«عباس بابایی» و بابای مدرسه

عباس هنوز ایستاده است. در همه جای هویت این شهر جاری است. هر روز با اتومبیل‌هایمان در خیابان تندیسش را دوره می‌کنیم و سر در دنیای مجازیِ خودمان غافل از حقیقتی به نام شهید عباس بابایی چسبیده‌ایم به روزمرگی‌های ملال‌آور دنیای مدرن، بدون درک درستی از حقیقت حیات.

مطالبات زنان در تعامل با دنیای مدرن

اینکه عده‌ای نیاز‌های واقعی زن در سه عرصه فردی، گروهی و اجتماعی را احصا کرده باشند و زنان تمام فرهنگ‌های بومی ایران را نیز دیده باشند من سراغ ندارم و مسائل، صرفا از منظر زن تهران نشین است و نمی‌دانم چنین تلاشی در دستور کار هست یا خیر اما به نظر من باید در دستور کار قرار گیرد.

بررسی یک جریان هالیوودی؛ آمریکا علیه آمریکا

آواتار، پرفروش‌ترین محصول سال 2009 میلادی را باید ادامه‌ی یک جریان سینمایی در امریکا بدانیم. اما ادامه‌ی کدام موج سینمایی و جریان اجتماعی؟ آواتار، جز یک فیلم علمی- خیالی، در ساحت محتوایی چیست و در لایه‌های عمیق‌ترش چه پیام‌هایی نهفته؟ من می‌خواهم به یک جریان اجتماعی در سینمای امریکا اشاره کنم که اسمش را می‌توان گذاشت «امریکا علیه امریکا»، و هر وقت در سینمای امریکا مطرح شده، عده‌ای را به تعجب واداشته که چگونه مناسبات سیاسی و امنیتی یک کشور در سینمای همان کشور این‌طور بی‌پروا نقد می‌شود. آیا در سینمای امریکا خط قرمز وجود ندارد؟

فلسفه فوتبال يا فلسفه ورزش؟

فوتبال را بايد مانند خودش كه آميخته‌اي از همه اضداد است در نظر گرفت. شايد راحت‌تر اين باشد كه مجموعه عوارض و لوازم آنرا مدّ نظر قرار داد و تحقيق نمود كه اين ديگر چيست كه خود را با همه اعتباريات و قراردادهاي ديگر متفاوت ساخته است

فوتبال به مثابه آیین

رابطه فوتبال و معتقدات وآيين هاي ديني چيست؟ در بدو امر اين دو کاملا متفاوت وفاقد هرگونه ارتباط به نظر مي رسد اما حقيقت آن است که تاثير گسترده اموري همچون فوتبال برکليه شئون و سنن زندگي انسانها و جوامع غير قابل انکار است

درباره پارانویا در ورزش مدرن و فوتبال

کتاب “يونايتد نفرين شده” نوشته ديويد پيس در سال 2006 يکي از نامتعارفترين کتاب‌هايي است که در بستر فوتبال نوشته شده و جنبه ادبي آن هم در بريتانيا برايش توفيق بزرگي به ارمغان آورده. پيس از زبان شخصيت اول کتاب يعني برايان کلاف، مربي جنجالي انگليسي، که در سراسر کتاب با خود حرف مي‌زند به توصيف ورود او به باشگاه ليدز يونايتد …

معنای فوتبال

اما پرسش اينجاست كه آيا مي‌توان براي فوتبال، «معنا»يي يافت؟ اين پرسشي پديدارشناسانه است و از ماهيت فوتبال جستجو مي‌كند، لذا بايد با دقتي ژرف‌تر و با مقدماتي سنجيده‌تر دربارة آن بحث كرد. زيرا همة ما مي‌دانيم كه فوتبال در درجة اول يك «بازي» است.

جهان ما به فوتبال چه نيازي دارد؟

با هيچ نيرويي نمي توان فوتبال را از جهان مدرن حذف کرد. اما براي اثبات تعلق ذاتي فوتبال به جهان تجدد بايد در باره شأن و نقش و جايگاه و اثر فوتبال در اين عالم تأمل کرد. فوتبال نه فقط در بازار سرمايه نفوذ کرده بلکه در خانه و زندگي و در زبان و درک مردمان وارد شده و با آن درآميخته است تا جايي که مي توان گفت در جهان ما از ميان شئون تجدد کمتر چيزي به اندازه فوتبال در سراسر جهان فراگير شده و به پستوي زندگي مردمان راه يافته است.

ورزش مدرن، نمایش غرایز جنگجویی

فكر مي‌كنم به جاي حرفهاي مفت و شعاري دربارة رقابتهاي سالم در ميادين فوتبال و «نقش مهمي كه بازيهاي المپيك در اتحاد ملتها ايفا كرده!» بهتر است تحقيق كنيم تا بفهميم چرا و چگونه اين ب‍ُت‌پرستي مدرن ورزشي پديدار شد. امروزه بازيهاي متعددي داريم كه ريشه‌هاي كهن دارند، اما ورزش با اين خصوصيت ربطي به روم باستان تا قرن نوزدهم ندارد… حتي آنگاه كه تماشاچيان عملاً مداخله نمي‌كنند همچنان مي‌كوشند با تشويق تيم محبوب خود و هو كردن و توهين به تيم مقابل بر نتيجة بازي تأثير بگذارند. ورزش در حالت جد‌ّي خود چيزي به نام بازي جوانمردانه را به رسميت نمي‌شناسد

انقلاب مخملی، توهم انقلاب است

علوم اجتماعی سكولار بعضی چيزها را می‌بيند و بعضی را نمی‌بيند؛ انقلاب ايران به قول امام خمينی(ره) انفجار نور بود و بايد آن را جريان احياء و بازسازی انسان و جامعه انسانی دانست، كه بعد از يك دوره انحطاط و فساد اتفاق می‌افتد؛ برای آنكه انقلاب رخ دهد، بايد شاهكارهای روان‌شناختی ايجاد شود، انقلاب لحظه بروز و ظهور تمام ذخائر يك جامعه است… بعد از انقلاب فروپاشی اتفاق می‌افتد، ولی انقلاب اتفاق نمی‌افتد

پربازدیدترین

Sorry. No data so far.

پربحث‌ترین

Sorry. No data so far.