توهین به مردم به بهانه فروش معراجی ها

قلم به دست‌هایی که معمولا دم از حق انتخاب و آزادی مردم در انتخاب محصولات فرهنگی می‌زنند، این روزها در فضای مجازی به جای نقد فیلم «معراجی‌ها» به مخاطب‌های این فیلم فحاشی می‌کنند.

آیا عمار مردمی می‌ماند؟

مردم عادی اما بیشتر همان «حکایت» و «قصه» را می‌پسندند؛ کتاب «دا» را در کوتاه مدت پرفروش می‌کنند و انگیزه‌ای ندارند تا «خشم و هیاهو»ی انسانی «مسخ»شده را تورق کنند. و این «قصه»های محبوب، زمانی که در قالب «مستند» -چه گزارشی و چه داستانی- تصویر شوند، سینمایی می‌سازد که به حقیقت می‌توان مردمی‌اش نامید.

جشنواره عمار و ادعای سینمای مردمی

هر کس که «خانه» بودن دیگری را نفی می‌کند و بر «مردمی» بودن دیگری نقد و تعریض می‌نویسد حتی اگر تصریح هم نکند مردمِ خودش را دارد. قادری هم ادعای مردمی خودش را دارد. مردم از نظر او کاری با هیچ دعوای سیاسی و ایدئولوژیکی ندارند و موجوداتی هستند که فقط «می‌خواهند در کنار هم زندگی کنند، مبارزه کنند، رقابت کنند، مهر بروزند، تجارت کنند و پیشرفت کنند».

طالبی: هنر مردمی هنری عوامانه نیست

طالبی هنر مردمی را با هنر عاری از سلیقه و عوامانه یکی نمی‌داند و معتقد است: هنر مردمی باید ذوق در آن به کار رفته باشد، ذوقی که مردم بپسندند، با ذوق مردم متفاوت نباشد، مردم اهل ذوق آن را می‌پسندند و مردمی هم که اهل ذوق نیستند، وقتی نگاه می‌کنند لذت ببرند؛ این لذت، لذتی عوامانه نیست.

عمار می‌گوید: آقایان روشنفکر، ما در شأن شما هستیم؟

داوود مرادیان یکی از سکانس‌های فیلم محمد رسول‌الله را الگوی جشنواره عمار دانست و آن را این‌چنین تصویر کرد: «حمزه سه نفر را به جنگ می‌فرستد؛ کفار می‌گویند: این‌ها که هستند؟ کسانی را بفرستید که در شأن ما باشند! حمزه می‌گوید: من، عبدالله و علی، اشهد ان‌لااله‌الاالله و ان محمدا رسول‌الله، ما در شأن شما هستیم؟»

دبیر اولین جشنواره عمار از سینمای مردمی می‌گوید

مخاطبین سینمای روشنفکری سرجمع یک‌ونیم یا دومیلیون اند، اما ما در این طرف به دنبال مخاطب خاص خود نرفته ایم، عنان کار را به صدا و سیما سپرده ایم که باز دست این‌هاست. وحید جلیلی فیلم‌ها را به روستاها برده است. برای من جالب است که یک پیرمرد روستایی می‌آید در مسجد می‌نشیند و فیلم می‌بیند!

پناهیان: هنر سفارشی نمی‌تواند اثری انقلابی تولید کند

حجت الاسلام پناهیان گفت: اساسأ هنر سفارشی، هنر نیست. هنر انقلابی نمی‌تواند هنر سفارشی باشد. هنر سفارشی هم هیچ‌وقت نمی‌تواند یک اثر انقلابی مطلوب تولید کند و باید جوششی باشد و از درون دل یک انقلابی جوشیده شده باشد و ما باید به دنبال این چنین هنری باشیم.

سلحشور: بی‌هنران، هنر را تنها در سیاهی و زشتی می‌بینند

سلحشور با بیان این‌که هنر غیر معنوی هنر نیست، اظهار داشت: کلمه هنر زمانی در مورد خلق یک اثر به کار برده می‌شود که اثری ارزشی و معنوی باشد وگرنه به عنوان هنر اطلاق نمی‌شود و آن‌هایی‌که مذهبی‌ها را قبول ندارند بر خلاف اعتقادات جامعه عمل می‌کنند. آن‌ها بی‌هنرند، هنر را فقط در سیاهی، زشتی، ترویج بدی‌ها و بی‌بند و باری‌ها می‌بینند که هر حیوانی هم می‌تواند بدی‌ها را رواج دهد.

عمار زبان توده‌های مردم است

اگر امروز عمارها تا روستاهای محروم و دورافتاده مخاطب خود را دارند به خاطر آن است که زبان مردم باصفایی شده‌اند که از فتنه شهرزدگی در امان بوده‌اند و خنکای زلال‌ بندگی را به هزار گرمی تزویر نمی‌دهند.

مردم روستا یک‌شبه سینما بر پا کردند

مردم یک روستا پس از تماشای یکی از آثار جشنواره مردمی فیلم عمار به صورت خودجوش اقدام به خرید لوازم پخش فیلم به منظور اکران مردمی جشنواره در روستایشان کردند.

پربازدیدترین

Sorry. No data so far.

پربحث‌ترین

Sorry. No data so far.