تریبون مستضعفین– رهبر انقلاب ذیل رهنمودهای خود حول جنبش نرمافزاری و تولید علم، توجه ویژهای نیز به علوم پایه داشتهاند و نقادی و تولید علم در این حوزهها را راهکاری استراتژیک برای پیشرفت کشور و قدرتمند شدن آن دانسته اند.
در ادامه بخشهایی از بیانات ایشان در این باره آمده است:
اهميت دادن به علوم پايه و محض، جزو مطالبات رهبری از جمع های دانشگاهی
من با دقّت به حرفهاى شما گوش كردم. شما الآن به مسائلى توجّه مى كنيد كه دغدغه هاى اصلى من هم همانهاست. شما به اهميت دادن به علوم پايه، به علوم محض، به پژوهش، به فراهم آوردن، بستر مناسب براى رشد علمى و فكرى، به استفاده ى دانش در همه جاى جهان و مخلوط نكردن بهره مندى از دانش ديگران با بهره مندى از همه ى فرآورده هاى فرهنگى آنها اشاره كرديد. اينها همان حرفهايى است كه در مواجهه با جوانان و دانشجويان و قشر دانا و هوشمند جامعه، دغدغه هاى اصلى مرا تشكيل مى دهد. خدا را شكر مى كنم كه مى بينم همان چيزهايى كه در ذهن من وجود داشته و در مجامع دانشگاهى و با مسئولان دانشگاهى و با جوانان با اين نيّت مطرح مى كردم كه در ذهنها گسترش پيدا كند و به مطالبات عمومى تبديل شود، نتيجه بخش شده است. يعنى شما هوشمندان، همان چيزهايى را مى خواهيد كه ما مى خواستيم شما آنها را بخواهيد.
(بيانات در ديدار جمعى از برگزيدگان المپيادهاى جهانى و كشورى و افراد ممتاز آزمونهاى سراسرى سال 80 و 1381 03/ 07/ 1381)
مورد نقادی قرار گرفتن نظریات در علوم پایه
بعد از آنكه معلوم شد ارزش علمى دارد، مورد نقّادى قرار گيرد و حقّ و ناحق بودن، اشكال كردن بر موارد آن و تثبيت يا رد كردن پايه هايش آغاز شود. اين معنا در دانشگاهها در همه ى زمينه هاى علمى حتّى علوم محض، علوم پايه، علوم طبيعى و علوم انسانى جارى است و در زمينه هاى فرهنگى و اعتقادى و معارف و علوم حوزوى هم جارى است.
(بيانات در ديدار اعضاى انجمن اهل قلم 07/ 11/ 1381)
ضرورت پرداختن به علوم پایه به مثابهی وسیلهی پیشرفت
در زمينه ى علم، من بر نقطه ى خاص مى خواهم تأكيد كنم: يكى، علوم پايه است؛ يكى، علوم انسانى.ما به دنيا كه نگاه مىكنيم، مىبينيم آن چيزى كه كشورهاى پيشرفته را توانسته به اين اوج و قله برساند، رياضى، فيزيك، شيمى و علوم زيستى است؛ ما بايد به اين علوم بپردازيم. البته در سالهاى بعد از انقلاب- قبل از انقلاب هم به شكل جريان ضعيفتر- پزشك، مهندس و به ميزان زياد حقوقدان تربيت كرديم كه اين تخصصها لازم است و براى يك كشور مثل آب و هواست؛ منتها توجه بكنيم كه تربيت پزشك، تربيت مهندس، تربيت حقوقدان، تربيت معلم، تربيتِ نيازهاى روزمره ى جامعه است و ما بايد محقق هم تربيت كنيم كه بتواند آينده را براى ما صاف كند. مهندس، اين بنا را براى امروزِ ما مى سازد و نيازهاى امروزِ ما را برآورده مى كند كه اگر ما مهندس و دكتر نداشته باشيم، بايد برويم از بنگلادش بياوريم؛ مثل زمان رژيم طاغوت. همين مسئله در بارهى نداشتن مهندس هم صدق مىكند، كه الحمد للّه ما امروز در زمينه ى مسائل راه، سد، بناهاى مهم و كارهاى عظيم، مهندسانى داريم كه خودشان كارها را انجام مى دهند و پزشكان عالى قدرى هم داريم كه كارهاى بزرگى را انجام مى دهند كه يك وقت در اين كشور كسى خوابش را هم نمى ديد كه بتوانند انجام بدهند؛ ليكن اينها امكانات مصرفى هستند؛ اين، پولى است كه ما در جيبمان مىگذاريم براى اينكه خرج كنيم و غير از آن مركزِ پولسازى است كه بايستى در آنجا سرمايه گذارى كرد، كه ما آن را هم لازم داريم؛ بخصوص در دانشگاهها. بنابراين، به علوم پايه در دانشگاهها اهميت داده شود.
(بيانات در ديدار شوراى عالى انقلاب فرهنگى 13/ 10/ 1384)
سرمايه گذارى فكرى، علمى، پولى و تبليغی و تکیه ی صد در صدی بر روی علوم پایه
دوتا شاخه ى اصلى وجود دارد: علوم انسانى و علوم پايه؛ هركدام به جاى خود. اگر ما اينجا روى علوم انسانى تكيه مى كنيم، معنايش اين نيست كه روى رياضى و فيزيك و شيمى و علوم زيستى تكيه نمى كنيم، چرا؛ آنجا هم بنده يك تكيه ى صددرصدى دارم؛ آنها هم براى خودشان مردانى و كسانى دارند؛ علوم انسانى هم بايستى مردان و كسانى براى خودشان داشته باشد. بايد روى اين دو شاخه- دو شاخه ى اصلى؛ يعنى علوم انسانى و علوم پايه- در كشور، سرمايه گذارى فكرى، علمى، پولى و تبليغى بشود تا اينكه پيش بروند. علم را بايستى در حدّ اعلا دنبال كنيد.
(بيانات در ديدار اساتيد و دانشجويان دانشگاه امام صادق (عليهالسّلام) 29/ 10/ 1384)
ضرورت پیشروی در علوم پایه به مثابه ی پايه ى نظرى هر تحرك علمى و هر فناورى پيشرفته؛ ضمن توجه به عمل و كاربردى كردن و نيازهاى كشور را در نظر گرفتن و در آن جهت حركت كردن
ما يك روزى در دنياى علم و مدنيت استاد بوديم؛ حالا به مرحله ى شاگرد تنزل پيدا كرده ايم؛ يك مدت هم شاگرد بسيار تنبل بوديم! اما امروز مشغول حركتيم و بايستى پيش برويم؛ بخصوص در زمينه ى علوم پايه كه در حقيقت پايه ى نظرى هر تحرك علمى و هر فناورى پيشرفته است؛ من تأكيد كرده ام و مى كنم. و البته در كنار اين توجه يافتن و سمتگيرى دانش، بايد به سوى عمل و كاربردى كردن و نيازهاى كشور را در نظر گرفتن و در آن جهت حركت كردن، توجه داشته باشيم.
( بيانات رهبر معظم انقلاب اسلامى در ديدار رؤساى دانشگاهها، مؤسسات آموزش عالى و مراكز تحقيقاتى23/ 05/ 1385)
احتمال سر نخ سوء نیت در انزوای علوم پایه در کشور
اينطور نيست كه ناگهان براى مدتهاى متمادى بعضى از علوم به انزوا و حاشيه بيفتند و بعضى از علوم هم مثل برخى از رشته هاى پزشكى يا مهندسى پُردرآمد، ناگهان اهميت پيدا كنند و درجه ى اول بشوند و بسيارى از رشته ها در انزوا قرار بگيرند؛ مثل بعضى از رشته هاى علوم انسانى و رشته هاى مربوط به علوم پايه كه سالهاى متمادى در اين كشور در انزوا قرار گرفتهاند كه اگر كسانى تحقيق و دنبال كنند، احتمال دارد سرنخهاى سوء نيت هم در اين مسئله پيدا بشود.
( بيانات رهبر معظم انقلاب اسلامى در ديدار رؤساى دانشگاهها، مؤسسات آموزش عالى و مراكز تحقيقاتى 23/ 05/ 1385)
رشته هاى پشتيبانى كننده و اساس تشكيل دهنده و ضرورت نگاه متوازن و برخاسته از نگاه کلی
همه ى زندگى كه همين پول امروزِ ما نيست؛ اين، آن رشته هاى پشتيبانى كننده و اساس تشكيل دهنده را احتياج دارد كه علوم پايه از اين قبيل است. اينها مدتها در اين كشور فراموش شد و سراغ همان رشته هايى رفتند كه حكم پول توجيبى را براى خرج روزمره ى يك كشور دارد. اگر كسى اينها را دقت كند، ممكن است رگه هاى سوءنيت را هم در اين كار پيدا كند. من مى گويم نگاه به رشته هاى علمى بايد نگاه متوازن و برخاسته ى از آن نگاه كلى باشد.
(بيانات رهبر معظم انقلاب اسلامى در ديدار رؤساى دانشگاهها، مؤسسات آموزش عالى و مراكز تحقيقاتى 23/ 05/ 1385)
شجاعت علمى در بخشهاى علوم پايه: دنبال کردن، توليد، خلق، ابداع، نقد و عدم دنبال کردن چشم بسته و تقليدى نظریاتآنچه كه اساتيد ما براى پيشرفت علم، وجه هى همت خودشان بايد قرار بدهند، اولًا «شجاعت علمى» در همه ى بخشهاست؛ هم در بخشهاى علوم انسانى، هم در بخشهاى علوم تجربى، هم در بخشهاى نزديك به عمل و فناورى، و هم در بخشهاى علوم پايه. نظريه را دنبال كنند، توليد كنند، خلق كنند، ابداع كنند، نقد كنند؛ چشم بسته و تقليدى نبايد كار را دنبال كرد.
(بيانات رهبر معظم انقلاب اسلامى در ديدار استادان و اعضاى هيئت علمى دانشگاهها13/ 07/ 1385)
علوم پایه راه پیشرفت همه ی کشورها
اين مطالبى كه عزيزان ما در اينجا گفتند- چه رئيس محترم و برخى از استادان، و چه چند نفر از دانشجويان- درخواستهاى علمى و حرفه اى است و كاملًا درست است. اين خواسته ها، همان مسائل مورد نظر من است. من با مسئولان كه مواجه ام، همينها را مى گويم. البته حالا كه شما گفتيد، تأكيدى شد؛ وزراى محترم هم تشريف دارند. همه ى اين زمينه هاى مربوط به علم و تحقيقات، و اين مسئله ى تأكيد بر علوم پايه، از جمله ى چيزهايى است كه من بارها رويش تأكيد كردهام. هر كشورى به هرجا رسيده، از علوم پايه رسيده است.
(بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامى در ديدار اساتيد و دانشجويان دانشگاههاى استان سمنان 18/ 08/ 1385)
گنجینه ای به نام علوم پایه به مثابه ی پشتوانه ی علوم کاربردی
نكته اى كه در بيانات دانشجوى دختر دوره ى دكترى براى من جالب بود، اين بود كه دانشجوى پزشكى از دانشجويان علوم پايه دفاع مى كرد؛ اتفاقاً درست هم هست. توجه به علوم پايه، از جمله ى همين توصيه هاى مؤكدى است كه بنده در اين چند سال، مكرر با مسئولين در ميان گذاشته ام. هميشه گفته ايم علوم پايه مثل گنجينه است؛ علوم كاربردى مثل پولى است كه توى جيبمان مى گذاريم و خرج مىكنيم. اگر علوم پايه نباشد، پشتوانه ى اين هزينه كردن از بين خواهد رفت. اين نكته كاملًا بجاست و من اين درس را از اين دختر دانشجو قابل طرح مى دانم كه دانشجوها صنفى، دانشگاهى و رشتهاى به مسائل نگاه نكنند؛ واقعاً نگاه كنند به آنچه كه نياز كشور است. اين دانشجوى پزشكى خودش از دانشجويان و مجموعه هاى علوم پايه دفاع مى كند؛ اين به نظر ما درس خوبى بود.
(بيانات رهبر معظم انقلاب اسلامى در ديدار اساتيد و دانشجويان دانشگاههاى شيراز 14/ 02/ 1387)
تريبوني هاي عزيز اگر حوصله اش را داريد به سوال من پاسخ دهيد.
همانطور كه خودتان هم ميدانيد تحصيل در علوم كاربردي ميتواند به خاطر اينكه در آينده شغل شما را هم تضمين ميكند دغدغه معيشتتان را برطرف كند. اما اگر كسي در علوم پايه تحصيل كند يا بايد هميشه هشتش گرو نهش باشد و يا چشمش به دست دولت.
اگر شما راه حلي داريد كه از دولتي بودن درش بياوريد ارائه كنيد.
ممنون
يكي از دوستان ميگفت در مدئارس غير انتفاعي تدريس كنند. اما مگر همين حالا نميكنند؟ باز هم بعد از تدريس براي تأمين مخارج بايد به مسافركشي و هزار جور كار متعارف و غير متعارف متوسل بشوند. در نتيجه مجالي براي كار فكري و پشتوانه براي علوم كاربردي حاصل نميشود.