دفترمطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی آذربایجان شرقی سلسله نشست های محکومان شریعت را با هدف آشنایی با جریان اسلامگرایی در جمهوری آذربایجان، در مساجد مختلف تبریز برگزار میکند.
به گزارش سلام تبریز سومین نشست از این نشستها روز جمعه 13 آبان در مسجد امام محمدباقر، در خیابان وحدت تبریز برگزار شد.
بنابراین گزارش، روحالله رشیدی در ابتدای این نشست با اشاره به اهمیت مسجد در شکل گیری جریان انقلاباسلامی و اتفاقات بعد از انقلاب گفت: متاسفانه ما امروز از نقش موثر مساجد و هیئتهای مذهبی در مسائل کشور غافل شدهایم در حالی که همین مساجد و هیئات حسینی بزرگترین شبکهی اجتماعی محسوب می شود که در هیچ جای دنیا نظیر آن وجود ندارد.
او با بیان اینکه برخی جریانهای سیاسی سوار بر موج ناآگاهی جوانان و همچنین انقطاع آنها از عقبه ی فکری، فرهنگی و تاریخی شان، درصدد ترویج افکار ضددینی و ضدملی در منطقه هستند، افزود: برای مواجهه با این موج آفرینیهای تخریبی، باز هم باید به سراغ مساجد رفته و این مکانها را به کانونهای روشنگری و مقابله با دستاندازی بیصدای مخالفان انقلاب اسلامی تبدیل کنیم.اولین تکلیف ما در این مسیر، آگاهی است. تا وقتی این امتیاز را کسب نکنیم، مجبوریم به خوراک مسموم فرامرزی دلخوش باشیم. به گفتهی رشیدی، یکی از مهمترین موضوعاتی که آگاهی ما را میطلبد، مسئلهی قفقاز و اتفاقات پیرامونی این حوزه است. بویژه که امروزه با رویداد مهمی به نام بیداری اسلامی روبرو هستیم و نشاید که در این مقطع زمانی، از نزدیکترین حوزهی اسلامی به خودمان غافل باشیم.
رشیدی، هدف این نشستها را نه ضدیت با جمهوری آذربایجان، بلکه توجه دادن افکار عمومی به وضعیت مسلمانان این خطه دانست و تاکید کرد: بحث بر سر مرز اسلام است و نه موجودیت یک کشور.
در ادامه این نشست، مهدی نعلنبدی نویسنده و فیلمساز حوزه آذربایجان، با تاکید بر اینکه همیشه باید به اتفاقاتی که در اطراف خود خصوصاً در کشورهای همسایهمان رخ میدهد آگاه و حساس بود، گفت: در سمت شمال غربی ایران ما کشور همسایهای به نام جمهوریآذربایجان وجود دارد که امروز برای خودش یک واحد مستقل سیاسی میباشد و جمهوری اسلامی ایران نیز اولین کشوری بود که استقلال و تمامیت ارضی آنجا را به رسمیت شناخت.
نعلبندی با اشاره به ترکیب جمعیتی جمهوری آذربایجان ادامه داد: این کشور در دنیا دومین کشور شیعهنشین بعد از ایران است به طوری که حدود 85 درصد جمعیت این کشور را شیعیان تشکیل میدهند.
این محقق و پژوهشگر زمینهی مسائل قفقاز در خصوص اشتراک تاریخی جمهوری اسلامی ایران و آذربایجان به عهدنامههای گلستان و ترکمنچای اشاره کرد و افزود: قبل از بسته شدن این دو عهدنامه، کشور جمهوری آذربایجان به عنوان یکی کشور مستقل نبوده و جزئی از خاک ایران بود و به دلایل مختلفی از ایران جدا شد.
نویسنده کتاب همسایهی خانهزاد، در بخش دیگری از سخنان خود گفت: در زمان حکومت کمونیستها بر منطقه قفقاز سردمدارن شوروی سابق اقدامات ضد شیعی فروانی از جمله تبدیل مساجد به محل نگهداری حیوانات و یا تبدیل به موزه فرش و همچنین سر به نیست کردن علما و روحانیون شیعهی مخالف خودشان و ریختن آنها به دریای خزر و نیز اعدام برخی از ایشان را انجام میدادند.
نعلبندی با اشاره به اینکه حاکمان آن زمان هرگز نتوانستند دین اسلام و شیعه را از اذهان پاک کنند گفت: آثار اسلام و شیعه در چند جنبه از زندگی مردم این منطقه هرگز پاک نشد از جمله در نامگذاری روی افراد که اغلب از اسامی اسلامی مانند (حسین اف، علی اف و…) استفاده میکنند، اشعار مذهبی که شاعران متدین این منطقه در سینههای خود نگه داشته بودند و به نام «ادبیات صندوق» مشهور شده است (ادبیاتی که هرگز قابل ذکر نبود و باید در صندوق میماند) و امروزه برخی از آنها را نیز میبینیم و همچنین انجام شعائر دینی در خفا و برخی اوقات بطور آشکار انجام میگیرد.
نویسنده برنامه های رادیو برون مرزی تبریز، ادامه داد: از جمله مناطقی که در جمهوری آذربایجان در مقابل کمونیستها و حکومت ضد شیعی آذربایجان مقاومت کردهاند قصبهی نارداران از توابع باکو میباشد که آرامگاه رحیمه خاتون، خواهر ناتنی امام رضا(ع)، نیز آنجا واقع شد است. از پیشروان حرکت اسلامی در نارداران میتوان از مرحوم حاجعلی اکرام علیاف نام برد که حدود دو سال پیش از پیروزی انقلاب اسلامی از طریق یک طلبهی یمنی با حضرت امامخمینی(ره) آشنا می شود و پس از این آشنایی، علاقه و توجه زیادی در دل مردم نارداران نسبت به ایران و انقلاب اسلامی شکل میگیرد.
کارگردان مستند حاج علی اکرام با ذکر خاطرهای از دیدار خود با حاج علی اکرام علیاف گفت: ایشان برایم تعریف میکرد که ما حدود دو سال بود در مورد امام تحقیق و تقحص میکردیم تا اینکه بالاخره در روز 12 بهمن 57 هنگام بازگشت امام به ایران ایشان را از تلویزیون مشاهده کردیم و هنگامی که ایشان قدم بر پله های هواپیما گذاشتتند صلوات فرستاده و از مرجع تقلید قبلیمان، به امام خمینی عدول کردیم و «خمینیچی» شدیم.
نعلبندی با نقلقولی از سخنان دیگر حاج علی اکرام گفت: در دوران جنگ هنگامی که وضعیت قرمز اعلام میشد و هواپیماهای عراق بر آسمان ایران میآمدند ما در نارداران چراغ خانههای خود را خاموش میکردیم و دعا می کردیم که اتفاقی برای مردم ایران نیفتد.
نعلبندی، تکلیف امروز جوانان حزباللهی را در قبال مسائل منطقه، حساس دانسته و بر لزوم آگاهی حداکثری از آنچه در این منطقه میگذرد تاکید کرد.
Sorry. No data so far.