یکشنبه 22 آوریل 12 | 17:50

کوشکی: جنبش دانشجویی وجود ندارد

جنبش دانشجویی به معنای واقعی وجود ندارد، که بخواهیم وظیفه‌ای را برایش تعیین کنیم اما حرکتهای خودجوش دانشجویی به صورت موردی وجود دارد که دانشجویان به صورت مستقل و فردی احساس مسوولیت می‌کنند اما هنوز به جنبش تبدیل نشده‌اند.


به گزارش تریبون مستضعفین محمدصادق کوشکی، جریان‌شناس تاریخی و استاد دانشگاه در گفت‌و‌گو با خبرنگار ستاد رسانه‌ای «ایام اندیشه انقلاب اسلامی» با اشاره به وظایف جنبش دانشجویی نسبت به ارکان، اندیشه و تفکر انقلاب اسلامی گفت: جنبش دانشجویی به معنای واقعی وجود ندارد، که بخواهیم وظیفه‌ای را برایش تعیین کنیم اما حرکتهای خودجوش دانشجویی به صورت موردی وجود دارد که دانشجویان به صورت مستقل و فردی احساس مسوولیت می‌کنند اما هنوز به جنبش تبدیل نشده‌اند.

وی ادامه داد: تا زمانیکه مبنای اندیشه‌ای هر حرکت اجتماعی شناخته نشود، هیچ اتفاق مثبتی در آن حوزه صورت نمی‌گیرد و اگر کارهای قطعی، احساسی و زودگذر بدون شناخت اندیشه صورت بگیرد، تاثیر عمیقی بر جای نخواهد گذاشت. به خصوص اگر حرکتی به سمت افق مطلوب از سوی دانشجویان صورت گیرد، پیشبینی می‌شود که مبنای ذهنیت آن‌ها نسبت به فعالیت اشخاص در این راستا شفاف و بسیار روشن باشد.

کوشکی اندیشه انقلاب اسلامی را بر مبنای متون دینی دانست و اظهار داشت: با توجه به تفکر امام به عنوان معمار و طراح اندیشه اسلامی متوجه به این نتیجه می‌رسیم که ایشان صد در صد این اندیشه را از متون اصلی دینی یعنی قرآن، سیره و احادیث معصومین برداشت کردند، بنابراین فهم این تفکر جز با درک اندیشه‌های دینی امکان‌پذیر نیست.

وی ادامه داد: هنر امام این بود که اندیشه‌های دینی سیطره بر زمان و مکان را بر فضا و زمان جهان فعلی تطبیق دادند. به همین دلیل قدم اول برای بررسی اندیشه انقلاب اسلامی، فهم تفکر امام است، بنابراین اگر افراد اندیشه‌های امام را بشناسند به شناخت مطلوبی از اندیشه‌های دینی دست می‌یابند.

کوشکی با بیان اینکه شناخت اندیشه‌های دینی در نبود واسطه و استاد امکان‌پذیر نیست، تصریح کرد: راهنمایی یک استاد و مراجعه مستقیم در جهت دسترسی به تفکرات امام شاید مناسب‌ترین واسطه در روزگار فعلی باشد، از این جهت اندیشه ایشان تا حد بسیار زیادی در شناخت اندیشه‌های محوری انقلاب اسلامی به ما کمک می‌کند.

وی رسیدن به شناخت اندیشه‌ها را تشخیص مسیر و نقشه حرکت دانست و خاطرنشان کرد: ابتدا باید جایگاه خویش را به عنوان یک انسان مسلمان انقلابی در روزگار معاصر بشناسیم، سپس بایستی به شناخت دقیقی از جهان اطراف دست یابیم و در ‌‌نهایت، نسبت خویش با جهان را خواهیم شناخت.

وی دانشجویان را در نقش جزیرههای پراکندهای دانست که نمی‌توانستند تأثیری بر اندیشه انقلاب اسلامی داشته باشند، چرا که دانشجوی انقلابی با جنبش انقلابی متفاوت است و این جنبش وجود نداشت.

کوشکی با بیان دیدگاهی نسبت به نامگذاری «ایام اندیشه انقلاب اسلامی» از شهادت شهید مرتضی آوینی تا شهادت شهید مرتضی مطهری، نفس عنوان این دوره زمانی را مناسب و یک نامگذاری نمادین دانست.

وی با اعتقاد با اینکه اندیشه انقلابی به شهید آوینی و مطهری ختم نمی‌شود، گفت: افراد بسیاری با حضور جدی در اندیشه اسلامی دخیل بودند از جمله شهید بهشتی، شهید آیت، شهید محمدباقر صدر، دکتر شریعتی، آیت الله بروجردی و افراد گمنامی، همچون آبت الله سعیدی و مرحوم آیت الله سید حسن مدرس و بسیاری دیگر از افراد و مراجع که به هیچ‌وجه آن‌ها را نمی‌شناسیم و نباید فراموش کرد که منبع اصلی اندیشه انقلاب اسلامی شخص حضرت امام (ره) است.

کوشکی با بیان فرمایشی از امام نسبت به آیت الله شاه آبادی مبنی بر اینکه این استاد بزرگ بیشترین تأثیرات را در من داشت و ما اصلا ایشان را نمی‌شناسیم، ادامه داد: با شناخت امام و اندیشه‌های ایشان تقریبا به شناخت مطلوب رسید‌ه‌ایم. امام شاگردان بسیاری داشتند که هرکدام در حوزه‌های تخصصی وارد شدند. بنابراین اگر بخواهیم صرفا روی دو نفر تمرکز کنیم، فعالیت اندیشمندان و بزرگان مؤثر در این زمینه را کوچک شمرد‌ه‌ایم.

نامگذاری این ایام از شهادت آوینی تا شهادت آیت الله مطهری، به عنوان یک نماد و بزرگداشتی برای همه افرادی که تفکرشان بر اندیشه انقلاب اسلامی دخیل بوده بسیار مناسب است.

وی در پایان افزود: اندیشه انقلاب اسلامی فقط مخصوص ایران نیست و تفکر انقلاب به تمام جهان تعلق دارد، آنچنان که نباید از افرادی همچون شهید امام موسی صدر نیز غافل شویم. اما منشأ و مبدأ انقلاب اسلامی حضرت امام است. بنابراین هر شخص دیگری در ذیل ایشان باید باشد. یعنی اگر‌شناختی از هیچکدام از این افراد نداشته باشیم و فقط امام را بشناسیم، کفایت می‌کند.

ثبت نظر

نام:
رایانامه: (اختیاری)

متن:

پربازدیدترین

Sorry. No data so far.

پربحث‌ترین

Sorry. No data so far.