لفاظی‌های منظوم با ذبح معنا

آنچه نظریه «هنر برای هنر» خوانده و تأکید شد که شعر دلیلی بر پایبندی بر بیان حکمت و اخلاق ندارد و هر آنچه در این امر مورد بررسی قرار می‌گیرد، تنها لفظ است و لفظ است و لفظ، شعر امروز را از محتوا تهی‌تر و به ساحت لفاظی نزدیک‌تر کرد.

از تهدیدهای سینمای ایران تا فرصت های جشنواره عمار

«سینمای ایران»، البته اگر به تسامح به وجود چیزی به این اسم قائل باشیم، شکل گرفته در همان بستر بیماری است که روشنفکری و دانشگاه درون آن شکل گرفته است. لذا هم‌پای این محیط ها نگاه خاصّ روشن فکری به مردم و جامعه‌ی ایران در سینمای ما نیز نمود یافت.

هنر برای هنر، اسکار برای آرگو

خطابم به دوستان روشنفکر چمبره زده به رسانه های هنری – سینمایی ایران است که با این دلایل به ما حق می دهید که زیر این میز مضحک بزنیم و هنر برای هنر خواهان را که هررویکرد انقلابی و دینی درسینما را به « آلوده ساختن ساحت هنر به ایدئولوژی» متهم می کنند، به موزه های قجری این سرزمین بفرستیم؟!

آهنگ‌سازی که برای فلسطین می‌نوازد؛ «هنر برای هنر» منسوخ شده!

قدرتِ هنر در اینجاست كه دیدگا‌ه‌های مردم یا زندگی‌شان را به نحوی ـ حتی كم و ناچیز ـ تغییر دهد لكن این امر همیشه ممكن نیست. هنر همواره جنایتها و فجایع را در طول تاریخ تفسیر و تعبیر كرده است. تابلوی گرنیكا اثر پیكاسو و بلایای جنگ اثر «گویا»، مربوط به اشغال اسپانیا توسط فرانسه، دو نمونه برجسته‌ای است كه به آنها اندیشیده‌ام. به عقیده من وظیفه هنر، مورد خطاب قرار دادن اوضاعی نظیر اوضاع جنین است. حال باید ببیند چگونه می‌تواند از زاویه جنین یك صبرا و شتیلا یك اثر هنری بیافریند.

پربازدیدترین

Sorry. No data so far.

پربحث‌ترین

Sorry. No data so far.