محسن عباسپور-
۱. وقتی نامی از یک «افغانی» برده میشود اولین تصویری که در ذهن شما ایجاد میگردد چیست؟
اجازه دهید بحث را با طرح چند سوال آغاز کنم: اگر فلسطین همسایه ایران بود و فلسطینیهای خسته از جنگ، ناگزیر وطن خود را ترک و به ایران فرار میکردند، آیا باز هم همان رفتاری را با آنها داشتیم که امروز با افغانهای مهاجر داریم؟ آیا باز هم بیخبر بر «آهنآباد»های آنها (مانند حلبیآبادها) هجوم میآوردیم و با لودر کلبههای پر از دردشان را خراب میکردیم؟ آیا باز هم با کمترین دستمزد به کارشان میگرفتیم و پستترین و سنگینترین کارها از پاکسازی لوله های فاضلاب گرفته تا حفاری در زمینهای سنگی را به آنها میسپردیم؟
اجازه دهید اندکی وسیعتر نگاه کنیم. آیا رفتار ما مثلاً با نیروهای کارِ عراقی، ارمنی، تاجیک و حتی عرب (به فرض وقوع ناامنی در سرزمینشان) به همین شکل خواهد بود؟ آیا اگر پلیس ترکیه یا هر کشور دیگری یک ایرانی جویای کار که قصد دارد به صورت غیرقانونی و با جعل مدرک وارد اروپا شود را دستگیر کرده و رفتاری غیرانسانی با او داشته باشد، به غرور ملیّمان بر نمیخورد؟ آیا هیچگاه به این همسایگان افغانمان که حجم زیاد خبرهای مربوط به اسرائیل و آمریکا و فلسطین هیچگاه فرصت انتشار اندک گزارشی از سرزمین پردردشان را در شبکههای تلویزیونیمان فراهم نکرده، فکر کردهایم؟
دقیقاً نتوانستم تاریخ مشخصی را از ورود افغانها به عنوان نیروهای کار به ایران پیدا کنم اما با بررسی برخی از منابع متوجه شدم که عمدهترین دلایل خروج این انسانهای مسلمان از کشورشان که روزی همچون بنده و شما با نام نامی ایرانزمین میزیستند، دو عامل اصلی است:
۱ـ جنگها و ناامنیهای داخلی
۲ـ فقدان کار و پایین بودن دستمزد که منجر به گسترش فقر در بین جامعهی افاغنه شده است.
با اندکی همزادپنداری متوجه میشویم که اگر ما هم به جای آنها بودیم، هیچ بعید نبود راهی را در پیش بگیریم که اکنون دو میلیون افغان مهاجر در ایران و صدها هزار افغان مهاجر در دیگر کشورها در پیش گرفتهاند. یعنی حاضر شویم خانواده و سرزمینمان را رها کنیم و جانمان را کف دستمان بگیریم تا به صورت غیرقانونی از مرز افغانستان و ایران وارد سرزمینی شویم که تاریخ، آنها را ملتی «میهماننواز» میداند و آموزههای دینیشان بر «حبیب خدا بودنِ میهمان» تأکید کرده است؛ بیخبر از آنکه جماعت آن سوی مرز ممکن است هیچ خدمات بهداشتی به ما ارائه ندهند و مشکلات بهداشتی خودشان را هم به گردن ما بیاندازند. بیخبر از آنکه جماعت آن سوی مرز ممکن است طرح و برنامهای کاربردی برای اشتغال نداشته باشند و چشمانشان به دیوار کوتاه ما بیفتد و بیکاری جوانانشان را به گردن ما بیاندازند غافل از آنکه ما سختترین کارها را انجام میدهیم که هیچ کارگر ایرانی حاضر به انجام آن نیست. و حتی بیخبر از آنکه جمعیت مهاجر دومیلیونی، همچون هر جامعه دیگری به جرائم اجتماعی دست میزند و همین جرائم ما باعث شود پرونده های سنگین و متعدد دادگستری خود را در پشت جرائم ما مخفی کنند.
آنچه امروز بر مهاجران افغانی در سرزمین ایران روا میشود، تاریخ مهتومی است که از یک سو روایتگر ستم هایی است که بر افغانها وارد شده و آنان را از سرزمینهایشان رانده و آوارهی مللی نموده که همچون برده از آنها کار میکشند و آنگاه وجودشان را مضر میدانند و از سوی دیگر بیانگر ناتوانی دولتهایی است که حوزهی دیدی کوتاه دارند و با آنکه بر ثروتهای عظیم خدادادی نشستهاند، اما نه توان مدیریت جوامع خود را دارند و نه قادرند پناهگاه و مأمنی برای آوارگان همکیش و همآیین و همسایه و همتاریخ خود باشند.
واقعاً تفکر غالب ایرانی به جامعه افاغنه چگونه نگاه میکند؟ آیا ما که منادی دفاع از حقوق مظلومان عالم هستیم بایستی این آوارگان را که از جنگ و بیخانمانی گریزان شدهاند، اینگونه به کار کشیده و آنگاه با بدترین وضع ممکن به مملکتشان باز گردانیم یا آنکه با مدیریتی صحیح هم از حقوق خودمان دفاع کرده و مانع از خروج سرمایهها از کشورمان شویم و هم سقفی برای بیپناهان باشیم؟
شاید بتوان در بررسی رفتار امروز ما ایرانیان با جامعهی مسلمان افغانی که از بدِ روزگار سرزمین ایران را انتخاب کردهاند چنین نتیجه گرفت:
ـ دیروز ما درب ورود مرزها را بر روی افغانها باز کردیم چون به نیروی کار آنها (به خصوص ناگزیر بودنشان در انجام کارهای سنگین با دستمزد اندک) نیاز داشتیم.
ـ امروز ما درب ورود مرزها را نیمه باز گذاشتهایم و درب خروج را هم باز کرده ایم؛ چون از یکطرف همچنان به نیروی کار آنها (به خصوص ناگزیر بودنشان در انجام کارهای سنگین با دستمزد اندک) نیاز داریم و از طرفی هم در حال حاضر همین مقدار افغانی، نیازمان را تأمین میکند.
شاید بتوان نتیجه گرفت: ما ایرانیان قرن بیست و یک، مسلمانانی هستیم که بنا بر مصلحتمان عبارت «حبیب خدا» را با «اتباع بیگانه» جابجا کردهایم تا در پس آن، خودخواهی و به ویژه ناتوانی مدیریتیمان را مخفی کنیم.
۲. برادر افغان من!
تو که روزی سرزمینت با سرزمین من یکی بود!
دنیای آغشته به سیاهی نفتِ امروز، مرزی میان ما کشیده است که من و هموطنانم را به کاسهای از نفت دلخوش کرده و تو و همسرزمینیهایت را به همان کاسه غبطه وار؛ که اگر نبود این روغنِ همیشه سیاه، بعید نمیدانم امروز هم من، همچون تو راهی سرزمینی که نمیدانم به کدامین طریق انسان بودنم را زیر سوال میبرد، رهسپار میشدم. بعید نمیدانم من هم اسیر جهل انسانهایی میشدم که جز از منظر کالا بر من نمینگریستند و جز با ترکه دردآور بیتفاوتی و بدبینی بر پیکرم زخمی نمیزدند.
هموطن دیروز من!
به عنوان یک ایرانی، همچون بسیاری دیگر از هموطنانم، سرزمین پاکت را ارج مینهم و تا آن روز که دوباره در دشتها و کوههای افغانستانِ آزادت آرام گیری در کنارت میمانم و از آن پس با تو سرود آبادی سرزمینی را فریاد میزنم که سالها درد کشید و فرزندانش را سختکوش و رهاییخواه آفرید.
برادر افغان من!
تو اسير حكام بي كفايت قديم من و خودت شدي كه گول روباه پير را خوردند و به جدا شدن سرزمينت از سرزمين من راضي شدند.
راستي چرا افغان ها به اصفهان حمله كردند؟ و آن قتل عام عجيب را انجام دادند؟
آخه مرد حسابي با فضاي عاطفي كه نميشود تصميم صحيح گرفت كه؟!!!؟؟!!؟
افغاني برادر ماست اما اينجا هم افغانستان نيست. اينجا ايران است. مهمان هم تا سه روز مهمان است و بعد بايد براي روزي اش تلاش كند.
آخه برادر من چرا داری مغلطه میکنی؟!
همین برادران افغانی شما که به داشتن آنها افتخار میکنی آیا فهمیدی در این چند سالی که در تحت الحمایگی آمریکا و ناتو قرار گرفتند با ایران چه کارها که نکردند!!
پرچممان را به اتش کشیدند،پرچم ایران را که نام الله بر آن نقش بسته زیر پاهایشان لگد مال کردند،به رهبرمان توهین کردن،به رئیس جمهورمان فحش و نا سزا دادند،به کشورمان توهین کردند که چرا مرزهایمان را بر روی قاچاق سوخت بسته ایم،سفارتمان را سنگباران کردند،در مجلسشان ایران را به باد ناسزا گرفتند،حق ابه مسلم ایران را از هیرمند قطع کردند ،تهدیدمان کردند و …
اینها فقط مواردی بود که در کشورشان و بر ما روا داشتند و اضافه کنید هزاران جرم و جنایت دیگر را که اتباعشان در حق این مردم مهمان نواز در طول سالیانی که از آنها پذیرایی کردند روا داشتند،و اما اگر نمیدانید می توانید به مراجع قانونی در استانهای خراسان،کرمان،سیستان،تهران و … مراجعه نمایید تا ببینید آمار تجاوز،دزدی،گروگان گیری و … را که این برادران مهمانتان که به آنها افتخار می کنید در این مرز و بوم مرتکب گشته اند،برادر من به شما توصیه میکنم با احساسات این مردم بازی نکنید و باب طلبکاری را برای برادران افغانتان باز ننماید تا در پی توهمی دیگر پرچم و غرور ملیمان را در کابل در زیر لگدها و ناسزاهیشان لگد مال نمایند،به خود بیایید!
افغان ها به اصفهان حمله نکردند.جنبش محمود افغان یک شورش اجتماعی علیه بی کفایتی شاه سلطان حسین فاسد بود.متاسفانه در کتب درسی ما این قیام را با عنوان”یورش”به ما القا کرده اند.مردمی که علیه کسی چون شاه سلطان حسین که نمونه تام و تمام فساد است مستوجب ستایش اند نه فحاشی.البته من نمیخواهم مثلا محمود افغان را ستایش کنم.حرف در این است که این را به ما القا کرده اند که افغانی ها وحشیانه به اصفهان یورش برده اند در حالیکه اینطور نیست و آنها قیامی علیه شاه سلطان حسین داشتند.به نظر شما برای مقابله با این پادشاه خوشگذران و عیاش چه باید کرد؟
آقا حامد بحث خوشگذراني شاه سلطان حسين و بي كفايتي از از علل سقوط اصفهان بود. اما اصلا چرا بايد محمود افغان به اصفهان حمله ميكرد؟
…
..
.
ضمنا اگر به فرض صحبت شما را بپذيريم، و كاري به قبل از سقوط اصفهان نداشته باشيم، ببين بعد از سقوط اصفهان محمود افغان با مردم اصفهان چه كرد تا خوب قانع شوي!!!
1-نمی دونم کار اون محمود افغان سنی مذهب که سالها پیش به اصفهان حمله کرده چه ربطی به این مردم مهاجر اکثرا شیعه داره؟
2- اون زمان همه این مناطق جزو یک سرزمین بودند و همه مردم با هم برابر بودند و عده ای از قبایل افغان علیه حاکم وقت شورش کردند. کم بوده تو تاریخ ایران که قوم یا قبیله ای علیه شاه وقت شورش کردند؟ توصیه می کنم برید کمی تاریخ بخونید و ببینید به طور مثال اغا محمدخان قاجار با اهالی شهر کرمان چه کرد!
3- بازم توصیه می کنم یه کم تاریخ بخونید. کتاب تاریخی که سید جمال الدین اسدآبادی نوشته بخونید تا بفهمید دلیل قیام (یا همون چیزی که تو کتابها به نام یورش نوشتند) چی بوده.
متاسفم ازینکه می بینم بعضی ها اینقده افکار نژادپرستانه دارند.
آقای اصفهانی؛ شما كه ميگید افغاني ها خيلي بد هستند تاحالا به اين فكر كرديد كه ايرانی ها هم چه بلاهایی سر افغانی ها كه نياوردن؛ تو اردوگاه هایی كه افغاني هارو نگه ميدارند اونقدر سرده كه زمستون امسال شش نفر جان باختند؛هر روز در مرزها ده ها نفر جونشون رو از دست ميدن؛ برای چی؟ برای به دست اوردن یه لقمه نون حلال برای زن وبچه اش؛سالها دور از خانواده ش طعنه ها و بدبختی هارو تحمل ميکنه؛ دوران جنگ تحميلی هزاران شهيد داد برای دفاع از ايران؛ واقعا بي انصافی؛