اسلامی کردن علوم انسانی دستوری نیست

مسئله اسلامی کردن علوم انسانی حاکمیتی، دستوری و یا بخش نامه‌ای نمی‌تواند باشد بلکه باید انگیزه ذاتی افراد محرک باشد؛ افرادی که واقعا به جهان بینی اسلامی معتقدند و شناخت عمیقی از مکاتب غربی داشته و اختلاف ماهوی دیدگاه مادی و الهی را بشناسند می‌توانند در جهت اسلامی کردن علوم انسانی کار کنند.

از تحول علوم انسانی چه خبر؟

«بازنگری و تحول در علوم انسانی» طی سال‌های اخیر مبدل به داستانی شده که هر روز فصل جدید در آن گشوده می‌شود و انگار اراده‌ای برای رسیدن به آخر ماجرا در آن وجود ندارد.

چرا علوم انسانی به چشم نمی‌آید؟

رئیس مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه علمیه قم، گفت: به دلیل اینکه دستاوردهای علوم انسانی نظری و فکری است، مانند یک اختراع علمی و صنعتی به چشم نمی‌آید و بسیاری از دستاورهای مهم آن نادیده گرفته می‌شود.

تحلیل تعریف علامه ‏‌جعفری از «علوم انسانی»

از نظر علامه جعفری، بحران اساسی علوم انسانی مدرن، تبدل موضوع آن‌‌ها و فروکاهیدن آن به موضوعات سطحی و غیربنیادی است؛ به این معنا که در علوم انسانی مدرن، شخصیت «منِ انسانی»، موضوع اصلی قلمداد نمی‌­شود و معلولات و امور فرعی بر علل و امور اصلی، ترجیح و تفوق یافته ­اند. ایشان این روند عمومی را به عنوان «چشم‌­پوشی از محور اصلی علوم انسانی» تعبیر می‌­کنند….

تحلیل تعریف و تلقی آیت‌الله مصباح از علوم انسانی

یکی از کلیدی‌ترین معضلات نظری جامعهٔ علمی ما در مسیر تولید «علوم انسانی اسلامی» به حوزهٔ «تعاریف» و «تلقی‌ها» از مفاهیم باز می‌گردد؛ به این معنا که چون با «چندگانگی» تعریف در میان نیروهای معرفتی هوادار علوم انسانی اسلامی مواجه هستیم، فعالیت‌های نظری، در «مسیر واحد» ی قرار ندارد و از نابسامانی خدشه می‌بینند.

تحول در علوم انسانی وظیفه نخبگان است نه توده

نظریه‌پردازی به یک جسارت انقلابی نیاز دارد و باید یادآوری کنیم که هر تصرف انقلابی و بنیادین در نظریه‌های علوم انسانی اولاً شدنی است و ثانیاً شده‌است.

تحلیل تعریف و تلقی آیت‌الله مصباح از علوم انسانی

ایشان معتقد است که تعریف شایع از مفهوم علوم انسانی در محافل دانشگاهی این است که علوم انسانی، شاخه‌ای از علوم است که متعلق و موضوع آن با اندیشهٔ انسان مرتبط است.

پربازدیدترین

Sorry. No data so far.

پربحث‌ترین

Sorry. No data so far.