزشکی.
• شکل گرفتن بخش خصوصی قدرتمند و بانفوذ.
• انتخاب مسئولان عالی رتبه وزارت بهداشت از میان سهامداران بیمارستان و مراکز دارویی و درمانی.
• انتخاب هیئت مدیره سازمان نظام پزشکی از میان مسئولان وزارت بهداشت.
• تصویب قوانین به نفع طبقه ممتاز پزشکی با توجه به دو خط بالا و تضییع حقوق مردم.
• عدم انجام وظیفه نظارتی توسط دانشکده ها و دانشگاههای پزشکی و صرفا توجه به ابعاد پژوهشی و آموزشی.
• وضعیت نامناسب بیمه:
- عدم دسترسی به مراکز درمانی تحت پوشش بیمه
- عدم انگیزه شاغلان بخش خصوصی برای حضور در بخش دولتی
- تعیین قیمت تعرفه خصوصی توسط سازمان پزشکی با اختلاف بالا نسبت به بیمه
• عدم رقبت به انعقاد قرارداد بین بیمارستانهای خصوصی و سازمانهای بیمه به علت اختلاف بین تعرفه پیشنهادی بیمه و تعرفه بیمارستانهای خصوصی.
• دریافت تعرفههای جداگانه برای خدمات واحد.
• زیرمیزی.
• مدیریت بیمارستانها و مراکز درمانی خصوصی و دولتی در دست یک گروه است. این باعث میشود که مدیران بیمارستانهای دولتی، بیشتر توان خود را برای رونق بیمارستان خصوصی به کار گمارند و طبیعی است که نمیخواهند رقیبی برای بیمارستانهای خصوصی خود بسازند.
• مزایای مدیران بخشهای دولتی سهامدار مراکز خصوصی از فعالیت در مراکز درمانی دولتی: محل انجام کارهای پژوهشی، ارتقا مهارت، استفاده از دستیاران رایگان، استفاده از مزایای دولتی برای ارتباط با خارج.
• انعقاد قرارداد نهادهای عمومی و سازمانهای دولتی با شرکتهای بیمه خاص.
• عدم نظارت بر کیفیت و قیمت خدمات پزشکی.
• ممانعت از اجرای قانون تعزیرات حکومتی در امور بهداشتی به بهانه تخصصی بودن امر.
• تفاوت قابل ملاحضه بین احتمال بهبودی بیمار در بخش دولتی وخصوصی که خلاف قانون اساسی میباشد.
برخی راهکارها:
• حذف تعرفههای جداگانه سیستم خصوصی و تعیین تعرفه واحد برای خدمات پزشکی در بخش خصوصی و دولتی.
• لغو قراردادهای بیمهای و درمانی خاص و جداگانه که توسط وزارتخانهها و نهادهای دولتی و عمومی منعقد میگردد و تبعیت از مصوبات دولت.
• ادغام بیمه خدمات درمانی نیروهای مسلح و خدمات درمانی تامین اجتماعی و بیمه کارکنان دولت و ایرانیان و پس از آن بیمه کردن پایه اجباری آحاد جامعه و بیمه تکمیلی اختیاری.
• بازنگری در اختیارات وزارت بهداشت و محول شدن تعیین تعرفهی خدمات پزشکی، نظارت بر اجرا و برخورد با متخلف به طور کامل به وزارت بهداشت به جای سازمان نظام پزشکی.
• جلوگیری از فعالیت مراکز درمانی خصوصی فاقد قرارداد با شرکتهای بیمه ای پایه.
• حذف پزشکان سهامدار بخش خصوصی از تمام سطوح مدیریتی.
• امکان استفاده از مراکز آموزشی دانشگاهی دولتی فقط برای کسانی که تعهد فعالیت در بخش دولتی در آینده دادهاند.
• انتقال وظایف نظارتی به یک ساختار ذیل وزارت بهداشت به جای دانشگاهها و دانشکده ها.
• اعاده اختيارات وزارت بهداشت كه به مرور زمان به ساير بخشها از جمله سازمان نظام پزشكي، وزارت رفاه و موسسه استاندارد واگذار گرديده است. (تمرکز وظایف در حوزه بهداشت در وزارت بهداشت) (صدور پروانه، رسيدگي به تخلفات پزشكي، تعيين تعرفه در بخش خصوصي و سياستگذاريهاي مهم حوزه درمان و نظارت بر بخش خصوصي به سازمان نظام پزشكي سپرده شده است)
• تعیین میزان و نحوه هزینه کرد سلامت بر عهده وزارت رفاه میباشد.
•اختلافات عديده و هميشگي اين دو وزارتخانه در تعيين تعرفه خدمات پزشكي، نحوه پرداخت مطالبات بيمارستانهاي دولتي و بخش خصوصي و معرفي ليست اقلام دارويي تحت پوشش سازمانهاي بيمه، از مصاديق آن است.
• دخالت شورای عالی و موسسه استاندارد در برخی مجوزها و نظارتهای بهداشتی.
• تشکیل پلیس تخصصی در حوزه سلامت برای برخورد با تخلفات این حوزه.
• الزام مراكز خيريه به رعايت تعرفههاي مصوب شوراي عالي بيمه.
• الزام مراكز خيريه به انعقاد قرارداد و عدم دريافت فرانشيز از بيماران كميته امداد امام خمینی (ره).
• الزام مراكز خيريه به ايجاد مركز مددكاري درمعرض ديد بيماران براي رسيدگي به مشكل كساني كه توانايي پرداخت تمام يا بخشي از فرانشيز متعلقه را ندارند.
• الزام سازمانهاي بيمه اصلي (سازمان تأمين اجتماعي، كاركنان دولت و نيروهاي مسلح) به پرداخت سهم سازمان.
Sorry. No data so far.