جزوه طرح استانی شدن انتخابات مجلس؛ باید ها و نباید ها، معایب و مزایا

مروری تخصصی بر طرح جدید مجلس؛ تهیه شده توسط بسیج دانشجویی دانشکده فنی دانشگاه تهران.
نویسندگان این متن به وجود مشکلات عدیده در نظام انتخاباتی کشور که باعث ضعف در ساختار تصمیم گیری و موجب بی عدالتی های بسیاری می شود واقف اند اما راهکار برون رفت از این مشکلات آن چیزی نیست که نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی تاکنون مطرح کرده اند. طرح استانی شهرستانی شدن انتخابات هرچند ممکن است بخشی از مشکلات این نظام را برطرف کند اما معتقدیم مشکلات بزرگتری را به وجود می آورد

خطر حضور ۲۹۰ لاریجانی در مجلس بعد!

اخیرا طرح ضد جمهوریت “استانی شدن انتخابات مجلس” مجددا در مجلس مطرح شده و در کمیسیون شوراها هم تصویب شده است؛ طرحی که مورد حمایت احزاب اصلاح‌طلب و اصولگراست و بارها از مجلس ششم تا نهم در حال بررسی بوده است. طرح فعلی هم به امضای ۱۲۱ نماینده رسیده که از طیف تند اصلاح‌طلب تا جبهه پایداری مجلس را شامل میشوند.

مطابق این طرح، مردم بایستی علاوه بر نماینده حوزه انتخابیه (شهرستان) خود به کاندیداهای سایر حوزه‌های انتخابیه در سطح استان‌شان هم رای بدهند و با مکانیسمی که بر ترجیح آرای استانی متمرکز است نمایندگان نهایی انتخاب شوند اما این شیوه سیاسی‌کارانه برگزاری انتخابات ایرادات جدی دارد.

باید شاهد ۲۹۰ لاریجانی در مجلس باشیم؟!

‏استانی شدن انتخابات یعنی : تکمیل سلطه اربابان قدرت و ثروت بر سرنوشت توده های مردمی ، نهادینه شدن لیست های حزبی و قبیله ای، کاهش مشارکت مردمی ، ذبح جمهوریت از نظام و به تعبیری باید شاهد ۲۹۰ لاریجانی در خانه ملت باشیم !

رقص شمشیر راهزنان و استقامت در کاروان جمهور

“مروری برامتیازات و عبرت‌های انتخابات ریاست جمهوری و شوراها ۱۴ خرداد ۱۳۹۶”
آنچه می خوانید تحلیل تفصیلی وحید جلیلی از انتخابات ۹۶ است که مقارن اعلام نتایج انتخابات شوراها و ریاست جمهوری به دعوت تشکل مردمی “فتیه” در مشهد، ارایه کرد.

چرا برگزاری همه‌پرسی ضرورت دارد؟

جنگ زرگری دو جناح مشهور در کشور نه تازه است و نه عجیب، اگر غیر از این باشد فلسفه وجودی آنها از بین می‌رود. وجود هریک از این این دو جناح وابسته به مخالفت با دیگری است. اما موضوع وقتی عجیب می‌شود که بخش‌هایی از رسانه‌های حزب‌اللهی هم داخل این جنگ‌های زرگری می‌شوند و گفته را با گوینده‌‌اش می‌سنجند نه با حق!

مستندی از تلاش ۲۰ ساله رهبری برای حفظ جمهوریت نظام

مستند «انقلاب ایران، اسلامیت، جمهوریت» با کارگردانی محسن اسلام‌زاده در مورد انتخابات ایران و موضوع جمهوریت در جهان ساخته می‌شود.

ناسازگاری تقلید سیاسی با الگوی انتخابات در جمهوری اسلامی

قطعاً حضور نخبگان و خواص در عرصه انتخابات امری مفید، ضروری و غیر قابل اجتناب است اما کیفیت این حضور نباید به گونه­ ای باشد که راه را بر اراده فعال آحاد جامعه ببندد. به همین دلیل الگوی مبتنی بر تقلید، الگویی شایسته برای انتخابات در نظام جمهوری اسلامی نیست. انتخاب بر پایه تقلید، نه بر دوش گرفتن مسؤولیت بلکه بر زمین نهادن آن است.

سعید جلیلی: انتخابات فرصت رقابت، نقد و شفافیت است

نظام بین‌الملل دارد وارد دوره‌ای می‌شود، که دوران یک جانبه‌گرایی آمریکا به پایان می‌رسد. شرایط اقتصادی هم در حال تغییر است. در مسائل منطقه‌ای مثل عراق هم نتیجه به گونه‌ای شد که خلاف جهت خواست آمریکا پیش رفت. جمهوری اسلامی قدرتی شد که نمود بین المللی‌اش در عراق، لبنان، افغانستان، آمریکای لاتین و… راه نظام سلطه را سد کرده بود. دیگر این گونه نبود که مثل دوره‌های پیش نظام درگیر بحث‌های درونی باشد، مسائل بیرونی شده بود.

چرا امام گفت: «جمهوری» اسلامی؟

فکر می­‌کنیم رابطه «ولایت فقیه» و «جمهوری» رابطه یک طرفه است؛ صرفاً از ثمرات ولایت فقیه حرف می­‌زنیم. در حالی که ولایت فقیه و جمهوریت خدمات متقابلی با هم دارند. ولایت فقیه در تثبیت خود مدیون جمهوریت نظام است. جمهوریت و رویکرد حکیمانه امام در انتخاب دقیق چنین نظامی بود که به تثبیت رهبری دینی در جامعه انجامیده است.

کچوئیان: محاجه و گفت‌وگو با رهبر جامعه اسلامی جایز است

ما حتي در مورد رهبري هم زمينه‌هاي محاجه و گفت‌وگو داريم، همان‌طور که با استشهاد به سيره‌ي ائمه يا حضرت رسول و … مي‌توانيم مواردی را پيدا کنيم که به رهبري نهي‌اي کرده باشند، یعنی نظری مخالف رهبری بیان کرده باشند. در نقد مؤمنان به ولايت فقيه، در سيستم اسلامي آن‌چه ما به آن در چارچوب نظريه‌ي امت و امامت و ولايت فقيه، معتقديم ولايت فقيه است نه ولي فقيه. يعني به شخص ولي فقيه مي‌توانيم نقد کنيم نه به خود ولايت.

پربازدیدترین

Sorry. No data so far.

پربحث‌ترین

Sorry. No data so far.