دانشگاه‌ها به جای تولید علم تبديل به سازمان صرف شده‌اند

دانشگاه از نظر سازماني متصلب شده است و متاسفانه تصلب سازماني باعث شده دانشگاه بيشتر مصرف كننده باشد و كمتر خلاقيت به خرج دهد. بنابراين انعطافي وجود ندارد و در اين صورت ديگر دانش مهم نيست بلكه ساختار اهميت دارد. بنابراين در حال حاضر دانشگاه‌ها بيشتر تبديل به سازمان صرف شده‌اند.

چه علم و دانشی برایمان مفید است؟

انسان بدون افراط و تفریط باید جایگاهش را مشخّص کند. راه هم که مشخص است؛ هیچ کسی از ما نیست که راه را نداند! بالاخره همه ما بلدیم چه بکنیم. خدائی هست و قیامتی هست و انبیائی هستند و عدلی هست و صدقی هست و حقّی و اطاعتی و …

تغییر علوم را چگونه شروع کنیم؟

اولين و مهمترين اقدام در توليد علم ديني، تغيير نگاه حاكم بر علوم جديد با تسري مباني فلسفه الهي است. در نگرش ديني، علمي حقيقتاً علم شمرده مي شود كه بتواند نگرش ديني را در انديشه، خلق و خوي، و رفتار انسان متجلي سازد، و در غيراين صورت، يك امر زيادي (فضل) است نه علم…

فيزيک اسلامی هم وجود دارد

علم اگر علم باشد، نه وهم و خيال و فرضيه محض؛ هرگز غيراسلامي نمي‌شود. علمي که اوراق کتاب تکوين الاهي را ورق مي‌زند و پرده از اسرار و رموز آن برمي‌دارد، به ناچار اسلامي و ديني است و معنا ندارد که آن را به ديني و غير ديني و اسلامي و غير اسلامي تقسيم کنيم.

علم مقدس؟

هر معنی از معانی علم را که بپذیریم درذیل او به عنوان یک فرد، یک شخصیت خاص پیدا می‌کنیم، اگر به حوزه زیست جهان و فرهنگ وارد شویم، با یک فرهنگ و تاریخ و تمدن خاصی مواجه می‌شویم. و اگر یک فرهنگ و تمدنی سکولار است، با تعریف های سکولار از علم تناسب دارد و نمی تواند فرهنگ دینی، معنوی و مقدسی باشد و سازمان های علمی تعریف سکولار علم را پمپاژ کنند و ترویج دهند

دعواي زرگري علوم انساني و تناقض بزرگ روشنفكران غربگراي ايراني

هرچند نگاه پوزیتیویستی و مطلق­‌انگارانه به علم مدتهاست که در خود غرب مورد تردید جدی قرار گرفته است و هرچند هرکسی که تا اندازه­ای به علوم انسانی نزدیک شده باشد به قدری از ماهیت نیمه ذهنی-نیمه تجربی آن آگاه می­شود… جامعه­‌ي غرب را شيفته­‌اند و خروجي­هاي دويست سيصدساله­‌ي آنها را كه به اذعان خودشان «توصيف امر محقق شده» است، مثل اذكار يوميه پشت سر هم بلغور مي­كنند تا شايد افاقه كند و با حلوا حلوا دهانشان شيرين شود!…

حوزه مقصر است!

در مجموع و با توجه به تحولاتی كه در سه دهه گذشته رخ داده است، باید تصریح كنیم كه حوزه‌های علمیه در سه دهه گذشته نتوانسته‌اند برنامه‌ها و دغدغه‌های خود را متناسب با تحول‌های علوم انسانی در داخل و خارج از كشور محقق كنند؛ به‌طوری‌كه در خود حوزه نیز این صدا بلند است… هم‌اكنون محدودیت‌هایی در حوزه‌های علمیه وجود دارد كه یكی از مهم‌ترین آن‌ها، كمبود نیروی انسانی است…

پربازدیدترین

Sorry. No data so far.

پربحث‌ترین

Sorry. No data so far.