بعد از «حصر» آزادی نیست، محاکمه است

با توجه به اینکه بحث‌هایی نیز در رابطه با توبه سران فتنه مطرح می‌شود نیز در این باره به آیه 34 سوره مبارکه مائده اشاره می‌کنم. در این آیه خداوند می‌فرماید توبه محاربین و مفسدین فی الارض تنها قبل از دستگیری ایشان قابل پذیرش است و مفهوم مخالف آیه حاکی از آن است که پس از دستگیری نمی‌توان توبه آنها را پذیرفت.

شیپور بازگشت به دامان نظام را از سرگشاد آن نزنید

از سرانجام رئیس جمهور اسبق کشورمان و جریانی که او را در عرصه سیاست همراهی می کند به شدت نگرانیم. خیرخواهانه و از سر دلسوزی برای آینده کشور از شما می خواهیم که به این رویه یکی به نعل و یکی به میخ زدن پایان دهید و با این دست رفتارها شیپور بازگشت به دامان نظام را از سرگشاد آن نزنید که ما از باقی ماندن اتهام «فتنه و بغی» بر شما بیمناکیم.

آیا بر اساس قانون جدید مجازات اسلامی سران فتنه قابل اعدامند؟

استناد به ماده 286 قانون مجازات اسلامي در خصوص افساد في الارض و مجازات اعدام سران فتنه كاملا موجه است و نمي‌توان به استناد موخر بودن قانون مصوب نسبت به مقدم بودن رفتار مجرمانه از مجازات سر باز زد.

تاملی در باب مجازات سران فتنه

افراد بغی کننده قصد براندازی داشته و حکومت اسلامی را در معرض آسیبی این‌چنینی قرار می‌دهند. حال بررسی صحبت‌های فتنه گران و شعارهای آنان در آن ایام می‌توان مستقیماً فهمید که چنین رفتاری، مصداق بغی را دارد و حکومت اسلامی تابه‌حال انصاف و رحمت نسبت به آنان نشان داده و چنین برخوردی با آنان ننموده است. برخوردي كه هر حكومتي در مقابل تغلب و ارائه زور براي براندازي، حق خود می‌داند.

چهره‌هایی که امام علی(ع) آنان را حصر کردند

مولى الموحدین حضرت على علیه السلام در دوران حکومت خویش کارگزاران و سیاسیونى که خیانت مى‏‌کردند و براى حکومت دردسرهاى مختلف اقتصادى و نظامى و سیاسى درست مى‏‌کردند را حبس و حصر کردند. مثلاً المسیب‏بن نجبه الفزارى را که با شورشیان، اقلى از همراهى را کرده بود، در خانه خودش حبس کردند (حبس فرد در خانه خودش چیزى دقیقاً شبیه حصر امروزى است) و المنذربن جارود العبدى و ابن هرمه و زیدبن حجیة و… را نیز حبس کردند.

اقدام سران فتنه مصداق بغی و محاربه است

بالاخره اگر حکومتی اسلامی است، کسی که در مقابلش ایستادگی می کند باید به سزای اعمالش برسد. دوستان قاضی یادشان هست که در سال 1360 که منافقین فاز سیاسی را به فاز نظامی تبدیل کردند، آیت الله قدوسی در سمیناری که برای قضات اسلامی در تهران برگزار کردند، رسماً از قول امام (ره) گفتند اگر کسی سنگ هم انداخت حکمش محارب است و سزایش قتل، چون فرقی نمی‌کند.

مبانی فقهی و حقوقی لزوم اعدام موسوی و کروبی

محاکمه و مجازات سران فتنه 88 از منظر قوانین موضوعه جمهوری اسلامی ایران و مقررات مخصوص فقهی جای تردید ندارد و با عنایت به رفتار سران فتنه آن‌ها مصداق عنوان محارب و مفسد فی الارض می‌باشند.

در تحقق محاربه سلاح شرط نیست

ایشان «بغی» را چهارمین روش اعتراض خواند و اضافه کرد: در تفسیر امروزی بغی به معنای شورش است؛ در حقیقت تعبیر امورات قرآنی این است که اگر اتفاقی بین افرادی که مدعی ایمان هستند، رخ داد باید اصلاح شود، اما اگر به قاعده و موازین باز نگشتند، آنوقت شما مقابله و مقاتله کنید و بجنگید با کسانی که بغی را ادامه می‌دهند و حاضر به تبعیت از موازین نیستند.

پربازدیدترین

Sorry. No data so far.

پربحث‌ترین

Sorry. No data so far.