پاسداشت حرمت آزادی عقیده و ملزومات آن

فرق است بین ارائه عقیده‌ای مخالف در قالب غیر هتاکانه و ارائه عقیده‌ای در قالبی ناپسند، آزار دهنده و هتاکانه. ممکن است گفته شود هر عقیده‌ای در هر قالبی و با هر نتیجه و هدفی، حتی آزار دادن مخالفان باید آزاد باشد، در این صورت چرا توهین به هر ارزش و شخصی مجاز باشد، اما فتوایی دال بر ارتداد مرتکبان توهین به اشخاص خاص و تعریف شده به لحاظ دینی آزاد نباشد؟

بحثی در باب آن چه از كرسی‌ها نمی‌خواهیم!

نباید مناظرات نخبه‌گرایانه شود. البته کرسی های آزاداندیشی و ویژه‌تر، کرسی‌های نظریه‌پردازی، ذاتی نخبگانی و کانونی دارد، اما صرف محدود شدن کرسی ها در خواص اساتید یک حرکت دامنه دار ایجاد نخواهد کرد. برای فراگیر شدن و تحقق غایت اصلی کرسی‌ها (شکستن حصار تحجر و التقاط تا روشن‌کردن فضای غبارآلود و پیش‌فرض‌های فرامعرفتی و ایجاد روحیه‌ی حقیقت‌جویی و مطالعه و حرکت علمی در دانشگاه‌هاست این کافی نیست.

مردم‌سالاری دینی از نگاه راشد غنوشی

بسیار طبیعی است حزب و جریانی که در معرض سرکوب قرار می‌گیرد، بیش از هر چیز بر ضرورت حاکمیت مردم‌سالاری و آزادی تاکید ورزد. در مقابل نظام سیاسی مستبد حاکم بر تونس (که توسعه ضددینی را دنبال می‌کردند و آن را دستاویز و بهانه سرکوب آزادی‌ها قرار داده بود) جریان اسلام‌گرا به این نتیجه رسید که برای حاکمیت بخشیدن به ارزش‌ها و آموزه‌های اسلامی در این کشور راهی جز تثبیت مردم‌سالاری و به رسمیت شناخته شدن آزادی‌های عمومی وجود ندارد.

پربازدیدترین

Sorry. No data so far.

پربحث‌ترین

Sorry. No data so far.