مجری طرح تدوین سند ملی آموزش وپرورش از اینکه چرا در سایه یک بلند نظری، آینده نگری و تفکر استراتژیک از فرصت تدوین سند تحول بنیادین استفاده نشد ابرازتاسف کرد.
«منوچهرمهرمحمدی» گفت: سند مصوب تحول بنیادین آموزش و پرورش از آن ظرفیت تحولی که داشت به دلیل پارهای ازملاحظات اجرائی و محافظه کاری تهی شده است.
وی خاطرنشان کرد: در سند تحولی بنیادین میتوانستیم شاهد تایید و تصویب مضامین و احکام تحولی بسیار بیشتر از آنچه که در مصوبه نهایی آمده، باشیم.
مهرمحمدی با بیان اینکه بخشی از مهمترین فرازهای تحولی که در پیشنهاد ما به عنوان محققان و پژوهشگران پیشنهاد شده بود از سوی آموزش و پرورش مود تائید قرار نگرفت.
این استاددانشگاه تربیت مدرس با تاکید براینکه ظرفیت سند تحول بنیادین خیلی بیشتر از اینها بود، افزود: از اینکه چرا در سایه یک بلند نظری، آینده نگری و تفکر استراتژیک از فرصت تدوین سند تحول بنیادین استفاده نشد تاسف میخورم.
نتوانستهایم سند تحول بنیادینی در تراز ملت ایران عرضه کنیم
مهرمحمدی خاطرنشان کرد: از نظر من نتوانستیم سند تحول بنیادینی به عنوان یک تصویر تحولی کامل و در تراز ملت ایران و نظام جمهوری اسلامی عرضه کنیم.
مجری طرح تدوین سند ملی آموزش وپرورش ادامه داد: خیلی از کوته بینیها و تمرکزبر کمبودها وکاستیهایی که واقعیت امروز آموزش و پرورش است باعث شده که نتوانیم فردایی را برای این حوزه تصور کنیم.
وی با ابراز تاسف از اینکه سند به گونهای تصویب شد که گویی از فردا قرار است همه بندهای آن اجرائی شود افزود: به جای فراهم کردن زمینه تخصیص منابع و امکانات در شکل گسترده تربرای اجرای سند، تنها حرفهایی زده شد که فقط با امکانات فعلی سازگار باشد.
ضعف تفکر استراتژیک در سند تحول بنیادین
مهرمحمدی سند تحول بنیادین را دارای ضعف تفکر استراتژیک دانست و افزود: مضامین سند قرار بود در بلند مدت و نه بلافاصله بعد از تصویب سند به مرحله اجرا در آید.
استاددانشگاه تربیت مدرس تصریح کرد: متاسفانه وزارت آموزش و پرورش برای اجرا کردن سند تحول بر روی مواردی انگشت گذاشته است که با هیچ منطقی سازگار نیست.
وی با تاکید براینکه پروژه اصلی آموزش و پرورش که تغییر دادن ساختار آموزشی در کشور است فی نفسه نمیتواند هیچ بار تحولی داشته باشد افزود: آموزش و پرورش تحول را باید در وهله اول در ابعاد محتوایی و تمرکز بر آن جستجو میکرد.
تغییر ساختار آموزشی اصلا قابل دفاع نیست
مهرمحمدی تاکید کرد: از نظر من به عنوان یک کارشناس دلایلی که منجربه این شد تا تغییر ساختار آموزشی به عنوان نقطه عزیمت ایجاد تغییر و تحول در نظر گرفته شود اصلا قابل دفاع و مورد قبول نیست.
وی همچنین به طرح تعطیلی پنج شنبهها اشاره کرد و افزود: طرح تعطیلی پنج شنبهها همانند تغییر نظام آموزشی نقطه شروع خوبی نیست و نمیتواند بار تحولی برای آموزش و پرورش داشته باشد.
اجرای طرح تعطیلی پنج شنبهها با انگیزه تبلیغاتی
مهر محمدی با تاکید بر اینکه طرح تعطیلی پنج شنبهها بایک انگیزه تبلیغاتی و پوپولیستی مطرح و مورد تاکید و توجه قرار گرفت افزود: اجرای طرح تعطیلی پنج شنبهها با این وضعیت منطق تربیتی و آموزشی ندارد.
وی تصریح کرد: آن سند تحول بنیادین که ما تهیه و تدوین کرده بودیم به پنج روز آموزش در هفته و تعطیلی پنجشنبهها رسیده بود که این را در یک مجموعه تعریف کرده بودیم که متاسفانه دوستان بدون توجه به اجزای دیگر آن، فقط طرح تعطیلی پنج شنبهها را اجرا کردند.
هدف تغییر ساختار سال تحصیلی بود نه تعطیل کردن پنج شنبهها
استاد دانشگاه تربیت مدرس ادامه داد: آنچه که ما در سند تحول بنیادین در نظر گرفته بودیم تغییر ساختار سال تحصیلی بود به نحوی که به سمتی حرکت کنیم که سال تحصیلی پیوسته تعریف شود و گسستهای جدی آن مثل تعطیلات سه ماه تابستان برداشته شود.
مهرمحمدی با بیان اینکه در طرح پیشنهادی ما تعطیلات با یک سازماندهی به صورت پیوسته و نه گسسته در سال تحصیلی توزیع میشد افزود: بنابراین با وجود تعطیلی پنج شنبهها تعداد روزهای حضور دانشآموزان در مدرسه از آنچه الان است به طور جدی افزایش پیدا میکرد و از حدود ۳۳ هفته آموزشی به ۴۰ هفته آموزشی در سال افزایش مییافت.
تعطیلی پنج شنبهها در یک مجموعه معنا پیدا میکرد
وی تاکید کرد: تعطیلی پنج شنبهها در چنین مجموعهای مبتنی بر تجدید نظر در ساختار سال تحصیلی معنا پیدا میکرد در حالی که از آن مجموعه هیچ کدام جزطرح تعطیلی پنج شنبهها یا مورد تصویب قرار نگرفت یا درصورت تصویب به آن توجه نشده است.
به گفته مجری طرح تدوین سند ملی آموزش وپرورش اجرایی کردن طرح تعطیلی پنج شنبهها به این صورت و جدا از آن مجموعه با توجه به کاهش حضوردانش آموزان در مدرسه میتواند آسیبهای مختلفی را متوجه کیفیت آموزشی کند.
«۳. ۳. ۶» پوسته ظاهری آن سندی است که مورد نظر ما بود
مهرمحمدی در مورد نظام آموزشی «۳. ۳. ۶» نیز گفت: پشنهاد اولیه در سند تحول بنیادین به گونهای دیگر بود به طوری که نظام آموزشی «۳. ۳. ۶» پوسته ظاهری آن سندی است که مورد نظر ما بود.
وی تصریح کرد: نظام آموزشی «۳. ۳. ۶» که ما تدوین کرده بودیم در یک مجموعه تصمیمات لحاظ شده بود که در سند تحول بنیادین به احتمال قوی در مرحله بررسی، تصویب نشده است.
«۳. ۳. ۶» نمیتواند تحول مثبتی در آموزش و پرورش ایجاد کند
مجری طرح تدوین سند ملی آموزش وپرورش با تاکید براین نظام آموزشی «۳. ۳. ۶» که در آن مجموعه تصمیمات میتوانست معنا دار باشد افزود: اجرائی کردن سند تحول جدا از آن مجموعه اجرای آن خیلی نمیتواند امیدوار کننده باشد و تحول مثبتی در آموزش و پرورش ایجاد کند.
نباید کار به این شدت وبا شکل ضربتی پیش میرفت
مهرمحمدی در پاسخ به این سوال که چرا در سند مصوب تحول بنیادین تمام اهداف و طرحهای اولیه آن نادیده گرفته شد افزود: دوره وزارت کوتاه است از این رو هر وزیری میخواهد در دوره مسئولیت خود کاری انجام دهد. اما بهتر بود که کار به این شدت وبا شکل ضربتی پیش نمیرفت و یا حداقل رایزنی و مشورت بیشتر برای برنامه ریزیهای دقیقتر صورت میگرفت.
طرح تعطیلی پنج شنبه برای برخی دغدغه بود
وی خاطرنشان کرد: احساس من این است که طرح تعطیلی پنج شنبه و نظام آموزشی «۳. ۳. ۶» قبل از آنکه سندی در میان باشد برای برخی دغدغه بوده است و تنها از حسن تصادف، سرنخی هم برای آنها در سند وجود داشته است و همین باعث شده است که با این سرعت و شتاب پی گیری شود.
مجری طرح تدوین سند ملی آموزش وپرورش در پایان خاطرنشان کرد: به طور کلی آنچه در سند تحول بنیادین به عنوان مصوبه نهایی شورای عالی انقلاب فرهنگی آمده دارای فرازهای تحولی نیز هست و آن طور نیست که بگوییم همه آن برخلاف آن است که ما پیشنهاد داده بودیم.
Sorry. No data so far.