تاسیس شعبه پولی برای معتبرترین دانشگاه کشور با اینکه از نظر مسئولان به ارتقای سطح علمی استانها میانجامد و حتی با توسعه تحصیلات تکمیلی از آمار خروج نخبگان میکاهد، ولی موج اعتراضات دانشجویان این دانشگاه را به همراه داشته؛ زیرا آنها معتقدند در حالی که دانشگاه تهران در شعبه اصلی هنوز با مشکلاتی روبروست، ایجاد یک شعبه دیگر تنها به منزله توسعه کمی است و تبعیض میان اقشار جامعه را معنی میدهد.
ایجاد شعبه دوم، رشد قارچ گونه است
دانشجوی کارشناسی ارشد رشته مدیریت رسانه دانشگاه تهران ایجاد شعبه دوم دانشگاه تهران را کاری کاملاً اشتباه میداند و میگوید: دانشگاه تهران یک دانشگاه مادر و خاص است که فقط باید در پایتخت باشد؛ ایجاد شعبه برای این دانشگاه به منزله رشد قارچ گونه است و از اعتبار این دانشگاه در سطح جهانی میکاهد.
وی با اشاره به اینکه ایجاد شعبه برای دانشگاه آزاد تبعیض بین دانشجویان است، میافزاید: با ایجاد شعبه دوم حق افرادی که با زحمت و از طریق قبولی در کنکور وارد دانشگاه تهران شدهاند، تضییع میشود.
وی میگوید: البته این اقدام از این نظر که در هر استان دانشجویان بومی وارد دانشگاه شوند تا هزینههای خوابگاه برای دانشگاه کاهش یابد، میتواند مناسب باشد، ولی با توجه به اینکه هنوز به امکانات شعبه اول دانشگاه انتقاداتی وارد است، ایجاد شعبه دوم و فراهم کردن امکانات کامل برای آن امری بعید به نظر میرسد.
دانشجوی کارشناسی ارشد رشته مدیریت رسانه دانشگاه تهران میافزاید: استخدام اعضای هیئت علمی برای شعبه دوم نیز با مشکل مواجه میشود؛ زیرا به طور قطع نمیتوان اعضای هیئت علمی همتراز با شعبه اول را برای شعبه دوم استخدام کرد.
ایجاد شعبه دوم دانشگاه تهران، ظلمی است که نمیتوان از آن گذشت
دانشجوی رشته معماری دانشگاه تهران نیز ایجاد شعبه دوم دانشگاه تهران را نوعی تبعیض بدیهی میداند و میگوید: اینکه عدهای با تلاش و از طریق قوت علمی و استعداد خود وارد دانشگاه شوند و عدهای دیگر به دلیل قوت مالی مدرکی معادل همان مدرک را دریافت کنند، ظلمی است که نمیتوان از آن گذشت.
وی میگوید: این شرایط وجهه عقلانی هم ندارد و باید توجیه مسئولان برای انجام این کار را شنید.
وی میافزاید: ایجاد شعبه دوم مستلزم استخدام اعضای هیئت علمی همتراز با شعبه اول است؛ در صورتی که انتخاب استادان هم سطح اساتید فعلی بعید است و استفاده از اساتید شعبه اول برای شعبه دوم با توجه به بروز مشکلات، ممکن نیست.
وقتی پایهریزی اشتباه باشد توسعه کمی جواب نمیدهد
دانشجوی مقطع دکترای رشته علوم پایه نیز میگوید: ایجاد شعبه دوم دانشگاه تهران نشات گرفته از نگاه کمیت گرایی است که بر وزارت علوم حاکم است؛ در حالی که دانشگاه تهران تجربیات ناموفقی نظیر پردیس کیش را تجربه کرده، اما باز هم شرایط برای ایجاد شعبههای دیگر برای این دانشگاه فراهم میشود!
وی میافزاید: توجیه مسئولان برای انجام این کار توسعه تحصیلات تکمیلی و جلوگیری از خروج نخبگان است، در حالی که هنوز مشخص نشده این کار چقدر در کاهش آمار خروج نخبگان موثر است.
وی میگوید: مسئولان تصور میکنند که از طریق توسعه کمی میتوان از خروج نخبگان جلوگیری کرد و در حال حاضر بزرگترین دغدغه مسئولان همین است؛ البته این موضوع بسیار جدی است، ولی آیا مهمترین مسئله نظام آموزشی کشور تنها خروج نخبگان است؟
دانشجوی مقطع دکترای رشته علوم پایه میافزاید: در حال حاضر ما وظایفی در برابر نظام و انقلاب و اهدافی برای کشور داریم که دانشگاه نیز پیرو همین اهداف باید به وظیفه خود که تولید علم مورد نیاز جامعه است، بپردازد.
وی اظهار میدارد: مسئولان گمان میکنند که توسعه دانشگاه تنها توسعه کمی است، در حالی که آنها باید برای توسعه دانشگاه ابتدا مشکلات ارتباط دانشگاه با صنعت کشور را حل کنند تا دانشگاهها فقط تولیدکننده مقاله نباشند.
وی میگوید: مقالههای تولید شده توسط دانشجویان کشور باید ناظر بر مشکلات داخلی ما باشد؛ البته توسعه کمی هم مهم است، ولی در شرایطی که پایه ریزی اشتباه باشد توسعه کمی جواب نمیدهد.
دانشجوی مقطع دکترای رشته علوم پایه میگوید: ما باید در دانشگاهها، علمی تولید کنیم که فناوری ایجاد کند و در صنعت کاربرد داشته باشد تا در جامعه استفاده شود؛ وقتی هنوز در شعبه اول دانشگاه تهران این اتفاق نیفتاده است چطور میتواند در شعبه دوم رخ دهد.
وی میافزاید: در شعبه اول دانشگاه تهران نیز هنوز بین دانشکدههای جدید و قدیم نگاه تبعیض آمیز وجود دارد و دانشکدههای جدید از امکانات اولیه آزمایشگاهی هم محروم هستند؛ حتی کارهایی که انجام شده نیز از طریق پیگیریهای دانشجویان بوده نه توجه مسئولان.
وی میگوید: برای توسعه کمی ابتدا باید کلیت دانشگاه اصلاح شود و برای تحقق این امر باید یک جنبش کلی از طریق مسئولان، استادان و دانشجویان صورت بگیرد.
مسئولان دانشگاه تهران ابتدا مشکل شعبه اول را حل کنند بعد شعبه دوم را ایجاد نمایند
دانشجوی رشته جامعهشناسی دانشگاه تهران با بیان اینکه مسئولان دانشگاه تهران ابتدا باید مشکل شعبه اول را حل کنند، میگوید: دانشگاه تهران به اندازهای مشکلات فرهنگی و اجتماعی دارد که گسترش ابعاد آن غیرمنطقی است.
وی میافزاید: رئیس دانشگاه تهران باید ابتدا با حضور در خوابگاههای این دانشگاه، مشکلات فرهنگی شعبه اول را برطرف کند.
وی میگوید: برای وقت فراغت دانشجویان خوابگاهی این دانشگاه هیچ مکان فعالیتی در نظر گرفته نشده و دانشجویان دختر از فضای ورزشی مناسب بیبهره هستند؛ این معضلات سبب بروز مشکلات فرهنگی و اجتماعی بسیاری میشود.
دانشجوی رشته جامعهشناسی دانشگاه تهران میگوید: البته برخی دانشجویان شعبه اول دانشگاه تهران نیز با اینکه تا زمان کنکور بسیار تلاش کرده و وارد این دانشگاه شدهاند، پس از ورود به دانشگاه قدر موقعیت خود را نمیدانند و به دلیل اینکه تحصیلشان رایگان است درس خود را شش هفت سال طول میدهند، در حالی که اگر دانشجو بابت امکانات علمی که دریافت میکند هزینه بپردازد، قدر آن را میداند.
وی میگوید: البته نمیتوان پذیرفت که دانشجویی از خانواده متوسط جامعه با تلاش وارد دانشگاه تهران شود و دانشجوی دیگری به دلیل پول پدرش همان مدرک را دریافت کند، ولی مسئولان باید راه حلی پیدا کنند که هم پذیرش دانشجو به صورت پولی نباشد تا تبعیض شود و هم دانشجویان قدر موقعیت و امکانات خود را بیشتر بدانند.
دانشجوی پولی به سطح علمی دانشگاه لطمه میزند
دانشجوی مقطع کارشناسی رشته علوم سیاسی دانشگاه تهران نیز ورود دانشجوی پولی به دانشگاهی با اعتبار دانشگاه تهران را سبب نزول اعتبار و سطح علمی دانشگاه میداند و میگوید: دانشجویی که بدون رقابت و تنها با پول وارد دانشگاه شده در دانشگاه نیز درس را مقدم نمیداند و به سطح علمی دانشگاه لطمه میزند.
وی با اشاره به تصمیم مسئولان مبنی بر رقابتی کردن فضای آموزش عالی، میافزاید: پولی شدن دانشگاهها فضای رقابتی را نیز از بین میبرد و عدهای از افراد جامعه که نمیتوانند هزینه این دانشگاهها را پرداخت کنند سرخورده میشوند.
تاسیس شعبه دوم دانشگاه تهران در حالیکه هنوز دانشجویان این دانشگاه از امکانات شعبه اول رضایت چندانی ندارند امری غیرقابل توجیه به نظر میآید، حال آنکه ورود دانشجویان از طریق پول به دانشگاهی که شعبهای از معتبرترین دانشگاه کشور است علاوه بر اینکه تبعیض میان اقشار جامعه است میتواند به سطح علمی این دانشگاه نیز خدشه وارد کند.
Sorry. No data so far.