تعارف؛ ابزاری برای تنظیم روابط اجتماعی است

«بررسی پدیده تعارف در فرهنگ ایرانی» عنوان نشستی بود که با سخنرانی زورن فایکا، پژوهشگر اجتماعی از دانشگاه هامبورگ آلمان در مؤسسه مطالعات و تحقیقات اجتماعی دانشگاه تهران برگزار شد.

فرهنگ ایرانی مورد تهاجم موذیانه است

رضا شیبانی اصل گفت: فرهنگ ایرانی در آذربایجان مورد هجمه موذیانه قرار گرفته است و متاسفانه در چنین شرایطی از بزرگمردانی چون مرحوم دکتر عیوضی که برای ایران از جان مایه گذاشتند، غفلت شد.

ایران در شکل‌گیری تمدن اسلامی نقش دارد

عیدالرحمان عِوضی، رییس انجمن دوستی ایران و کویت در دیدار با رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی گفت: ایران نقش اساسی در شکل‌گیری تمدن اسلامی دارد. وی تأکید کرد: با تفاهم و تعامل می‌توانیم به تمدن اسلامی بازگردیم.

ولنتاین؛ افسانه‌ای برای فروپاشی اخلاق جامعه

به نظر می‌رسد معرفی شایسته رسوم و آیین‌ها، اندیشه و افكار چهره‌های شاخص که الگوهای مذهبی ما هستند می تواند هویت‌بخش فرهنگ و تمدن ایرانی ـ اسلامی باشد. ضمن اینکه تهاجم فرهنگی در سایه خلاء فرهنگی ایجاد شده است، پس سکوت و نادیده گرفتن واقعیات آن هم از جنس “ولنتاین” راه حل مناسبی برای مقابله نیست

فرهنگ غربی رقیب طبیعت است، ما رفیق آن

اگر فرهنگ ایران را نگاه کنیم می‌بینیم در دوره‌های تاریخی‌اش بلندمرتبه‌سازی نداشته ولی وقتی فرهنگ کشورهای اروپایی را بنگریم مشاهده می‌کنیم مثلا در رم باستان، ایتالیا و حتی مغرب ساختمان‌های بلندمرتبه ساخته می‌شده است. اما سنت ایرانی زندگی در کنار خاک و طبیعت و نزدیک زمین بوده است.

حرف مفت و دیگر هیچ!

یك روز فیلم و كارتون نقد می‌كنند و روز دیگر در قامت یك تحلیل‌گر ارشد، خود را با كسینجر و امثالهم مقایسه می‌كنند، روزهای دیگر هم مشغول اظهار نظر در حوزه دیگر تخصص‌های بی‌شمار خود هستند.

قیدار و لوطی‌منشی شخصیت‌های امیرخانی

«رضا امیرخانی» در نوشتن قیدار بسیار با تجربه عمل کرده است و ادبیات گفتاری یک راننده و گاراژدار را به خوبی به خواننده تلقین می‌کند و داستان آنقدر لوطی منشانه پیش می‌رود، که خواننده به راحتی جذب آن می‌شود و شخصیت‌ها و ادبیات خاصشان را در ذهن مجسم می‌کند.

نگاهی به سنت ازدواج پیش از اسلام

در دوره­‌ی ساسانیان نیز، زنان دارای شخصیت حقوقی نبودند و از هر لحاظ تحت سرپرستی رییس خانوار بودند. چنین نوشته شده: «در مسائل حقوقی، غالبا دشوار است که تفاوت حقوقی میان یک زن آزاد و یک برده را تشخیص داد».

وقیح‌نویسی در زبان فارسی جایی ندارد

علی اکبر فلاحی درحال ترجمه یک اثر از «کارلوس فوئنتس» به فارسی است. او معتقد است؛ بسیاری از اصطلاحات آمریکای لاتین برای فرهنگ ایرانی وقیح‌نویسی محسوب می‌شود.

شریعتی درد جامعه را در جدایی از فرهنگ و اصالت می دانست

شریعتی بازگشت به خویشتن را بازگشت به قرآن امام علی (ع) می‌دانست. او یک بازخوانی اجتماعی از متون دینی داشت. فرق او با اندیشمندان دیگر نیز این بود که او چندان به معقول و منقول کاری نداشت و مسایل مختلف را از منظر جامعه‌شناسی مطالعه می‌کرد.

پربازدیدترین

Sorry. No data so far.

پربحث‌ترین

Sorry. No data so far.