روایتی‌از‌عقب‌ماندگی‌سروش‌در‌مواجهه‌با‌فردید

محمد رجبی دوانی در سالروز درگذشت مرحوم سیداحمد فردید، طی یادداشتی به بازخوانی روحیه آزاداندیشی استاد فردید و عقب‌ماندگی روشنفکران ایرانی در تقابل با او پرداخت

داريم يهودي مي شويم!

روش امام خميني (ره) و شيوه رهبر بزرگوار انقلاب در دوران 35 ساله بعد از انقلاب همان بوده که در آموزه هاي قرآني و سيره پيامبر اکرم و اهل بيت ايشان تبيين شده و کوشيده اند تا با حفظ اصول و مباني سليقه ها و گرايش هاي گوناگون فردي را حفظ کنند چرا که مي دانسته اند اگر بخواهند مطلق انگارانه و انحصارطلبانه فقط به يک خط و ربط خاص در حوزه هاي متفاوت سياسي ، اقتصادي ، فکري ، فرهنگي و … اکتفا کنند دير يا زود چيزي از اساس انقلاب ودين و کشور باقي نخواهد ماند.

گفت‌وگویی ناتمام پیرامون انجمن حجتیه و مدرسه علوی

گزارش تریبون مستضعفین از مستند پوستین وارونه که در نقد عملکرد و نگاه فرهنگی و دینی انجمن حجتیه و مدرسه علوی ساخته شده است، بستری شد برای گفت‌وگوی ناتمامی بین حجة‌الاسلام اکبری آهنگر راوی مستند و منتقد انجمن حجتیه و دکتر نادر فضلی از مدرسان مدرسه علوی و اساتید و مؤلفین به‌نام انجمن حجتیه.

شهید ثانی پاسخ می‌دهد: مناظره‌ها چگونه باید باشد؟

هدف از مناظره باید رسیدن به حق و پویا شدن و پدیدار گشتن حق به هر کیفیتی باشد. و اهل مناظره نباید برای اثبات گفتار، نظریه‌ها،شان و رتبهٔ علمی و صحت رای خود به مناظره بپردازند که نام این کار جدال و ستیز و ریاکاری است که از آن در خلال آیات و روایات نهی شده است.

جای خالی سقراط در کرسی‌های آزاد اندیشی

آنچه کرسی‌های آزاداندیشی نیاز دارد، آقای سقراط است. سقراط باید از اعماق تاریخ بیاید و مجری این جلسات باشد. تا وقتی‌که مسائل علمی در سطح روبنا مطرح شود، هیچ اتفاق خاصی نمی‌افتد. تا وقتی‌که اساتید و دانشجویان، نخواهند به قول پدیدارشناس‌ها خود را در پرانتز قرار دهند؛ چیزی تغییر نمی‌کند. افراد باید سعی کنند بشنوند؛ یا بهتر بگویم گوش دهند. پس اولین شرط برگزاری این جلسات، توانایی گوش کردن به حرف مقابل است.

در بحث آزادی باید به سمت منظومه‌سازی برویم

امروز ما كمبود داريم، ما خلأهاى زيادى داريم، شكافهاى زيادى وجود دارد؛ و ضمن اينكه منابع داريم، منظومه‌ى فكرى نداريم. اينجا در جمع امروز، آقاى دكتر برزگر – اگر اشتباه نكنم – به نظرم تنها دوستى بودند كه يك منظومه ارائه كردند. ممكن است شما آن منظومه را ناقص بدانيد و ناقص باشد؛ حرفى نيست. ما بايد برويم به سمت منظومه‌سازى؛ يعنى قطعات مختلف اين پازل را در جاى خود بنشانيم، يك ترسيم كامل درست كنيم؛ به اين احتياج داريم. اين هم كار يك ذره، دو ذره نيست؛ كار يك جلسه، دو جلسه نيست؛ كارِ جمعى است و تسلط لازم دارد؛ هم تسلط به منابع اسلامى، هم تسلط به منابع غربى؛ كه عرض خواهم كرد.

حسن رحیم‌پور؛ اندیشمند جبهه احیای فکر دینی

آمیزه ای از شور دینی شریعتی و معرفت دینی مطهری، تأثیر پذیری از نگاه روشن فکری انقلابی حوزوی و دانشگاهی و تلاش برای جمع موارد مثبت آن ها: اجتهاد متکامل و مقابله با التقاط و تحجر، پاسخ به نیازهای روز، استفاده از سنت های حسنه ی بشری داخل و خارج از کشور، ایجاد انگیزش کنش انقلابی، جمع آرمانخواهی و عدالتخواهی و آزادی خواهی و استکبارستیزی با عقلانیت و معنویت.

پادکست: تأکید ۱۰۰ باره

پایگاه اطلاع‌رسانی KHAMENEI.IR در پادكست «تأكید ۱۰۰ باره» به بحث «آزاداندیشی و مطالبه رهبر انقلاب از دانشجویان برای راه‌اندازی كرسی‌های آزاداندیشی» می‌پردازد.

مسئولین بگذارند «هابیل» به خانواده فرهنگ و اندیشه انقلاب بازگردد

انتظار می‌رفت اعضای محترم هیئت نظارت با عنایت به رویکرد کلی فعالیت هابیل ـ که پرداختن به مسایل و مقولات مرتبط با انقلاب اسلامی و دفاع مقدس از منظر علوم اجتماعی و انسانی بود ـ و خاستگاه و پایگاه گفتمانی و اجتماعی دست‌اندرکاران، نویسندگان و مخاطبان این نشریه، سعه‌ی صدر و مدارای بیش‌تری نشان می‌دادند.

زخم بی‌بهبود

اگر همین مواضع، با همین لحن و در همین برنامۀ تلویزیونی، نه توسط آقای دکتر عماد افروغ که توسط مثلاً استاد خوب مردم‌شناس ما، آقای دکتر ابراهیم فیّاض گفته شده بود، رفقا با آنچه معامله‌­ای می‌­کردند؟ آیا باز هم بحث آزاد اندیشی به میان می‌­آمد؟ و سوابق انقلابی و بچه رزمنده بودن دکتر فیاض را یاد آوری می‌­کردند؟ یا خوراکش تیترهایی از قبیل «اهانت یکی از منسوبین جریان انحرافی به ولایت فقیه» و «تئوریسین جریان انحرافی در سیمای ملّی چه می‌­کند» و امثال این‌ها بود؟ آیا تا فیها‌خالدون یکی دو مصاحبه­‌ای که او در حمایت از احمدی‌نژاد و مشایی کرده است، را در نمی‌­آوردید؟

پربازدیدترین

Sorry. No data so far.

پربحث‌ترین

Sorry. No data so far.