نظام فکری در اندیشه منظومه‌وار شهید مطهری

اگر بخواهیم برنامه‌ای منسجم برای مطالعه در زمینۀ اسلام‌شناسی معین کنیم، ناگزیر باید به دنبال آثار متخصصی برویم که هم در شناخت زوایای اسلام متبحر و مجتهد باشد و هم در زمان‌شناسی پیش‌قدم باشد؛ چرا که آن‌چه احتیاج امروز ماست، شناخت کاربردیِ اسلام است؛ اسلامی که به نیازهای روزِ ما پاسخ‌گو باشد؛ در مقام حاضر، ما به دنبال این نیستیم که مثلاً مفسر یا فقیه شویم؛ بلکه صرفاً به دنبال این هستیم که به عنوان یک مسلمان، با آگاهی و بصیرت از اسلام تبعیت کنیم.

درآمدی بر مطالعه آثار استاد مطهری

کتاب «دلیل راه؛ درآمدی بر مطالعه آثار استاد مطهری» نوشته دکتر احسان بابایی (پژوهشگر و مدرس دانشگاه امام صادق(ع) تهران) از سوی دفتر نشر معارف منتشر شد.

مطهری‌خوانی، چرا و چگونه؟

نباید تصور کرد که می‌توان برای همیشه به ایشان اکتفا کرد و در یافته‌ها و فراورده‌های فکری ایشان، متوقف و ساکن ماند. خاصیت علم این است که در هیچ نقطه‌ای متوقف نمی‌شود و همواره در حال پیشرفت و گسترش است. جناب علامه را نمی‌توان نقطه‌ی پایان و نهایت علم قلمداد کرد و از حرکت بازایستاد.

آیت الله مهدوی کنی

برخی انقلابیون سخنرانی مطهری را تحریم می‌کردند

مرحوم مطهری در پاسخ فرمودند که برادر! چه هدف مشترکی! مگر می شود که ما یک انقلابی بر پا کنیم که در رأس آن لنین و استالین و مارکس و انگلس قرار بگیرند؟ آیا می شود گفت که ما در حرکت به جهتی حرکت می کنیم که با آنها مشترکیم؟ ایشان گفتند که حالا بگذارید بعداً دعواها را تمام می کنیم. امّا مرحوم مطهریفرمودند که اگر از الآن صف ها را جدا نکنیم، بعداً اینها خواهند آمد و خواهند گفت که «حاجی أنا شریک!» و اینها میراث خوار انقلاب خواهند شد.

لوح‌فشرده «روایت مطهر» منتشر شد

حجت الاسلام سوزنچی در این سلسله نشست ها تلاش کرده اند تا مباحث کتب طرح بینش مطهر را که با تنظیمی جدید نسبت به آثار قبلی شهید مطهری(ره) و با اضافه کردن برخی سخنرانی‌های استاد که تاکنون پیاده نشده‌ بودند، چاپ شده است را با بیانی ساده و روان برای مخاطبان ارائه نمایند.

نگاه اسلام به تعدد زوجات چگونه است

اسلام چندزنى را برخلاف چندشوهرى به کلى لغو نکرد، بلکه آن را تقیید کرد؛ یعنى از طرفى نامحدودى را از میان برد و براى آن حداکثر قائل شد و از طرف دیگر براى آن قیود و شرایطى قرار داد و به هر کس اجازه نداد که همسران متعدد انتخاب کند.

«شراب تلخ» بعد از «شراب سرخ» می‌آید

محسن رشید از آماده‌سازی دو کتاب جدید با موضوع ائمه و امامت خبر داد که یکی از این دو کتاب، مقتل از زاویه دید شهید مطهری و دیگری مجموعه‌شعری با عنوان «شراب تلخ» است.

به جرم تحجرستیزی، رحیم‌پور مثل مطهری

نقد نگاه‌های غلط به غرب و مرزبندی با سنت‌گریان، اخباری‌ها، متحجرین، پست‌مدرن‌ها، و…، نقد رفتارهای غلط و بی‌بصیرت با جریان‌های غرب‌گرای نظری یا غرب‌زده عملی، نقد اندیشه‌های تنزه‌طلبانه نسبت به جامعه و حکومت دینی، نقد رفتارها و مناسک خرافی، ظاهرگرایانه و غیرظلم‌ستیزانه، نگاه‌های مذهبی فارغ از عقلانیت و عدالت‌خواهی و…نمونه‌هایی از پروژه فکری و اصلاحی اجتماعی حسن رحیم‌پور بوده است.

رویاروییِ صريح با بدعت‌گذاری در فرهنگ شیعی

در طول این یک دهه، رحیم‌پور دشمنان و مخالفان زیادی برای خود ساخته است. او به صورتی صریح، با چندین جریان معرفتی در عرصة عمومی، دست به گریبان شده و به نقّادی شجاعانه و عالمانة آن‌ها همّت گمارده است. در عین حال، او از تجربة کشمکش‌ها و منازعه‌های طاقت‌فرسای مطهری با این جریان‌های معرفتی درس‌ها آموخته و می‌داند به زودی باید هزینة گفته‌های صریح و شفاف خود را بپردازد.

مطهری یک نوفارابین است

در حال حاضر برای اسلامی کردن علوم انسانی چند گزاره‌ی فقهی به آن می‌افزایند یا با چند آیه‌ی قرآن آن را زینت می‌دهند و مدعی می‌شوند که آن علم اسلامی شده است، درصورتی‌که اصلاً چنین نیست، تفکر که این‌گونه اسلامی نمی‌شود. اگر بخواهیم بدیل و آلترناتیوی برای جامعه‌شناسی و علوم انسانی‌ای که در غرب است قائل شویم، باید به نگاه‌هایی از قبیل نگاه مطهری توجه کنیم و از آن استفاده کنیم.

پربازدیدترین

Sorry. No data so far.

پربحث‌ترین

Sorry. No data so far.