غرب‌شناسی نوعی خودشناسی است

تقریباً عمدۀ علوم ما، هم در علوم پزشکی و علوم طبیعی و هم در علوم انسانی ما به ازای دینی آن تولید نشده است. حتی اگر شما مدعی زبان و ادبیات هم بشوید، الان در مقطع فوق لیسانس و دکترا کسانی که زبان و ادبیات فارسی می­‌خوانند، در گرایش زبان­‌شناسی نگاهشان با نگاه هگل یا نگاه نوآم چامسکی جلو می‌­رود.

جزوه: علوم انسانی غربی +دانلود

در این گفتار با نگاه تاریخی و نیم نگاهی مختصر به حاکم شدن نگاه پوزیتویستی به علوم طبیعی و گسترش آن در علوم انسانی اشاره شده است. پس از آن به منتقدین این نگاه که قائل به تفکیک علوم طبیعی از علوم انسانی با روش هرمنوتیک بودند پرداخته شده و سیری کوتاه از تطورات آراء آنان ارائه گردیده است.

سفر دشت غریبی است؛ پس نفس تازه کنیم!

ما کار خود را کرده‌ایم. این سکه‌های تقلبی رایج در بازار و این نسخه‌های جعلی کار فرهنگی و این تعداد فرنگی‌کار و این تنبلی‌های بی‌پایان یعنی بالاخره ثابت شد کار فرهنگی حرف اول را اگر نزند حرف دوم را که می‌زند! نشانی‌اش هم میزان کپی‌های جعلی. نشانی‌اش هم تمام یقه سفیدهایی که تا دیروز شرم‌شان می‌آمد نام فرهنگ را بر زبان بچرخانند و امروز به قصد قربت با تسبیحی در دست ذکر هر روزشان شده است ۱۰۰۰ مرتبه «یا فرهنگ» و «یا فرهنگ» و «یا فرهنگ»!

آقای جلیلی؛ شما هم چه توقع‌هایی دارید؟

در این معرکه، معلوم است که شناخت وهمی از کابالیست‌ها و شیطان‌پرست‌های فرضی و فراماسون‌های فلان لژ پنجاه سال پیش یا بیست هزار کیلومتر آن‌طرف دنیا، از دانستن اهمیت و مصداق‌های فرهنگ و هنر انقلاب بیشتر می‌شود و هر‌کس به این شریعت پلاستیکی مومن نباشد، به ساده‌لوحی برابر توطئه همجنس‌بازهای کلوپ‌های شبانه متهم می‌شود. چرا نشود؟

تولید فرهنگی یا تجارت فرنگی؟

فرنگی‌کارها، کار فرهنگی را مصادره کرده‌اند. نیرو تربیت می‌کنند به چه مقبولی. رجایی را تمییز نمی‌دهد از باهنر و هالیوود را می‌شناسد مثل کف دست! خورشید انقلاب را نمی‌شناسد و ستاره داوود را در کف نعلبکی و نوک برج و پشت وانت اکبر سیبیل کشف می‌کند و در جزیره برمودا دنبال فراماسون‌ها می‌گردد که هیچ کدام از ما یک لیوان آن نمی‌خوریم مگر اینکه آنها برایش برنامه‌ریزی کرده‌اند!!

جریان‌شناسی غرب‌شناسی‌های ایرانی

جریان فردید معتقد به ناسازگاری دین و علوم جدید است. مهم‌ترین استراتژی این جریان شناساندن مبانی فلسفی تمدن غرب و شناخت عمیق آن است. این جریان با طرح اولویت غرب‌شناسی، و فروکاست همهٔ تعارضات در کشور و دنیا به مدرنیته، تلاش می‌کند ضمن تقلیل همهٔ ساحات تقابل اسلام و استکبار جهانی به بحثی فلسفی تمام مشکلات وچالش‌ها را به استفاده ازدستاوردهای بشری احاله دهد، بعضی شاخه‌هایش حتی تکنولوژی را شیطانی نامیده و ازضرورت کنار گذاری آن سخن می‌گویند.

آوینی، مظلوميت مضاعف

تأمل در مورد شناخت و نقد تمدن غرب و نیز مظاهر آن برای آوینی فعالیتی فکری از سر تفنن نبوده و پرسش اصلی آوینی «چگونگی تحقق اهداف و غایات انقلاب اسلامی» بود. او به این مسأله پرداخت زیرا این مسأله یکی از چالش‌های پیش روی انقلاب بوده است؛ نوشته‌های او معطوف به واقعیت‌ها و معضلات جامعه انقلابی بود. او در خلأ و در فضایی انتزاعی بحث نمی‌کرد و به همین دلیل هیچگاه در بحث مظاهر غرب متوقف نماند.

هنر و عرفان مدرن؛ توجيه‌گر وضع موجود و غفلت‎زا

اما هنر ديني در ميان اين هنرهايي كه در جهان اسلام بوجود آمد، چه ويژگي‌اي داشت؟ ذات اين تفكر هنري و ادبي جهان اسلام و جهان شرق و پيش از يونان چه بود؟ همه‌ي مسائل و دغدغه‏های بشر در آن روزگار سه چيز بوده است: يكي مسئله‌ي خداوند، یکی مسئله‌ي آفرينش و آنچه از ناحيه‌ي خدا نازل مي‌گردد، يعني مبدأ؛ و ديگري معاد؛ و نكته‌ي سوم داستان بشر در طي ميان مبدأ و معاد.

اداره دنیا توسط غرب با تولید عرفان‌های کاذب

حجت‌الاسلام والمسلمین محمد محمدیان مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها خاطرنشان کرد: غرب عرفان‌های بی‌شماری را تولید کرده و با این عرفان‌های کاذب دنیا را اداره می‌کنند.

غرب‌شناسی یا غرب‌ستیزی

مسلمانان در مقام پرسش به‎طرف غرب نرفته‌اند، بلکه غرب به‎طرف آن‎‎ها آمده و این آمدن، آمدنی خصمانه و چپاول‌گرانه تلقی شده و پژوهش مسلمانان درباره غرب جدید همواره مسبوق به این استثمار و چپاول بوده است.

پربازدیدترین

Sorry. No data so far.

پربحث‌ترین

Sorry. No data so far.