انتخاباتی متفاوت با عبور از خط‌کشی‌های قبایل سیاسی

مشارکت و حضور مردم در انتخابات اما، آن روی دیگر ماجرای انتخابات است که تجربیات سی و چند ساله انقلاب، نشان از غیر قابل پیش‌بینی بودن این امر دارد.

آیت‌الله مصباح: هم‌جبهه بودن نباید ملاک رأی دادن باشد

در مساله انتخابات همشهری گرایی، سوابق، دوستی، خویشاوندی، هم زبانی و هم نژادی و همسنگری مطرح نیست، اینکه ما در جبهه در یک سنگر مبارزه می‌کردیم، پس به او رای دهیم این ملاک نیست و درست هم نیست.

راه‌کار تحقق مشارکت حداکثری، برون‌رفت از قبیله‌گرایی است

اما متاسفانه سیاسیون در فضای توهم آلود خود گمان می‌کنند «همین چند نفر» هستند و ارتباط ارگانیک و سازمانی خود را با مردم قطع کرده‌اند؛ با این حال آنچه در این برهه از گروه‌های سیاسی دیده می‌شود، معطوف شدن این گروه‌ها به دعواهای سیاسی و متلک‌پرانی‌های انتخاباتی در نزدیکی انتخابات است و آنچه مغفول مانده است پاسخ به اصلیترین مطالبات مردمی است که می‌خواهند با توجه به پرداختن گروه‌ها به آن مطالبات، رای خود را به صندوق‌های رای بیاندازند.

جای خالی مردم در دعوای قبیله‌های سیاسی

در انتخابات‌ها توجه مردم به گروهی است که برای اصلیترین مطالبات مردم برنامه داشته باشد؛ در انتخابات ۹۰ نیز وضع به همین صورت پیش می‌رود، سیاسیون در فضای توهم آلود خود، تنها دیگری را متهم می‌کنند که «چرا ما را تخریب می‌کنید؟»، «چرا…؟!» و دریغ از صحبت و ارائه برنامه برای حل مشکلات مردم.

زخم بی‌بهبود

اگر همین مواضع، با همین لحن و در همین برنامۀ تلویزیونی، نه توسط آقای دکتر عماد افروغ که توسط مثلاً استاد خوب مردم‌شناس ما، آقای دکتر ابراهیم فیّاض گفته شده بود، رفقا با آنچه معامله‌­ای می‌­کردند؟ آیا باز هم بحث آزاد اندیشی به میان می‌­آمد؟ و سوابق انقلابی و بچه رزمنده بودن دکتر فیاض را یاد آوری می‌­کردند؟ یا خوراکش تیترهایی از قبیل «اهانت یکی از منسوبین جریان انحرافی به ولایت فقیه» و «تئوریسین جریان انحرافی در سیمای ملّی چه می‌­کند» و امثال این‌ها بود؟ آیا تا فیها‌خالدون یکی دو مصاحبه­‌ای که او در حمایت از احمدی‌نژاد و مشایی کرده است، را در نمی‌­آوردید؟

پربازدیدترین

Sorry. No data so far.

پربحث‌ترین

Sorry. No data so far.