حجت الاسلام محمدرضا باقرزاده عضو هیات علمی مؤسسه امام خمینی (ره) در نشست علمی بررسی مبانی فتوای مقام معظم رهبری درباره حرمت ساخت و استفاده از سلاح هستهای،گفت: باید از مبانی مختلف فقهی این مساله سخن به میان آید و رسانهها در این خصوص رسالت مهمی بر عهده دارند.
همه کشورها حق دستیابی به انرژی صلحآمیز هستهای را دارند
همچنین وی با قدردانی از دست اندرکاران برپایی این نشست علمی، به بیان اهمیت برخورداری از تکنولوژی هستهای پرداخت و گفت: طبق اسناد بین المللی هر کشوری این حق را دارد که به انرژی صلحآمیز هستهای دست یابد و از سویی کشورهای بهرهمند از این انرژی باید دانش خود را در اختیار دیگر کشورها قرار دهند.
حجت الاسلام باقرزاده این مساله را از دو منظر حقوقی و شرعی قابل بحث دانست و با استناد به آیاتی از قرآن کریم، ابراز داشت: طبق آیات قرآن کریم استفاده از نعمتهای الهی حق همگان است و در این عرصه نیاز به اجازه دیگران نیست.
این استاد حوزه و دانشگاه به مساله سلاحهای هستهای و کشتار جمعی اشاره کرد و با بیان اینکه شناخت موضوع را باید در این مساله در اولویت قرار دهیم، اظهار داشت: اگر ندانیم سلاح هستهای چیست و چه زیان و ضررهایی دارد، اساسا حکم درستی نیز از اسلام نمیتوان درباره آن داد.
وی با تاکید بر اینکه باید در این عرصه تعاملی بین حوزه و دانشگاه صورت گیرد و دانشگاهیان ابعاد زیانبار این سلاح را برای حوزویان تبیین کنند تا موضوع برای صدور حکم برای محققان این رشته شفاف و روشن شود، گفت: سلاح هستهای با سلاحهای متعارف فرق دارد، چراکه از سویی به شدت محیط زیست را تخریب میکند و از سوی دیگر موجب نابودی حرث و نسل میشود.
تولید بمب اتم امنیت جهانی را به مخاطره میاندازد
حجت الاسلام باقرزاده تولید سلاح را از شؤون حکومت دانست و بیان داشت: دفاع از کیان مردم و کشور نباید توجیه و وسلیهای شود برای اینکه ملتها و دولتها دست به ساخت و بکارگیری تجهیزاتی بزنند که وجود آن برای امنیت همه جوامع زیان بار است و این در حقیقت نقض غرض میشود.
وی با اشاره به اینکه انباشت سلاحهای هستهای حتی امنیت خود کشورهای دارنده این سلاحها را نیز تهدید میکند، بیان داشت: نباید کشورها به بهانه دفاع از تمامیت ارضی به خودشان حق دهند که این سلاحها را تولید و نگهداری کنند، چرا که داشتن سلاح هستهای خلاف اصول انسانی و در حقیقت داشتن یک وسیله غیراخلاقی است.
عضو هیات علمی مؤسسه امام خمینی (ره) با بیان اینکه سلاح هستهای تهدیدی برای جهان بشریت و طبیعت است، افزود: آنچه حقوق بین الملل درباره سلاح هستهای بدان رسیده و معتقد است، فقه هم آن را تایید میکند.
دلایل عقلی و نقلی بر حرمت تولید سلاح اتمی دلالت دارد
این استاد حوزه و دانشگاه درباره مبانی تحریم سلاح هستهای، به مبانی حقوقی و فقهی اشاره کرد و با مبتنی دانستن این دو بر یکدیگر اظهار داشت: ما آیاتی داریم که نشان میدهد بکارگیری و تولید و استفاده از سلاح هستهای درست نیست مانند آیه ۲۰۵ سوره بقره «و اذا تولی سعی فی الارض لیفسد فیها و یهلک الحرث و النسل و الله لا یحب الفساد».
وی بکارگیری سلاحهای هستهای و اتمی را مصداق افساد فی الارض دانست و گفت: در تولید، استفاده و بکارگیری سلاحهای اتمی انسان هدف را تعیین نمیکند، بلکه سلاح از کنترل انسان خارج و موجب نابودی و تخریب همه چیز میشود و نمیتوان به بهانه دفاع از خود دیگران را به خطر انداخت.
عضو هیات علمی مؤسسه امام خمینی (ره) با بیان اینکه جنگ جوانمردانه با تولید و استفاده از سلاح هستهای سازگار نیست، تاکید کرد: کسانی که دارنده سلاح هستهای هستند و بمب اتم تولید میکنند استدلالشان این است «دنیایی که برای ما نگردد، میخواهیم برای دیگران هم نگردد» و این استدلال به هیچ وجه پذیرفتنی نیست.
وی با رد استدلال به آیه «وَأَعِدُّواْ لَهُم مَّا اسْتَطَعْتُم مِّن قُوَّةٍ وَمِن رِّبَاطِ الْخَیْلِ تُرْهِبُونَ» برای داشتن سلاح هستهای گفت: امروزه بمب اتم نشانه قدرت نیست بلکه نشانه رذالت و شرارت است، لکن داشتن دانش هستهای نوعی قدرت است و امروز دشمن از همین دانش ما ترس دارد وگرنه ما نیازی به بمب اتم نداریم.
پیروزی ما در گرو جنگ نامتقارن است نه داشتن بمب اتم
حجت الاسلام باقرزاده با بیان اینکه امروز موجودیت اسراییل متزلزل است و معلوم نیست بمبهایی که تولید کرده در آینده چه میشود، خاطرنشان کرد: اکنون هیچ مصلحتی برای تولید سلاح هستهای وجود ندارد و دلیل پیروزی ما تا حالا جنگهای نامتقارن بوده است یعنی اگر دشمن بمب اتم دارد ما الله اکبر داریم اگر دشمن بمب شیمیایی دارد ما نماز شب داریم و اگر دشمن بمب میکروبی دارد ما بسیجیانی داریم که همه معادلات دشمن را به هم میزنند.
وی به اصول پیشگیری از خونریزی، وفای به عهد، صلح پایدار، سیره نظامی پیامبر (ص) و قاعده لاضرر به عنوان اصلهای منافی با تولید سلاح هستهای از منظر اسلام اشاره کرد و بیان داشت: فلسفه و اهداف جنگ مشروع با سلاح هستهای منافات دارد. کما اینکه تولید و بکارگیری سلاح هستهای باعث میشود که نتوانیم قواعد بین المللی جنگ مانند اصل تفکیک و اصل تناسب را رعایت کنیم.
حجتالاسلام باقرزاده با رد شبهه تقیه بر فتوای رهبر معظم انقلاب اسلامی گفت: تقیه در صورتی است که انسان از به خطر افتادن هستی خودش بترسد و در آن باید مصلحت اهمی وجود داشته باشد، در صورتی که این دو عنوان در شرایط کنونی وجود ندارد و هیچ مصلحتی مهمتر از اخلاق و مردانه جنگیدن نیست.
این استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه حکم حکومتی دائر مدار مصلحت است، گفت: مصلحتی بالاتر از جنگ و صلح انسانی نداریم و فلسفه وجودی ما حیات انسانی است که به روش غیر انسانی نمیتوان حیات انسانی داشت.
وی در پایان گفت: به برکت انقلاب اسلامی بیداری اسلامی و انسانی در دنیا ایجاد شده و دیپلماسی ما در این شرایط باید شفاف و روشن باشد تا افکار عمومی جهان را اقناع کند و دشمن نیز به جای محکوم کردن ما به تولید سلاح هستهای باید به عامل پیروزی ما که همان اخلاق و ایدئولوژی اسلامی است توجه کند.
Sorry. No data so far.