این مطلب شرح مختصری از حضور بخش گردشگری ایران در نمایشگاه بینالمللی گردشگری آلمان (ITB) است.
پس از چالشی که پیش از حضور ایران در نمایشگاه گردشگری آلمان برای رزرو غرفه ایجاد شد و مسؤولان سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در آخرین لحظات، بودجهٔ این نمایشگاه را رساندند تا از قدیمیترین بازار گردشگریمان جا نمانیم، کمبود تعداد بازدیدکنندگان و علاقهمندان برای سفر به ایران، چالش دیگری را برای گردشگری کشور ایجاد کرد.
نمایشگاه گردشگری ITB یا همان بورس بینالمللی گردشگری آلمان، چهلوششمین دورهٔ خود را در برلین با حضور ۱۰هزار و ۶۰۰ شرکت گردشگری از ۱۸۷ کشور جهان پشت سر گذاشت و کشور مصر پس از یکسال وقفه، سرانجام امسال توانست اسپانسر نمایشگاه آلمان شود تا با وجود شرایط بحرانی در کشورش، حضور چشمگیری را به نمایش بگذارد.
اما ایران که مشتری قدیمی این نمایشگاه بهشمار میآید، بهدلیل آنکه مصر از سال پیش برای اسپانسر شدن ITB کاندیدا شده و تمام غرفههای مربوط به کشورهای خاورمیانه را خریده بود و همچنین بهخاطر اقدام دیرهنگام برای پرداخت پول غرفه، امسال نیز مثل سال گذشته به سالن انتهایی این نمایشگاه هدایت شد، سالنی که تنها شرکتکنندهاش فقط یک سینمای پرسروصدا بود.
کاهش استقبال عمومی بهخاطر تبلیغات مسموم و مسائل سیاسی
اکبر غمخوار ـ رییس هیأت مدیرهٔ انجمن صنفی دفاتر سفر و گردشگری استان تهران ـ بهعنوان یکی از شرکتکنندگان در نمایشگاه گردشگری آلمان در اینباره گفت: ITB امسال خیلی قوی برگزار شد؛ ولی ما در جای مناسبی نبودیم. غرفهٔ ایران در کنار سینمای این نمایشگاه قرار داشت و خیلی محل رفتوآمد بازدیدکنندگان نبود. از سوی دیگر، بهخاطر مسائل سیاسی و تبلیغات مسموم رسانههای خارجی، استقبال عمومی هم کمتر صورت گرفت.
او افزود: ایران تا دو سال پیش در نقطهٔ مناسبی از این نمایشگاه غرفه داشت؛ ولی بهدلیل برخی مشکلات، دو سال است که جای مناسبی ندارد. هرچند ما امسال بازاریابی هم انجام دادیم، ولی بعید میدانم تحولی در گردشگری ایجاد شود.
شبیه تبعیدیها بودیم
ابراهیم پورفرج ـ رییس جامعهٔ تورگردانان ایران ـ نیز که در این نمایشگاه حضور داشت،گفت: جایگاه کنونی ایران در نمایشگاه گردشگری آلمان ۵۰ درصد مشتریها را دور کرده و این اتفاق بهدلیل بیتوجهی شرکت نمایشگاههای میراث فرهنگی و گردشگری رخ داده است.
او معتقد است: ایران در این نمایشگاه شبیه تبعیدیها بود، چون سالنی که در آن حضور داشت اصلا در مسیر گذر بازدیدکنندگان نبود.
پورفرج در ادامه بیان کرد: شرکتهای گردشگری این همه زحمت میکشند و هزینه میکنند که گردشگر به کشور وارد کنند، در حالی که مسؤولان نمایشگاهی بیتفاوت هستند و با حرکت لاکپشتی، زمین غرفههای ایران را در نمایشگاههای انگلیس و آلمان از دست دادند.
او با بیان اینکه از دست دادن زمینهای قدیمی در این نمایشگاهها، خسارت زیادی را به بخش خصوص وارد کرده است، افزود: این خسارت، بینهایت است و کسی هم نیست به این موضوع رسیدگی کند. بهنظر میرسد برای آقایان مهم نیست که بخش خصوصی این همه هزینه میکند. آیا واقعا مسؤولان نمایشگاهی میدانند این تورها چطور به ایران میآیند؟!
این تورگردان همچنین اضافه کرد: دیگر ایران مقصد مورد علاقهٔ گردشگران نیست. تبلغیات منفی علیه کشور ما زیاد شده است. مردم نمیدانند این تبلیغات اشتباه است یا درست، ولی روی ذهن آنها تأثیر زیادی دارد، خود ما هم با این کارهایی که میکنیم به این شرایط دامن میزنیم.
حتی جای بنگلادش هم بهتر از ایران بود
افشین عزیزی ـ عضو جامعهٔ تورگردانان ایران و از دیگر شرکتکنندگان در این نمایشگاه ـ نیز بیان کرد: امسال بدترین و حقیرترین حضور خود را در نمایشگاه برلین تجربه کردیم. ما ساکتترین سالن این نمایشگاه را در اختیار داشتیم، فقط ما بودیم و یک سینما.
او گفت: برپاکنندگان غرفهٔ ایران هیچ برنامهای برای جذب گردشگران ترتیب نداده بودند، هیچ خبری از سوغات ایرانی که هر سال در میان بازدیدکنندگان توزیع میشد، نبود. اگرچه مسؤولان نمایشگاه خیلی تلاش کرده بودند، اما این نواقص به چشم میآمد.
وی اظهار کرد: درست است آژانسها، غرفههای نمایشگاهی را با یارانه میگیرند؛ ولی وقتی جای درست و برنامهریزی نداریم، حتا اگر این غرفهها را رایگان هم بدهند، ارزش ندارد.
عزیزی ادامه داد: مصر با وجود آنکه شرایط سیاسیاش در حالت بحران است، بسیار قوی شرکت کرده بود. در حالی که ایران حتا غرفهای در شأن خودش هم نداشت. آیا این حق کشور ماست، حتا بنگلادش هم جای بهتری نسبت به ما داشت.
این تورگردان گفت: ما در کشوری مانند تاجیکستان که اصلا جزو کشورهای هدف گردشگری نیست، هفتهٔ فرهنگی برگزار میکنیم، ولی یک هفته مانده به آغاز نمایشگاه مهمترین مقصد گردشگریمان، پول غرفهٔ ایران را میریزیم. اگر اولویت مسؤولان، کشور تاجیکستان است قطعا سال آینده هم یک هفته مانده به نمایشگاه آلمان برای رزرو غرفه اقدام خواهیم کرد.
او تأکید کرد: ما اگر نمیتوانیم جای مناسبی را برای ایران در نمایشگاه بینالمللی بگیریم، دست کم برنامههای جانبی اثرگذاری را برگزار کنیم تا شاید از این راه گردشگران را بتوانیم جذب کنیم.
گلایههایی از برخورد تبعیضآمیز برخی سفارتخانهها
همچنین مصطفی شفیعی شکیب ـ عضو انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی ایران و از دیگر شرکتکنندگان در این نمایشگاه ـ گفت: ما حضوری مثل سال گذشته (۲۰۱۱ میلادی) را در آلمان تجربه کردیم، درست در انتهاییترین نقطهٔ نمایشگاه بودیم و مردمی که بهشکل تصادفی از آن محل عبور میکردند با غرفهٔ ایران مواجه میشدند. ما بهندرت بازدیدکننده داشتیم، آنهایی هم که میآمدند نگران تحریم و جنگ در ایران بودند.
او ادامه داد: ما توانستیم دیدارهایی را با آژانسهای قدیمی همکار در آلمان و برخی کشورهای اروپایی داشته باشیم. ضمن آنکه برخی از این آژانسها مانند فرانسویها طبق دستور وزارت خارجهٔ آن کشور، سفر به ایران را ممنوع کردهاند. از سوی دیگر، برخی شرکتهای اروپایی، دیگر گردشگران خود را هنگام سفر به ایران بیمه نمیکنند، برای همین کمتر کسی قصد میکند به ایران سفر کند.
این تورگردان نیز یادآوری کرد: مصر امسال اسپانسر نمایشگاه گردشگری آلمان بود و توانست جایی را که ۱۵ سال متعلق به ایران بود، بگیرد و قطعا به این راحتی محل غرفهٔ ایران را پس نمیدهد.
او همچنین با اشاره به برخورد سفارت ایران در آلمان با برخی آژانسها، گفت: سفارت ایران در آلمان برخی آژانسهای ایرانی را تأیید نمیکند، چون فقط با تعدادی از آژانسها کار میکند. سفیر ایران در آلمان میگوید ما آژانسها را خوب نمیشناسیم. سؤال این است که مگر این آژانسها مجوزهای خود را از سازمان میراث فرهنگی و گردشگری جمهوری اسلامی ایران نگرفتهاند؟ مگر سفارتخانه میتواند هر آژانسی را که خودش خواست تأیید کند؟ سفارتخانهها باید نگاه یکسانی به آژانسهای گردشگری ایران داشته باشند، نباید با این رفتارها گردشگران خارجی را بیاعتماد کنند.
حرفی برای سناریوی تکراری نمایشگاهها نداریم
سعید اعظمواقفی ـ از دیگر شرکتکنندگان ایرانی در نمایشگاه گردشگری آلمان ـ در اینباره گفت: تا وقتی مسؤول ثابتی در سازمان میراث فرهنگی و گردشگری نباشد، برنامهریزی هم نمیتواند از پیش تعیین شده باشد. بنابراین روزبهروز وضعیت ما در نمایشگاههای خارجی بدتر میشود.
او اضافه کرد: سناریوی نمایشگاهها آنقدر تکرار شده است که دیگر نمیدانیم دربارهٔ آنچه بگوییم.
Sorry. No data so far.