شهادت‌طلبی، حساب‌گری بدون چرتکه‌اندازی بازاری

هر کس میان وظیفه و نتیجه، اصالت را به نتیجه دهد، گرفتار پارادوکس عقلانیت و جهاد یا عشق و عقل خواهد شد و صورت مسئله را معکوس می‌خواند. این نسبت چه وقت و در ذهن چه کسانی به یک تضاد لاینحل، تبدیل می‌شود؟ و از چه چشم و چشم‌اندازی، شهادت‌طلب ‌بودن را با عاقل ‌بودن و یا مجاهد بودن را با حساب‌گری ناسازگار می‌یابد؟

کچوئیان: محاجه و گفت‌وگو با رهبر جامعه اسلامی جایز است

ما حتي در مورد رهبري هم زمينه‌هاي محاجه و گفت‌وگو داريم، همان‌طور که با استشهاد به سيره‌ي ائمه يا حضرت رسول و … مي‌توانيم مواردی را پيدا کنيم که به رهبري نهي‌اي کرده باشند، یعنی نظری مخالف رهبری بیان کرده باشند. در نقد مؤمنان به ولايت فقيه، در سيستم اسلامي آن‌چه ما به آن در چارچوب نظريه‌ي امت و امامت و ولايت فقيه، معتقديم ولايت فقيه است نه ولي فقيه. يعني به شخص ولي فقيه مي‌توانيم نقد کنيم نه به خود ولايت.

غرویان: ولی‌فقیه را با عدالت می‌سنجیم نه عدالت را با ولی‌فقیه

ما در تئوری ولایت فقیه، فقیه محوریم یا عدالت محور؟ یعنی عدالت را از زبان فقیه می‌شنویم و به دست می‌آوریم یا فقیه باید بر اساس عدالت حکومت کند؟… درست است که معتقدیم به ولی فقیه و ولایت فقیه امّا این در حدّی است که ولی فقیه نیاید کاری را انجام دهد، حرفی بزند، تئوری‌ای بدهد که با بدیهیّاتی که همه متوجّه می‌شوند، مخالف باشد. ولی فقیه را با عدالت می‌سنجیم نه عدالت را با ولی فقیه.

آیت‌الله غرویان از «ولایت فقیه، مردم و عدالت» می‌گوید

آیت‌الله غرویان که آن‌چنان به دفاع از ولایت فقیه می‌پردازد که متهم است به همراه دیگر شاگردان استاد مصباح قصد جایگزینی «جمهوری اسلامی» با «حکومت اسلامی» را دارد، در این گفت‌وگو رأی مردم و کارآمدی فقیه را در مرتبه‌ای دخیل در مشروعیت حکومت او می‌داند و با اشاره به این که عدالت همواره بر ولایت مقدم است در پاسخ به فرض تعارض ولایت و عدالت می‌گوید: «یا عدالت عدالت نیست و یا آن ولایت ولایت نیست.»

برای رسیدن به وحدت، به مشترکات ادیان توجه کنیم

استاد جامعه‌شناسی دانشگاه با تاکید بر ضرورت و لزوم استفاده از ظرفیت‌های اعیاد بزرگ اسلامی مثل بعثت پیامبر رحمت، یادآوری کرد که استفاده از مشترکات دینی مانند توحید، نبوت و معاد در راستای وحدت بین ادیان و مذاهب از اهمیت بالایی برخوردار بوده و در شرایط کنونی ضرورتی مضاعف دارد.

مصر آینده؛ دیکتاتوری سکولار یا حکومت دینی

یک روزنامه سوئیسی در تحلیلی اوضاع این روزهای مصر را بررسی می‌کند و می‌نویسد: تحولات نشان از زنده بودن دموکراسی در مصر دارد و دیگر اینکه رژیم حسنی مبارک که این روز‌ها منتظر ادامه یافتن روند محاکمه خود است هنوز کاملا نمرده است.

تجزیه ترکیه؛ پیامد سرنگونی بشار اسد

ییلماز با توجه به برخی اظهار نظرها از سوی رهبران انقلابی مبنی بر الگو بودن حکومت ترکیه برای آنها، نظر امثال الغنوشی را شرم آور دانست

نسبت ولایت فقیه با مرجعیّت

یک پایه از ارکان تئوری ولایت فقیه که فهم درست از آن تاثیر عمیقی بر نگرش درست به این مقوله دارد رابطه ولایت فقیه با نظرات مراجع تقلید است. قسمت قابل توجهی از بحث و گفتگوهای نظری ای که در باب ولایت فقیه می شود رابطه مستقیم یا غیر مستقیم با این موضوع دارد. در این مقاله قصد بر آن است که مسئله چگونگی برخورد با نظرات مراجع تقلید در مورد نظریه ولایت فقیه بررسی شود

دعوای فاطمیه بر سر حق حاکمیت الهی است

اتفاقی که در سقیفه افتاد بدعت ابتنای فلسفه سیاسی بر غیر حکم خدا بود. بر رای اکثریت (که توکویل در مورد دموکراسی امریکا می گوید دیکتاتوری اکثریت بر اقلیت) هم نه، بر اساس رای جمعی از نخبگان سیاسی یعنی یک نوع دموکراسی الیگارشیک. که اقلیت به صرف ادعای نخبگی می تواند نظرات خود را بر اکثر یت تحمیل کند. همین اتفاقی که بعد از انتخابات دوره دهم ریاست جمهوری افتاد همین بود

اسلامیت یا جمهوریت؟

و اما در مرحله تاسیس حکومت نیز خواه ناخواه مو جبیت های فعلی و ضرورت های عقلی ما را ناگزیر می دارد که ولایت فقیه را در مقام ثبوت، از گزند تکثر و تفرقی که به آن دچار است – به علت وجود متعدد – خارج کنیم و به آن صورتی واقعی و قابل حصول ببخشم. آرای مردم در اینجاست که یا مستقیمآ وظیفه انتخاب ولی فقیه را بر عهده دارد و یا غیر مستقیم از طریق خبرگانی که منتخب و معتمد مردم هستند، چنان که حضرت امام خمینی در سخنان شگفت آور خود در روز دوازدهم بهمن {1357} در بهشت زهرا فرمودند: من به پشتیبانی این ملت دولت تعیین می کنم، من به واسطه اینکه ملت من را قبول دارد دولت تعیین میکنم.

پربازدیدترین

Sorry. No data so far.

پربحث‌ترین

Sorry. No data so far.