یکشنبه 24 اکتبر 10 | 09:31

پیامی که موج عدالت‌خواهی را در کشور به راه انداخت

بايد هر پديده‏ى ضد عدالت در واقعيات كشور مورد سؤال قرار گيرد. مسابقه‏‌ى رفاه ميان مسئولان، بى‏اعتنائى به گسترش شكاف طبقاتى در ذهن و عمل برنامه‏‌ريزان، ثروت‏هاى سر برآورده در دستانى كه تا چندى پيش تهى بودند، هزينه كردن اموال عمومى در اقدام‌هاى بدون اولويت و …


تریبون مستضعفین – علی اللهیاری – در میانه‌ی سال‌های موسوم به اصلاحات دوم خرداد، فضای بچه حزب اللهی‌ها فضای خاصی بود. در یک انفعال تمام عیار به سر می‌بردند. باید هر روز پاسخ هجمه‌های ناجوانمردانه‌ی آن‌ها را می‌دادند. حضرت آیت الله خامنه‌ای، آن هنگام دقیقا در همان میانه‌، یک تنه بحث عدالت را طرح می‌کردند. به طوری که خیلی‌ها به یاد دارند از زمان ریاست جمهوری آقای هاشمی، هم بحث عدالت دائما از سوی ایشان مطرح می‌شده است، هم تهاجم فرهنگی. و قابل ذکر است که هیچ کدامش درست فهمیده نشد!

سال ۱۳۸۱، ۶ آبان‌ماه، امام خامنه‌ای پیامی صادر کردند خطاب به جنبش دانشجویی. پیامی که بسیار پیام خواندنی‌ای است. پیامی که در جریان دانشجویی موج آفرید. موجی که بعدها عدالتخواهی را در کشور تبدیل به گفتمان کرد. و بعد از آن بود که رویه تا حدی تغییر کرد و اتفاقات مبارکی در عرصه‌های مختلف افتاد. مناسب دیدیم این پیام مهم را مورد بازخوانی مجدد قرار دهیم و نسبت به نحوه‌ی عملکرد مسئولین نظام و نیروهای حزب‌اللهی، بعد از صدور این پیام به بررسی و تحلیل بپردازیم.

پیام ۶ آبان ۱۳۸۱ رهبر بزرگوار انقلاب به این شرح است:

«بسم‏اللَّه الرّحمن الرّحيم‏

جوانان و دانشجويان عزيز

در اين گردهمائى دانشجوئى مجموعه‌‏هاى متعددى از دانشجويان شركت كرده‌‏اند. اين نقطه‏‌ى روشن ديگرى‏ست كه جذابيت طبيعى گردهمائى‏هاى دانشجوئى را مضاعف مى‏سازد.

دانشجوى متعهد و آگاه از پيش از انقلاب تا كنون همواره در جستجوى مهمترين مسائل جارى كشور بوده است. او با انگيزه‏‌ى آگاهى و نشاطى كه لازمه‏‌ى محيط‌هاى دانشجوئى‏ست، در پى آن است كه آرمان‌هاى والا و تعهدآور خود را در پيگيرى اين‌گونه مسائل جستجو كند و در راه آن گام نهد. اين نيز خصوصيت طبيعى ديگرى براى محيط‌هاى دانشجوئى‏ست.

امروز سرآغاز فهرست بلند مسائل كشور مسئله‏‌ى عدالت است. دانشجوى جوان اگر چه خود برخاسته از قشرهاى مستضعف جامعه هم نباشد، به عدالت اجتماعى و پر كردن شكاف‌هاى طبقاتى به چشم يك آرزوى بزرگ و بى‏بديل مى‏نگرد.

اين احساس و انگيزه در دانشجو پر ارج و مبارك است. و مى‏‌تواند پايه‏ى قضاوت‌ها و برنامه‏‌هاى عملى او براى حال و آينده باشد. اگر عدالت – عدالت واقعى و ملموس و نه فقط سخن گفتن از عدالت – آرزو و آرمان و هدف برنامه‏ريزى‏هاست، پس بايد هر پديده‏ى ضد عدالت در واقعيات كشور مورد سؤال قرار گيرد.

مسابقه‏‌ى رفاه ميان مسئولان، بى‏اعتنائى به گسترش شكاف طبقاتى در ذهن و عمل برنامه‌‏ريزان، ثروت‏‌هاى سر برآورده در دستانى كه تا چندى پيش تهى بودند، هزينه كردن اموال عمومى در اقدام‌هاى بدون اولويت، و به طريق اولى در كارهاى صرفاً تشريفاتى، ميدان دادن به عناصرى كه زرنگى و پرروئى آنان همه‏ى گلوگاه‌هاى اقتصادى را به روى آنان مى‏گشايد، و خلاصه پديده‏ى بسيار خطرناك انبوه شدنِ ثروت در دست كسانى كه آمادگى دارند آن را هزينه‏ى كسب قدرت سياسى كنند؛ و البته با تكيه بر آن قدرت سياسى اضعاف آن‌چه را كه هزينه كرده‏اند گرد مى‏آورند.

اين‌ها و امثال آن نقطه‏هاى استفهام برانگيزى‏ست كه هر جوان معتقد به عدل اسلامى ذهن و دل خود را به آن متوجه مى‏يابد و از كسانى كه مظنون به چنين تخلفاتى شناخته مى‌‏شوند پاسخ مى‏طلبد. و همچنين در كنار آن از دولت و مجلس و دستگاه قضائى عملكرد قاطعانه براى ريشه‏كن كردن اين فسادها را مطالبه مى‏كند.

امروز اين مهمترين و مطرح‏ترين مسئله‏‌ى كشور ماست و نسل جوان دانشجوى متعهد و مؤمن نمى‏تواند نسبت به آن بى ‏تفاوت بماند.

توفيقات همگان را از خداوند متعال خواستارم

والسلام عليكم و رحمةاللَّه – سيد على خامنه‏‌اى – ۱۳۸۱/۸/۶» (+)

ثبت نظر

نام:
رایانامه: (اختیاری)

متن:

پربازدیدترین

Sorry. No data so far.

پربحث‌ترین

Sorry. No data so far.