فعالیت جریان عقلانیت اسلامی پس از انقلاب

پس از انقلاب اسلامی ایران جریان عقلانیت اسلامی علاوه بر مبانی فکری، فعالیت فرهنگی و سیاسی دارد و به یک جریان فکری، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی پررنگ تبدیل شده است.

آموزه‌های غیراسلامی را از علوم انسانی کنار بگذاریم

حجت‌الاسلام عبدالحسین خسروپناه با بیان اینکه یک شبه تحول در علوم انسانی پدید نمی آید و مسیر تولید علم زمان‌بر است تاکید کرد: «نباید کند و یا با تعجیل به تولید علم پرداخت. ما باید علوم انسانی غربی را کامل بشناسیم و بعد تحول ایجاد کنیم. تا شناخت کاملی از علوم انسانی نداشته باشیم نمی‌توانیم تحول ایجاد کنیم.»

بررسی حکمی-اجتهادی علوم‌انسانی‌اسلامی

مرکز تحقیقات دانشگاه امام صادق«ع» با پشتیبانی هیأت حمایت از کرسی های نظریه پردازی، نقد و مناظره شورای عالی انقلاب فرهنگی، کرسی آزاد اندیشی با موضوع: «الگوی حکمی-اجتهادی علوم انسانی اسلامی»برگزار می کند.

برای تولید فرهنگ نرم‌افزارها را دریابیم

رئیس مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران گفت:‌ درست است که فرهنگ دارای دو بعد نرم افزاری و سخت افزاری است اما امروز برای تولید فرهنگ نیازمند توجه به حوزه نرم‌افزاری هستیم بُعد سخت افزاری در پی آن تصحیح می‌شود.

رویکرد روشنفکران به توسعه بررسی می‌شود

همایش «بررسی تاریخی مسأله توسعه در ایران» از سلسله نشست‌های از توسعه تا تعالی به همت بسیج دانشجویی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران و موسسه اشراق برگزار می شود.

کسی که اسرائیل را به مشروعیت شناخته و آزاد است چگونه از نبودن آزادی دم می‌زند؟

شما می‌گویید در کشور آزادی نیست ولی افرادی هستند که در کشور ما آزادانه همه حرفی می‌زنند و اسرائیل را به مشروعیت می‌شناسند و هیچ اتفاقی برای آنها نمی‌افتد ولی باز دم از نبودن آزادی می‌زنند.

عقلانیت دینی جایگزین عقلانیت خودبنیاد شود

معنویت دینی بسیار فراتر از رفع بحران های دنیوی است مدرنیته معنویتی را جویا است که مشکل بحران این جهان را برای او حل کند نه اینکه انسان را بسازد اما در معنویت دینی همه ادیان الهی به دنبال ساختن انسان هستند. گوهر مدرنیته یعنی عقلانیت خودبنیاد تنها بخشی از نیازهای معنوی بشر را در دنیای معاصر تأمین می کند اما بشر معاصر برای تأمین همه نیازهای خویش باید به سراغ عقل و دین یا عقل و وحی برود تا به معنویت دینی دست یابد.

راهبردهای مقابله با جریانات ضدفرهنگی

من از این جهت احساس خطر می‌کنم به خاطر نبود قوانین مشخص، جامعه به سمتی برود که در آینده متدینین نسبت به فعالیت جریان‌های انحرافی دچار بی‌تفاوتی شوند. فرض کنید ۱۰۰ سال دیگر یکی از این فرقه‌ها ادعا کند حضرت آیت‌الله بهجت جز طریقت ما بوده‌اند! همان‌طور که پیش‌تر در مورد شیخ بهایی و یا فیض کاشانی این کار را کردند؛ در حالی که هیچ‌کدام صحت نداشت.

پاسخ خسروپناه به دیدگاه سروش در مورد وحی و قرآن

نگارنده نیز از باب دفاع از حریم وحی و پاسخ به درخواست جمعی از دوست­داران دانش، ناچارم برای اثبات این مطلب که قرآن کریم، تنزیل الهی است، با ایشان گفت­وگویی علمی داشته باشم و اما سپاسگزارم که باب گفت­وگو درباره «وحی»را دوباره باز کرده و باعث شده با شرح و بسط وحی‌شناسی، زوایای جدیدی از آن، به روی اهل معرفت گشوده شود.

ظرفیت‌های حکمی-فلسفی سینما در ققنوس

«ققنوس» در این قسمت، با دعوت از دکتر ابراهیم فیاض٬ استاد دانشگاه و همچنین حجت الاسلام والمسلمین عبدالحسین خسروپناه، پیرامون موضوع «ظرفیت‌های حکمت و فلسفه اسلامی در سینما» به گفت‌وگو می‌پردازد.

پربازدیدترین

Sorry. No data so far.

پربحث‌ترین

Sorry. No data so far.