اربعین و توسعه مرزهای فرهنگی انقلاب اسلامی

 آیا پیشکسوتان شهادت و ایثار در عراق هم در پیچ و خم زندگی روزمره فراموش خواهند شد؟
تاریخ شفاهی مبارزین در جنگ با داعش را چه کسی ثبت خواهد کرد؟
آیا حشدالشعبی با اتمام جنگ باقی خواهد ماند؟
آیا آثار جنگ به بهانه توسعه و سازندگی پاک خواهند شد؟
و…
سوالاتی از این دست هستند که آینده عراق را در تمدن اسلامی رقم خواهند زد و پاسخ این‌ها نه در حضور  قاسم سلیمانی و چریک‌هایش در عراق، که در دانشگاه‌های ما (امت اسلامی) و در میان هنرمندان ما رقم می‌خورد، اگر فهمی باشد.

تاریخ‌نگاری انقلاب مردمی نشده است

محمد قبادی، خاطره‌نگار، گفت: کارهایی که در زمینه تاریخ شفاهی انقلاب انجام شده مربوط به اصلی‌ترین بازیگران انقلاب بوده و هنوز مردم تاثیرگذار دست به قلم نشده‌اند.

«بی بی سی» راوی دفاع مقدس می شود

متاسفانه در سال های اخیر بیان غیر صادقانه و پر ابهام برخی خاطرات از سوی افرادی خاص که بیشتر شائبه بهره برداری شخصی دارد، ضمن دامن زدن به اختلاف در جامعه و ایجاد حواشی زیاد، خوراکی هم برای فرصت طلبان ایجاد کرده تا با استناد به آنها، کینه های فروخورده شان از انقلاب، ملت و نهادهای انقلابی را بیرون ریخته و به خیال خام شان انتقام ضربه شصت های فرزندان انقلاب را بگیرند.

می‌خواهند از آوینی یک روشنفکر بسازند

این بار نیز موضوع «تاریخ شفاهی جبهه فرهنگی انقلاب» مورد توجه تحریریه راه بوده است. در این شماره مطالبی در حوزه «تاریخ شفاهی پشت جبهه» منتشر شده است. «زنان پیشمرگ پشت جبهه»، «آن هشت سال»، «پنج سال پای ثابت رادیو عراق» و معرفی یک کتاب از زنان قهرمان جنگ جهانی دوم، برخی عناوین این بخش مهم است.

خاطرات «سید محمد صدر» رونمایی می‌شود

محمد قبادی پژوهشگر و نویسنده کتاب «انقلاب و دیپلماسی در خاطرات سیدمحمد صدر» ضمن اعلام این خبر، اظهار کرد: مراسم رونمایی از این کتاب ساعت 16دوشنبه 31 فروردین در تالار مهر حوزه هنری برگزار می‌شود.

رونمایی از نیمه پنهان انقلاب

ما یک جنگ عظیم فرهنگی در دهه‌ی اول انقلاب داشتیم که در آن ده‌ها هزار هسته‌ی مقاومت فرهنگی تشکیل می‌شود؛ از گروه‌های سرود و تئاتر در مدرسه‌ها و مساجد گرفته تا کتابخانه‌های فعال و تا بسیاری از حرکت‌های کوچک و بزرگ تولید و توزیع محصولات فرهنگی. دهها هزار هسته‌ی فرهنگی که اگر آن را در مجموع چهل هزار تا فرض کنیم و هر گروهی را هم هفت یا هشت نفر حساب کنیم در واقع چیزی در حدود سیصد هزار نفر در این لشکرهای فرهنگی می‌جنگیدند یعنی ما 100 لشکر فرهنگی داشتیم.

تاریخ شفاهی به چه کار می‌آید؟

تاریخ شفاهی بیش از تاریخ بودن، گنجینه راهکار برای حرکت‌های امروز است. بسیاری از حرکت‌های خودجوش و مردم‌محور و مشارکتی همین امروزه قابل تکرارند. مثل تئاترهای انقلابی، گروه‌های سرود، برنامه‌های فرهنگی مساجد و…. منتها امروز سیطره رسانه و زندگی عافیت‌طلبانه ما را از به کارگیری این قالب‌های موثر باز داشته است.

«راه» تاریخ شفاهی به دکه باز شد

کم‌توجهی به تاریخ شفاهی، یک نشانه است؛ نشانه غفلت از یک دارایی بزرگ. کم‌تحرکی امروز و نالیدن از برخی کاستی‌های مدیریتی و مالی که در جای خود مهم و قابل اعتناست، فقط در صورتی که با سرمایه پشت سر خود قطع ارتباط نموده باشد، باعث ایستایی و رکود می‌شود. اتصال به معدن بزرگ تاریخ شفاهی، اتصال به کُر است؛ طهارت و حرکت در این اتصال است. سد را بشکنید.

ضدانقلاب تاریخ فرهنگ انقلاب را می‌نویسند

شقی از تاریخ انقلاب که به یک معنا تثبیت کننده و عامل پویایی فعالیت های سیاسی و پشتیبانی از دفاع مقدس و فضای فرهنگ عمومی دهه 50 و دهه 60 بوده است جریان مویرگی، گسترده و مردمی فرهنگی- هنری در جریان انقلاب و دفاع مقدس است که ما از این به تاریخ جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی تعبیر می کنیم.

گفتند «ادارات» را جهادی کنید، اما «جهاد» را اداری کردند

از آن واهمه داریم که بیشترغفلت کنیم. وقتی غفلت می‌کنیم، بعضی می‌آیند تاریخ را آنگونه می‌نویسند که می‌خواهند؛ انقلاب و تاریخ جهادیِ آن را طوری به خوردِ آیندگان می‌دهند که نام ونشانی از جهاد سازندگی نمی‌ماند، به نام خودشان و به شکل غیرواقعی ثبت می‌کنند؛ که اگر راست بنویسند باید تشکر کرد، اما برخی‌ اصلاً تاریخ را برعکس می‌نویسند.

پربازدیدترین

Sorry. No data so far.

پربحث‌ترین

Sorry. No data so far.