به گزارش تریبون مستضعفین وحید جلیلی هفته گذشته درمراسم سخنرانی که به همراه جلسه پرسش و پاسخ در دفتر نشریه یالثارات برگزار شد با اشاره به نقد فرهنگی، ضرورت توجه به نتایج انتقاد ها و اعتراض ها را یاد آور شده و افزود: «اگر شما لثارات چهارده سال پيش را هم نگاه بكنيد، ميبينيد جنس انتقادها و درد دلهايي كه داشته، از جنس همينهايي است كه الآن ميگويد. پانزده سال پيش هم همان را ميگفته و الآن هم همان را ميگويد.» وی ادامه داد: «امروز جريانات نقد ارزشي و حزباللهي، نيازمند يك بازنگري در خودشان هستند. نيازمند نقد رويكردهاي انتقادي خودشان هستند و هستيم. بياييم و نقد خودمان را نقد بكنيم.»
متن کامل این سخنرانی را از اینجا بخوانید:
«دو ضلع فراموش شده مثلث نقد فرهنگی»
اضلاع فراموش شده مثلث نقد
وی با اشاره به مثلث نقد، ضلغ اول آن را نقد آثار خواند و گفت: «برای نقد آثار و فعاليتهاي فرهنگي، هنري و رسانهاي بايد با مبنا وارد شد. اگر با مبنا وارد نشويم و مباني درست و دقيق نداشته باشيم، چه بسا دچار اختلافهاي جدي بشويم.» وی بهترین مرجع را برای یافتن معیار، بیانات مقام معظم رهبری دانسته و گفت: «آقا خوشبختانه در مباحث هنري خيلي صحبت كرده است. نه تنها مباني و اصول را گفته بلكه بسياري از مصاديق را هم ذكر كرده است.» وی همچنین ادامه داد: « واقعيت تفكر رهبري در عرصه فرهنگ و هنر، به جامعه منتقل نشده است. جامعه كه پيشكش، به بچه حزباللهيها هم منتقل نشده است و اين خيلي بد است. در شرايطي كه شعار ما جنگ نرم و تهاجم فرهنگي است، با تفكرات رهبري آشنا نباشيم. آقا دهها كتاب را اسم آورده است. دهها فيلم را اسم آورده و راجع به آن حرف زده است. مطلب هم نوشته و خيلي از بچه حزباللهيها اصلاً اينها را نديدهاند.»
ضلع دوم: بازتاب کارهای مطلوب
جلیلی با اشاره به اضلاع دیگر نقد که از آن ها غفلت شده افزود: «ما كارهاي بد را خوب ميبينيم. يك كار بدي كه در بازار ميآيد، خبرش سريع ميپيچد. ضلع دوم نقد، ديدن آثار خوب است. اين هم جزيي از نقد است. نقد ديدن بديها و خوبيها، زشتيها و زيباييها در كنار هم است.»
وی با اشاره به ضعف رسانه های ارزشی در بازتاب کارهای مطلوب افزود: «اگر كار خوبي اين طرف صورت گرفت، بايد قدرش را بيشتر بدانيم. اگر ما در محاصره فرهنگي هستيم، اگر در معرض هجوم فرهنگي هستيم، بايد قدر داشتههاي خودمان را خيلي بيشتر بدانيم. باز در اين قصه مشكل داريم.» وی با اشاره به خاطره ای از مقام معظم رهبری افزود: «دوستان دفتر ادبيات مقاومت حوزه هنري، يك بار خدمت آقا رسيده بودند. گفته بودند، ما داريم در حوزه دفاع مقدس اين قدر كارهاي خوب توليد ميكنيم ولي كسي اينها را نميخرد. كسي اينها را نميبيند. آقا به اينها فرموده بودند، يك روز كه من با بچه بسيجيها در حسينيه امام خميني، ملاقات دارم، شما بياييد و پشت حسينيه بساط بكنيد. به من هم بگوييد. من در سخنراني بگويم و تا داغ هستند، به آنها بفروشيد. اين را چه كسي دارد ميگويد؟ اين را نائب امام زمان دارد ميگويد. اين را به عنوان وظيفه شرعياش دارد ميگويد. يعني خودش را در حد بازارياب كتابهاي دفاع مقدس، نميگويم پايين ميآورد، ميگويم، بالا ميبرد. چون ميداند، ارزش اين كار چي است. اين يعني آدم فرهنگي.»
جلیلی با اشاره به جلسات حضرت آیت الله خامنه ای با شعرا گفت:« آقا دو سه ساعت حوصله ميكند. مينشيند و گوش ميكند. ميخواهد چكار بكند؟ ميخواهد وقت گذراني بكند؟ نه!ميخواهد به جامعه مؤمنين پيام بدهد. هنرمندانتان را، آنهايي كه دارند براي اسلام و انقلاب كار ميكنند، آنهايي كه دارند براي فرهنگ ديني جامعه كار ميكنند، تحويل بگيريد. شأن شما از من رهبر كه بالاتر نيست.»
ضلع سوم: کارهایی که نمی شود
سر دبیر نشریه راه ضلع سوم نقد را اعتراض به کارهایی که نمی شود دانست و گفت: «صرفا اعتراض می کنیم که آقاي ارشاد! چرا اين فيلم بد را ساختهاي؟ در حالی که باید بپرسیم اين صد تا فيلم را چرا نساختهاي؟ چرا ما يك فيلم راجع به شهيد رجايي نداريم؟ چرا در بيست سال گذشته دو تا فيلم راجع به انقلاب اسلامي ساخته نشده است؟ در سينمايي كه پول قريب به اتفاق فيلمها را يا دولت كامل ميپردازد يا بخش مهمي از آن را مشاركت ميكند.»
وی با اشاره به لزوم توجه به هر سه ضلع نقد، نقد و بازنگری جریان خودی را لازمه تغییر و تحول مثبت دانست.
پرسش و پاسخ
جلیی در جلسه پرسش و پاسخ در پاسخ به سوالی در رابطه با رواج اختلاط زن و مرد در برخی برنامه های رسانه ملی، با اشاره به ضلع سوم نقد گفت: « وقتي كه ميخواهيم به سراغ صدا و سيما برويم، صرفاً نبايد يقهاش را بگيريم كه چرا اين كار را كردي و اين را ساختي. بايد ده تا اسم بياوريم و بگوييم كه اين ده تا را نساختي. اگر صدا و سيما در الگوي فيلم خانوادگي يا موضوعات دراماتيك خانوادگي، ورود درستي داشت، ميتوانست كلي كارهاي خوب بسازد.»
وی در پاسخ به سوال یکی از حضار که بسیاری از مردم ایران را غرب شیفته و بی علاقه به اندیشه و ایدئولوژی اسلامی دانسته بود با اشاره به پر فروش ترین فیلم های سینمای بعد از انقلاب افزود:« اين همان ملتي است كه شصت و چهار درصدش ميآيند و در همين انتخابات اخير شركت ميكنند. عليرغم همه فشارها، عليرغم فشارهاي تبليغاتي، تحريمها و مسايل اقتصادي و…و… بايد اين ملت را بالاي سرمان بگذاريم. بايد دست آنها را ببوسيم. ما چه محصول خوبي به اينها عرضه كرديم و اينها استقبال نكردند؟»
یکی از حضار نیز درباره برنامه هفت و جهت گیری آن سوالی را مطرح کرد، که جلیلی در پاسخ به آن با اشاره به بی توجهی مدیر رسانه ملی به نامه رسانهها گفت: « يك خانم بازيگري در يك رسانه اينترنتي، اعتراض كرده بود كه چرا عكس من را در تيزر فيلم فلان پخش نكردهاند. شخص آقاي ضرغامي آمد و مصاحبه كرد. براي اين كه از دل آن خانم بازيگر در بياورد. گفت، من كسي كه اين كار را كرده بود,بازخواستش كردم كه چرا اين كار را كردي. خانم فلاني ناراحت شده است. حتماً بايد عكس ايشان نمايش داده بشود. يعني آقاي ضرغامي بلافاصله به درخواست يك خانم بازيگر و يك چيز كوچك اينجوري، واكنش نشان داد. حالا پنج شش روز است يك جمعيت معتنابهي از رسانههاي جبهه فرهنگي انقلاب، يك نامه رسمي علني سرگشاده به ايشان زدند و ايشان خودشان را در مقامي نميبيند كه بخواهد به اين مجلات و رسانهها جواب بدهد. ميگويد، اينها كي هستند كه از من جواب بخواهند. مقام من خيلي بالاتر از اين حرفها است.»
سوال بعدی در رابطه با عدم حمایت رسانه ملی از افرادی مانند دهنمکی بود که سردبیر نشریه راه با اشاره به رکورد شکنی اولین فیلم بلند دهنمکی در سینمای ایران گفت: « ایشان با اتكا به قابليتهاي فردي خودش اين كار را كرد. يعني هنر مديريت جمهوري اسلامي نبود كه او وارد سينما شد. ولي اين نشان ميدهد كه در بچه حزب اللهيها استعداد زياد است و به مراتب بيشتر از آن طرفيها است.»
وی در پاسخ به سوالی مبنی بر روش های انتقاد و پیگیری برای نتیجه گیری از مسئولین اولین قدم را تصحیح دیدگاه خودی ها دانسته وهمچنین با تاکید بر لزوم آشنایی با آثار و تولیدات فرهنگی افزود: «تا آن مثلث نقد در ذهن ما شكل نگيرد و به آن اعتقاد پيدا نكنيم، به آن راهكارها نميرسيم.»
Sorry. No data so far.