از لبوفروش تا هنرمند؛ هیچکس حرف نزند!

فهم این موضوع که اظهار نظر هنرمندان در باب مذاکرات هسته ای کشور جنبه سیاسی و جناحی نداشته بلکه وجهه ای ملی دارد و در راستای همدلی و همزبانی با دولت است زیاد پیچیده نیست؛ واقعیتی که معلوم نیست چرا کام برخی را تلخ کرده است.

الهام چرخنده مجبور به استعفا شد

الهام چرخنده که به عنوان مجری طرح پروژه یار دوازدهم در حمایت از بازیکنان تیم ملی فوتبال در جام جهانی ۲۰۱۴ انتخاب شده بود به دلیل هجمه های فراوان از این سمت استعفا داد.

روایت مریلازارعی از دیکتاتوری‌ در سینما

مریلا زارعی بازیگر سینما به تازگی در گفت‌وگویی، اعلان کرده و گفته که «عده‌ای» با او تماس گرفته و پیغام داده‌اند که در فیلم «چ» (شهید چمران) بازی نکند! البته همین بازیگر سینما، قبلا هم به خاطر پذیرفتن ایفای نقش در فیلم «قلاده‌های طلا» (فیلمی که علیه کودتای نافرجام و ضدملی سال88 ساخته شده بود) تحت فشارهای «عده‌ای» قرار گرفته و از بازی در این فیلم، مجبور به انصراف شده بود.

عمار می‌گوید: آقایان روشنفکر، ما در شأن شما هستیم؟

داوود مرادیان یکی از سکانس‌های فیلم محمد رسول‌الله را الگوی جشنواره عمار دانست و آن را این‌چنین تصویر کرد: «حمزه سه نفر را به جنگ می‌فرستد؛ کفار می‌گویند: این‌ها که هستند؟ کسانی را بفرستید که در شأن ما باشند! حمزه می‌گوید: من، عبدالله و علی، اشهد ان‌لااله‌الاالله و ان محمدا رسول‌الله، ما در شأن شما هستیم؟»

دبیر اولین جشنواره عمار از سینمای مردمی می‌گوید

مخاطبین سینمای روشنفکری سرجمع یک‌ونیم یا دومیلیون اند، اما ما در این طرف به دنبال مخاطب خاص خود نرفته ایم، عنان کار را به صدا و سیما سپرده ایم که باز دست این‌هاست. وحید جلیلی فیلم‌ها را به روستاها برده است. برای من جالب است که یک پیرمرد روستایی می‌آید در مسجد می‌نشیند و فیلم می‌بیند!

چرا به روشنفکران مردمی نیاز داریم؟

روشنفکری در ایران به معنای واقعی خود با جلال آل احمد متولد شد. کسی که نه وابسته ی حاکمان بود و نه جیره خوار سرمایه داران و نه عامل بیگانگان. جلال در بین مردم بود و درد آن­ها را می­ دید و می­ نوشت. نهاد دین و نهاد حکومت و معضلات اجتماع را نقد می­ کرد. با جریانات مختلفی همراه شد ولی هرگز حریت روشنفکرانه­ ی خود را از دست نداد.

علیرام نورایی و مک‌کارتیسم سینمای ایران

اخراج «نورايي» توسط «كمال تبريزي»، به وضوح نشان داد كه چگونه سناتورهاي خانه‌ي سينما مترصد فرصتي هستند تا دست‌اندركاران فيلم‌هاي مرتبط به فتنه و سينماگران حامي نظام را با برپايي يك مك‌كارتيسم جديد تنبيه و حتي حكم ممنوعيت فعاليت آنها را صادر كنند

چند روایت معتبر درباره سواد، فرهنگ و عدالت

هدفی که سوادآموزی دنبال می‌کرد؛ ربطی با روشنگری نداشت. انسان‌دوستان و حافظان فرهنگی که سنگ سواد را به سینه می‌زدند؛ تنها مباشران صنعت و سرمایه‌داری بودند؛ صنعتی که دولت می‌خواست کارگران درس‌خوانده در اختیارش قرار دهد. مقصود هر نیکی و حقیقت و زیبایی و آن شعارهایی نبود که ناشر پدر سالار عصر «بیدر مایر» می‌داند و بازماندگان‌شان آن‌ها را تکرار می‌کنند.

شعر میرشکاک در مبارزه با ژست‌های پوشالی شبه‌روشنفکری

از عناصر شعر میرشکاک مبارزه است. مبارزه‌ با کسانی که قلمشان دستمایه‌ی اندیشه‌های پوشالی است؛ میرشکاک با یک تضاهرات واژگانی از جنس و ساختار کلام خودشان به مبارزه با آنان می‌رود و می‌کوشد اشعار عالمانه و به دور از تحجّرش پاسخی بر شعرهای شبه روشنفکرانه‌شان باشد.

نادر ابراهیمی: روشنفكرها مضحك‌اند، حرف‌هايشان از خودشان مضحك‌تر!

می‌‏گویند «اگر شما فقط داستان می‏نوشتید…» این حکایت را سالیان سال است که‏ شبه روشنفکران مملکت ما ساخته ‏اند – نه به این دلیل‏ که دل‏شان به حال من یا هنر میهنم می‏ سوزد… صمیمانه و بی ‏ریا مایلند از ایشان و روش زندگی‏شان و تک‏ حرفه‏ای بودن‏شان تقلید کنم و به راه راست هدایت شوم. گوش‏تان را بر این حرف‌‏ها ببندید! خودشان‏ مضحک‏ اند، حرف‏‌های‏شان از خودشان مضحک‏‌تر!

پربازدیدترین

Sorry. No data so far.

پربحث‌ترین

Sorry. No data so far.