خودفروشی سر چهار راه پراگ با ۴ هزار دلار

نمي توان از تناقض ادبيات ناسيوناليستی حاضران و تجزيه طلبی گروه هايی نظير حزب دموكرات چشم پوشی كرد. حتي اين گروه ها در بيانيه هاي كردی از جدايی طلبی دفاع مي كنند اما در بيانيه های فارسی، خود را حافظ تماميت ارضي معرفی می‌كنند. آيا اين تناقض نيست؟

با نماد تخت جمشید نمی‌توان با غرب مقابله کرد

رییس فرهنگستان علوم اسلامی قم با بیان اینکه امروز به شدت نیازمند نقد غرب هستیم، بر مبارزه با ناسیونالیسم ایرانی تأکید و ابراز کرد: باید از انقلاب های ساختگی، تحجر و سکولار عبور کنیم و لایه های ناخالص در هویت دنیای اسلام را نیز مورد بررسی قرار دهیم، تمدنی که نمادش تخت جمشید باشد نمی تواند با شعارهای غرب مقابله کند.

رهبر انقلاب: فردوسی را بزرگ کنید، فردوسی در قله است

من موافقم که از «فردوسى» تجلیل شود، شاهنامه تحلیل شود و حکمت فردوسى استخراج گردد تا همه بدانند که این حکمت، اسلامى است یا غیراسلامى. این بزرگداشتى هم که برگزار شد، اصلاً به دستور و خواست من بود؛ منتها چون اواخر ریاست جمهورى‌ام بود، به آقاى مهندس «حجت» گفتم که دنبال نمایید و فردوسى را بزرگ کنید. فردوسى باید هم بزرگ شود. فردوسى در قلّه است.

صادق هدایت و سردرگمی معرفتی

شاید هدایت با توجه به جوّ ابتدایی دوران رضاخان گرایش‌های وطن پرستانه‌ی غیر ارادی از خود نشان داده است و بعدها که از ایران خارج شد و تمدن غرب را دید، به دلیل ضعف شخصیتی‌اش وابستگی‌های خود به سرزمین مادری را کاملاً از یاد برد و حتی از آن چیزی که دورانی آن قدر تبلیغش را می‌کرده، متنفر شده است.

ناسیونالیسم عربی و موانع فرهنگی تحقق اتحادیه خلیج فارس

از تشکیل جمهوری متحده عربی و رهبری مصر بر آن، تا طرح ایده اتحادیه خلیج فارس، راهی است به وسعت بیش از نیم قرن و در این ایده ها، ناسیونالیسم، نقشی محوری بازی کرده است. اگر چه ناسیونالیسم در جمهوری متحده عربی ، نقشی محرک برای ائتلاف داشت، در دهه دوم قرن بیست و یکم، این ایدئولوژی نقشی معکوس را بازی می کند. علاوه بر ناسیونالیسم، ابعاد دیگری از فرهنگ سیاسی کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس، همچون مسائل مذهبی و وجود نهادهای نیمه دموکراتیک در برخی از این کشورها، موانعی جدی برای تحقق ایده اتحادیه هستند.

از سرودهای انقلابی تا ترانه‌های ناسیونالیستی

این نوع سرودهای مملو از مفاهیم اصیل و نجات‌بخش توحیدی، کاملا از صحنۀ تبلیغات هنری جمهوری اسلامی حذف شده است و جریانی ناسیونالیستی بسیار قوی جایگزین شده و توحید را از صحنه خارج کرده است.

بازخوانی تقابل ملی‌گراها با جریان انقلاب اسلامی

گروه های ملی گرا در مقابل نیروهای مذهبی که تحت رهبری روحانیت و به طور مشخص امام قرار داشتند دچار چنان ضعف و سستی شده بودند که همواره به دنبال بهانه ای برای اعتراض می گشتند چرا که آنان دیگر قادر نبودند به عنوان یک جناح فعال در جامعه مطرح شوند و قدرت گذشته خود را باز یابند.

پرچم ایدئولوژیک، نه ناسیونالیستی

این پرچم سه رنگ نمادی از یک تفکر است. نمادی از یک فرهنگ. نمادی از تجدید حیات بشریت. نمادی از بازگشتی به تمدن نوین اسلامی. نمادی از آغاز جهانی جدید برای حیات طیبه بشر. نمادی از توبه بشریت.

علم بومی و انقلابی چه نیست؟

متاسفانه در گوشه و کنار از افرادی هم که دستی در کار دارند و در عرصه های فرهنگی و علمی و در میانه میدان فعال اند، بعضا خطاهای عجیبی دیده می شود و بومی کردن علم را با ملی گرایی فکری خلط می کنند و حتی گاهی تا به آنجا پیش می روند که با مکتب اسلام(که مکتبی غیر بومی ولی در عین حال جهان شمول است) نیز مرزبندی بومی می کنند و برای آن چهارچوب های خاص طراحی می کنند و به خیال پردازی ها دامن می زنند.

ورزش مدرن، نمایش غرایز جنگجویی

فكر مي‌كنم به جاي حرفهاي مفت و شعاري دربارة رقابتهاي سالم در ميادين فوتبال و «نقش مهمي كه بازيهاي المپيك در اتحاد ملتها ايفا كرده!» بهتر است تحقيق كنيم تا بفهميم چرا و چگونه اين ب‍ُت‌پرستي مدرن ورزشي پديدار شد. امروزه بازيهاي متعددي داريم كه ريشه‌هاي كهن دارند، اما ورزش با اين خصوصيت ربطي به روم باستان تا قرن نوزدهم ندارد… حتي آنگاه كه تماشاچيان عملاً مداخله نمي‌كنند همچنان مي‌كوشند با تشويق تيم محبوب خود و هو كردن و توهين به تيم مقابل بر نتيجة بازي تأثير بگذارند. ورزش در حالت جد‌ّي خود چيزي به نام بازي جوانمردانه را به رسميت نمي‌شناسد

پربازدیدترین

Sorry. No data so far.

پربحث‌ترین

Sorry. No data so far.