چرا تنها نشریه سینمایی جبهه انقلاب بعد از نوزده سال تعطیل شد؟

البته از این موضوع نباید گذشت مدیران موسسه شهید آوینی پیش از این با ساخت فیلم‌هایی چون «شکارچی شنبه» نشان داده‌اند که آمادگی و دغدغه‌ی سرمایه‌گذاری روی موضوعات اساسی جمهوری اسلامی در زمینه‌ی فرهنگ و هنر را دارند و به همین دلیل تصمیم‌شان بر منتشر نشدن تنها ماهنامه‌ی سینمایی انقلاب کمی عجیب است و باعث ایجاد سوالات جدی در این زمینه می‌شود.

«سینما رسانه» در شماره ۴۴۸ ٬به میانمار رسید

در بخش سینمای دینی مصاحبه با دکتر محمد رجبی پیرامون اندیشه های مرحوم دکتر مدد پور با تیتر «مدد پور، غرب زدگان بسیط و غرب زدگان مرکب» و مصاحبه با دکتر بهروز فرنو پیرامون اندیشه های دکتر مدد پور بخش اصلی سینمای دینی را به خود اختصاص داده است.

مصائب مجری تازه‌کار برنامه «ثریا»

یادم نمی‌رود؛ آنقدر دیالوگم را تکرار کردم که می‌خواستم به خاطر تکراری‌شدنش تغییرش بدهم! برنامه داشت شروع می‌شد و کسی می‌گفت: «من هر چه گفتم حواست باشد.» جناب آقای مدیر صحنه‌ي عزیز بود. بدتر از همه‌ی این‌ها لنزهای بزرگی به اندازه‌ی دهانه‌ی حجرالاسود بودند که داشتند صورتم را نشانه می‌رفتند.

کوپن فرهنگی و عمده‌فروشی معنا

در این فرآیند، که آن را به کرات در فیلم های سفارشی «پیش ساخته» و گفت و گوهای پر از مونولوگ تلویزیون شاهدیم، مفهوم و هدف فیلم و برنامه به طرز مضحکی، بدون هیچ تلاشی برای کدگشایی خودنمایی می کند. در این زمان، مخاطب احساس تحمیق و فریب خوردگی می کند و حالتی تدافعی به خود می گیرد. حال نه تنها محتوای برنامه را نمی پذیرد، بلکه به آن با دید تمسخر می نگرد.

نقطه قوت «ثریا» تحقیقات پیش از برنامه است

معتقدم این حق بیننده است که با برنامه‌ای با محتوای خوب، ظاهری آراسته و مجریانی توانمند روبه‌رو شود و هیچ انتظاری از بیننده نمی‌توان داشت و نباید داشت که تمام مشکلات و مسائل تولید یک برنامه را درک کند و بگوید اشکالی ندارد. با همه‌ي این احوال به نظرم نقطه‌ي قوت برنامه، تحقیقات جامعی است که برای هر موضوع از چند ماه قبل آغاز می‌شود.

داستان یک دانشجوی سینما و ثریا

هروقت می‌خواهد دست به قلم بشود و چیزی بنویسد و یا وقت‌هايي که پشت دوربین دارد چیزی می‌سازد، مدام به این فکر می‌کند که راهش، قلمش و دوربینش در مسیر درستی هست یا نه؟ یا اصلاً باید آن کار را انجام بدهد یا نه؟ شک و تردید درباره‌ي مسیر، مثل خوره، همدم همیشگی او شده بود و دانشجوی سابق تا مدت‌ها نتوانسته بود برای این پرسش‌ها جواب کاملی پیدا کند، تا اینکه  ثریا از راه رسید.

گزارشی از مراحل ساخت برنامه‌  ثریا

تصميم گرفتيم در برنامه‌، ژورناليسم علم و فناوري راه بيندازيم، البته با چراغ خاموش. ارتباط رسانه و علم و فناوري، مرجعيت خبري، حضور در ميدان صنعت و دانشگاه، پرداختن به شارلاتانيسم علمي، بردن دوربين به شهرستان‌ها و به نقاطي که تاکنون در رسانه‌ي ملي جايي نداشته‌اند. صفي طولاني از ايده‌ها و اهداف ديگر در جلسات بررسي و چانه‌زني ‌شد تا به پختگي لازم برسد و به قول رسانه‌اي‌ها مخاطب‌پسند شود.

کار رسانه‌ای تأثیرگذار «ثریا»یی‌ها

«یک مشت» جوان حزب‌اللهی که بدون ادعا و بدون داشتن کوچک‌ترین رانت و حمایت رسانه‌ای از بالا، رأساً وارد کار تولید رسانه‌ای در تلویزیون شده‌اند و تا همین جای کار نشان داده‌اند که از همه‌ي آدم‌هایی که طی همه‌ي این سال‌ها به خاطر چند فعالیت نصفه‌و‌نیمه برای طی‌شدن مراحل اداری و پر‌شدن صفحه‌ي سوابق کاری، برچسب آدم‌های رسانه‌ای نظام بر پیشانی‌شان خورده است، کار رسانه‌ای را بهتر و بیشتر بلدند.

کاریکاتور: اسکار در دست فرهادی

ماهنامه «سینما رسانه» در چهارصد و چهل و پنجمین شماره خود با انتشار کاریکاتوری به پوچ بودن جایزه اسکار پرداخته است.

از مبل تا منبر در ماهنامه «سینما رسانه»

شماره 442 ماهنامه «سینما رسانه» در چهار بخش خبر، سینما، تلویزیون و رسانه ویژه دی‌ماه 90 منتشر شد. پرونده‌ی ویژه‌ی این شماره ماهنامه سینما به محرم و صفر در صدا و سیما اختصاص یافته است. در بخش سینما به نقد و بررسی فیلم‌های «اخلاقتو خوب كن»، «بدرود بغداد»، «اسب حیوان نجیبی است!»، «گلوگاه شیطان»، «گلچهره»، «طلوع سیاره میمون‌ها»، «دیوان عدالت»، «تماس حاشیه‌ای» و انیمیشن «رنگو؛ روح بزرگ غرب» پرداخته شده است.

پربازدیدترین

Sorry. No data so far.

پربحث‌ترین

Sorry. No data so far.