کلتِ۴۵ و حفره بلای سیاست

«کلتِ ۴۵» رمان تازه منتشرشده‌ی مطهری‌ از «حفره‌ی بلای» به جان هم افتادن مردم می‌گوید و از دست رفتن زیبایی در کنار هم زیستن و تصویر کردن هیولای سیاست‌زدگی که خانواده‌ی خوشبخت فیروزی (بخوانید ایران) را از هم می‌گسلد و هم‌خانواده‌های دیروز را به دشمنان خونی امروز تبدیل می‌کند

وحدت‌ستیزان از چه می‌هراسند؟

«درسنامه قرائت‌های وحدت اسلامی» را می‌توان مانیفست مؤدبانه و محافظه‌کارانه‌ی فعالان و مجموعه‌های مذهبی‌ای دانست که در برابر تأکیدات امام خمینی و آیت‌الله خامنه‌ای در باب وحدت مذاهب اسلامی به تکاپو افتاده اند تا از آن‌چه «کمرنگ کردن عقاید تشیع و تحریف آن» و «هجمه‌ی فرهنگی اهل سنت به بهانه وحدت اسلامی» می‌دانند جلوگیری کنند.

آیا مؤسس انجمن حجتیه انقلابی بوده است؟

حیدر رحیم‌پور، پدر حسن رحیم پور متفکر انقلاب اسلامی، از مبارزان با سابقه دوران رژیم شاهنشاهی در خراسان بوده است که از نزدیک با بسیاری از اعضای انجمن حجتیه من‌جمله «شیخ محمود حلبی» پایه‌گذار آن آشنایی داشته است و در این کتاب بر خلاف بسیاری از انقلابیون از منش سیاسی شیخ حلبی دفاع می‌کند.

دین‌داری بی‌دردسر

این‌ها هرگز خود را مخاطب ندای قدسی «مالکم لا تقاتلون فی سبیل الله و المستضعفین» نمی‌دانند و فرج امام زمان (عج) را نه آخرین حلقه از مبارزات جبهه حق بلکه شروع آن و وظیفه خود را نه ساختن جامعه و حکومت اسلامی که انتظار برای از آسمان آمدن آن و انتظار ظهور منجی را نه امیدی برای مبارزه که فراغت از آن و نشستن تا زمان آغاز آن می‌دانند.

افسانه ابولؤلؤ چیست و چگونه ساخته شد؟

بر اساس تحقیق آقای مشکاتی، فیروز غلامی ایرانی بوده که دلیل محکمی بر مسلمان بودنش نیست و انگیزه‌ی وی از قتل خلیفه عداوت شخصی‌اش با وی بوده است. نویسنده هم‌چنین تصریح کرده است که مقبره موجود در کاشان ربطی به فیروز ندارد و هم‌چنین پیشینه افسانه شیعه بودن ابولؤلؤ و حمایت حضرت علی(ع) از وی حداکثر به قرن هفتم می‌رسد.

آیا عمار مردمی می‌ماند؟

مردم عادی اما بیشتر همان «حکایت» و «قصه» را می‌پسندند؛ کتاب «دا» را در کوتاه مدت پرفروش می‌کنند و انگیزه‌ای ندارند تا «خشم و هیاهو»ی انسانی «مسخ»شده را تورق کنند. و این «قصه»های محبوب، زمانی که در قالب «مستند» -چه گزارشی و چه داستانی- تصویر شوند، سینمایی می‌سازد که به حقیقت می‌توان مردمی‌اش نامید.

مستندی از دردسرهای دین‌داری بی‌دردسر مدرسه علوی و انجمن حجتیه

«پوستین وارونه» به کارگردانی «محمدمهدی خالقی» با ریتمی جذاب و پرکشش ما را با نیروهای قدیمی مدرسه‌ی علوی، هم‌نشینان پیش از انقلاب انجمن حجتیه و انقلابیون و فعالان فرهنگی و دینی همراه می‌کند تا داستان تلخ دین‌داری بی‌دردسر گروهی را ببینیم و بشنویم که دردسرهای زیادی برای انقلاب و نظام انقلابی داشتند ودارند.

شریعتی: رهبری انقلابی و نه دموکراتیک باید نسل‌ها تداوم یابد +جزوه

در طی نسل‌هایی که باید در کوره انقلاب و آموزشِ پیگیرِ ایدئولوژیک پخته و پرورده و ناب شوند، رهبری جامعه را بر شیوه اصل رهبری انقلابی، و نه حکومت دموکراتیک، باید ادامه دهند، بدین‌گونه که شخصیت و مسئولیت قهرمان و بنیانگذار مکتب و نهضت انقلابی را در چند نسل ادامه دهند.

آخوند چینی؛ یکی از صدها سوژه مغفول مانده

آخوند چینی دات کام که حتما در جذب مخاطب بسیار موفق خواهد بود بیش از هرچیز مدیون خوش‌فکری کارگردانی است که به سراغ یکی از بسیار سوژه‌های جذاب و در عین حال مظلوم در حوزه مضامین دینی و بومی رفته است.

زمان‌پور کیاسری و شکوهِ تصویری مردمی از زندگی

مهدی زمان‌پور کیاسری پس از «مشتی اسماعیل» بار دیگر با «سی سال زندگی با صد بند» به آن‌جایی که به آن تعلق داشته یعنی شمال کشور رفته و زیبایی تصویر کردن زندگی عادی مردم را به رخ سینمای سیاه روشنفکری کشیده است. این مستند در سومین روز جشنواره عمار به نمایش درآمد و در حاشیه آن نشستی با حضور کارگردان برگزار شد.

پربازدیدترین

Sorry. No data so far.

پربحث‌ترین

Sorry. No data so far.