مساجد در عصر مدرنیته چه کارکردی دارند؟

اگر در گذشته تنها تعدادى از دانشمندان و محققان به دلیل برخوردارى از دانش و آگاهى‌هاى بیشتر، داراى اعتقادات و ایمانى عمیق‌تر بوده‌اند، در عصر مدرنیته این برخوردارى از دانش و آگاهى‌ها به دلیل عمومى شدن در کل جامعه رسوخ یافته و پیامد آن ایمانى قوى‌تر خواهد بود. بر این اساس در عصر مدرنیته نه تنها از کارکردهای مسجد نباید کاسته شود بلکه براى آن باید بر مؤثرتر شدن آن کارکردهای تأکیدی همه‌جانبه داشت.

حسن رحیم‌پور؛ اندیشمند جبهه احیای فکر دینی

آمیزه ای از شور دینی شریعتی و معرفت دینی مطهری، تأثیر پذیری از نگاه روشن فکری انقلابی حوزوی و دانشگاهی و تلاش برای جمع موارد مثبت آن ها: اجتهاد متکامل و مقابله با التقاط و تحجر، پاسخ به نیازهای روز، استفاده از سنت های حسنه ی بشری داخل و خارج از کشور، ایجاد انگیزش کنش انقلابی، جمع آرمانخواهی و عدالتخواهی و آزادی خواهی و استکبارستیزی با عقلانیت و معنویت.

جایگزینی دین با معنویت؛ نه سهم عقل و نه سهم دل

«اسلام معنوی» که در فضای روشنفکری ایران، در سال هشتاد مطرح شد یک نگاه بخشی و جزیره‌ای به دین دارد. پیش‌تر نیز از اواسط دهه هفتاد «جایگزینی معنویت به جای دین» مطرح شده بود. هیچ‌گاه مشاهده نشد که جریان روشنفکری به خود این زحمت را داده باشد که یک دوره منسجم «کلام و الهیات»، از «توحید» تا «معاد»، و یا یک دوره منسجم «فقه» از «طهارت» تا «دیات» بصورت «تفصیلی» بنویسد و تا بصورت مصداقی و تفصیلی معلوم شود معنویت چگونه است.

آیا «کافه مذهبی» به مثابه «پارتی دعای ندبه» است؟

باید بدون تعارف بپذیریم پاتوق اکثریت نسل جوان ما دیگر مساجد نیست. اما می توان طعم ملایمی (و تاکید می کنم ملایم!) از کارکرد مساجد را به برخی پاتوق های دیگر کشاند. اینگونه نه تنها می توان مخاطبانی که بی غرض از دین فاصله گرفتند را به دین نزدیکتر نمود بلکه برای جوانان دینداری که علاقه به زندگی مدرن دارند نیز مجال خوبی فراهم آمده: تهدید هایی که از آن هراس می رفت به فرصت بدل شده است.

پربازدیدترین

Sorry. No data so far.

پربحث‌ترین

Sorry. No data so far.