اشتغال قلب به دنیا؛ عامل حسادت

آیت الله قرهی گفت: حسادت برای آن کسانی است که قلبشان مشغول به دنیاست. پیامبر(ص) می‌فرمایند: مخلصین عالم قلبشان به آن ­چیزی که می­ بینند، مشغول نیست «وَ لَمْ يَشْغَلْ قَلْبَهُ بِمَا تَرَى عَيْنَاهُ».

امام خمینی از چه کسی تبعیت می‌کردند؟

امام خمینی(ره) ناراحت می‌شدند که چرا بعضی­‌ها حرفشان را گوش نمی‌­دهند که الان هم بعضی­ افتخار می‌کنند و در خاطراتشان می‌نویسند مثلاً با امام مجادله می­‌کردیم. چون امام خودش را ششدانگ دست آیت‌الله العظمی شاه‌آبادی سپرده بود.

علت رزق فراوان بعضی احمق‌ها

پیغمبر اکرم(ص) می‌فرمایند: در انسان یک پاره گوشتی است که اگر آن سالم و درست باشد، دیگر اعضاء بدنش درست است و اگر آن بیمار باشد، دیگر اعضای بدنش هم فاسد و بیمار می‌شود و آن قلب است.

خبری که امیرالمومنین از معراج نبی آورد

پیامبر(ص) فرمود: اگر کسی بین رکن و مقام هزار هزار سال عبادت کند ولی خدا را ملاقات کند در حالی که بغض امیرالمؤمنین را دارد، خدا او را به یک وضعیت بسیار بد می‌کشد و وارد جهنم می‌کند.

چه کسانی به شب قدر وارد نمی‌شوند؟

پیغمبر(ص) به امیرالمؤمنین(ع)، فرمود: ای علی! آن کسی که حلال بخورد، دینش صفا پیدا می­‌کند، قلبش رقیق می­‌شود و رقّت قلب می‌گیرد. این روایت را می­‌توان به عنوان رمزگشایی پیامبر از اجابت یا ردّ دعا مطرح کرد.

چرا نباید زیاد در محضر علما نشست؟

وقتی به دیدار علما می‌روید، استفاده کنید ولی زیاد ننشینید که هم آن‌ها اذیت نشوند و هم شما بروید. آقا می‌فرمودند: یک دلیل این مطلب این است که غرق در عالم ربّانی شدن که خودش نورآور است، حال انسان را عوض می‌کند.

آیا گناهان کبیره هم شامل شفاعت می‌شوند؟

رسول خدا(ص) فرمودند: آن موقع که من به مقام محمود مبعوث می‌شوم، برای مرتکبان گناهان کبیره قیام می‌کنم و خدا هم شفاعت مرا نسبت به آن‌ها می‌پذیرد.

ذکری که آیت‌الله بهجت با آن مأنوس بود

وقتی به حضرت خدیجه(س) بیان می‌کنند: علت اینکه پیامبر را انتخاب کردی، چیست؟ حضرتشان بیان می‌فرمایند: ایشان رسول خداست. یعنی عاقل است و می‌داند معامله‌ای که می‌کند، معامله الهی است؛ پس خداشناس است.

با فضیلت‌ترین شب بعد از شب قدر

توصیه کنید که اگر دیگران شب‌های ماه مبارک رمضان را مع‌الأسف به غفلت می‌گذرانند و می‌خوابند، شب جمعه را هر طور شده، بیدار باشند که بتوانند زمینه قدریّه لیلة القدر خودشان را فراهم کنند.

محبت کورکننده؛ سمّ عرفان

کسی که کسی را دوست دارد همه نگاهش به نگاه دوستی و حب است. لذا عین‌المحب از دیدن عیب‌های محبوب خودش کور می‌شود، نمی‌تواند عیب‌های محبوبش را ببیند، اگر هزار نفر هم بگویند فلانی، فلان عیب را دارد، چون دوستش دارد، می‌گوید: نه!

پربازدیدترین

Sorry. No data so far.

پربحث‌ترین

Sorry. No data so far.