طی چند سال اخیر همزمان با بالا گرفتن تب مد و مارک بازی در بین جوانان شاهد رسوخ این معضل در میان خریداران کت و شلوار هستیم. کت و شلوارهایی با مارکهای معروف که برای خرید آنها باید به اندازه قیمت یک دستگاه پراید پول همراهتان باشد. در این مدت تب مارک گرایی در بین مدیران هم افزایش یافته و این موضوع بازار فروش کت و شلوارهای وارداتی را داغتر کرده است. به طوری که اغلب مدیران پس از گرفتن پست جدید به اولین چیزی که فکر میکنند عوض کردن کت و شلوار است.
مدیران به دنبال کت و شلوار مارک دار
امیر یکی از فروشندگان کت و شلوار در حوالی میدان ولیعصر است. او میگوید: خریداران کت و شلوار با هم فرق دارند. اگر دامادها را فاکتور بگیریم، بیشترین خریداران کت و شلوار کارمندان و مدیران هستند. زمان خرید به راحتی میتوان فرق کارمند و مدیر را تشخیص داد. کارمندان زمانی که وارد مغازه میشوند بدون توجه به مارک و برند کت شلوار قیمتها را میپرسد. آخر سر هم با کلی چونه زدن یک دست کت و شلوار کمتر ۵۰۰ هزار تومان انتخاب میکند و میرود.
وی ادامه میدهد: از سوی دیگر مدران بعد از ورود سراغ کت و شلوارهای مارک دار را میگیرند. آنها قیمت برایشان مسئله مهمی نیست. از طرز حرف زدنشان با همراهان خود معلوم است که تازه پست یا سمتی را گرفتهاند. اغلبشان نیز یک جمله مشترک دارند «دیگر با این کت و شلوار زشت است بروم اداره. الان مدیرم و باید در جلسات پرستیژ مدیریت را حفظ کنم» این خریداران کت و شلوارهایی بین یک تا هفت میلیون تومان را انتخاب میکنند و کمتر چونه میزنند.
البته روانشناسان این رفتار را عادی اعلام میکنند. بر اساس تحقیقات صورت گرفته نوع لباس به افراد اعتماد به نفس میدهد و آنها را در جایگاهی که میخواهند قرار میدهد که طی سالهای اخیر با رواج فرهنگ مدگرایی شاهد رواج این نظریه و اعتقاد در میان مدیران هستیم. به طوری که بررسی صورت گرفته در یک همایش حمایتی از تولیدات داخلی نشان داد اغلب مدیران وزارتخانهای این همایش با کت و شلوارهای مارک دار خارجی در آنجا حاضر شده بودند.
لباس ایرانی با مارک خارجی
رواج پدیده مارک بازی در کت و شلوار باعث تعطیلی اغلب خیاطیها و کارگاههای تولید کت و شلوار در کشور شده است. ایران که تا سالهایی نه چندان دور یکی از صادر کنندههای کت و شلوار و پارچه آن به کشورهای همسایه بود حالا به مصرف کنندهای صرف در این حوزه تبدیل شده است و تعداد اندک کارگاههای دوخت کت و شلوار برای فروش محصول خود مجبور به استفاده از مارکهای تقلبی جعلی شدهاند. افزایش استفاده از مارکهای تقلبی باعث تولید شغل در این حوزه شده و دهها نفر به صورت زیرزمینی در تهیه و فروش آن در باراز سراسر کشور فعالیت دارند.
عبدالله صاحب یکی از کارگاههای قدیمی خیاطی در تهران است. قدیمیها کت و شلوارهای دوخته شده در کارگاه او را با نام… میشناسند. تا پنج سال قبل آنها برای آماده کردن سفارشات مجبور بودند سه شیفت کار کنند. اما حالا کارگاه او با چهار کارگر در یک شیفت کار میکند. او میگوید: واردات بیرویه پارچه و حتی کت و شلوارها از خارج از کشور به خصوص چین صنعت نساجی ما و کارگاههای تولید پوشاک را با مشکلات مالی بسیاری روبرو کرده است. اغلب خریداران به کیفیت توجه ندارند و مارک برایشان مهم است. در حالی که کیفیت پارچه و دوخت ایرانی بهتر از چینی است اما بازهم خریداران جنس چینی را به ایرانی ترجیح میدهند. ما هم برای بقا در این بازار مجبوریم کت و شلوارهای ایرانی را با مارک خارجی وارد بازار کنیم. اغلب خریداران به جنس و کیفیت دوخت توجهای ندارند و مارک برای آنها مهم است.
در این بازار آشفته شرکتهایی تاسیس شدهاند که با توجه به مارک بازی برخی آقازادهها به سودی کلان دست یافتهاند. این شرکتها که بیشتر در شمال تهران هستند وارد کنندگان عمده لباسهای مارک دار به ایران هستند. خرید یک دست کت و شلوار با پیراهن و کفش از این شرکتها حدود ۱۰ میلیون تومان آب میخورد.
۳۰ درصد برندها واقعی است
میثم محمدی –کارشناس مد و لباس – در این باره میگوید: کت و شلوارهای مارک دار از کشورهای ایتالیا، آلمان و فرانسه وارد میشود که مارکهای ایتالیایی پر طرفدارترینها هستند. از آمریکا هم وارد میشود اما به دلیل اینکه تولیدات آن کشور سایز بزرگ هستند کمتر طرفدار دارد. ارزانترین کت و شلوار این کشورها در بازار ایران یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان فروخته میشود. برخی مارکها نیز تا هفت میلیون تومان قیمت دارند. خریداران این کت و شلوارها اغلب تاجران و آقازادهها هستند.
وی افزود: بر اساس بررسیهای صورت گرفته ۷۰ درصد خریداران کت و شلوار به مارک بیشتر از کیفیت توجه دارند. البته ۳۰ درصد برندها واقعی است و در ایران همه وارد کننده بوده و کسی نمایندگی رسمی ندارد. به دلیل تحریمهای اقتصادی و مسائل سیاسی این شرکتها به ایران نمیندگی نمیدهند. فروشگاههایی که با عنوان نمایندگی فعالیت میکنند نیز رسمی نیست زیرا اگر به سایت این برند مراجعه کنید نامی از این فروشگاهها برده نشده است. در حال حاضر نیز سه نفر در ایران کت و شلوار با مارک واقعی وارد ایران میکنند که مشتریان آنها افرادی هستند که سفرهای خارجی زیاد میروند.
وی که سابقه طولانی در زمینه فروش پوشاک مارکدار دارد ادامه میدهد: استفاده از لباس مارک دار باعث افزایش اعتماد به نفس میشود و اغلب مدیران برای نشان دادن قدرت و اعتماد به نفس خود از لباسهای مارک دار اصل استفاده میکنند. در حال حاضر شاهد ورود پوشاک چینی با نام برندهای معروف هستیم برخی افراد ناآگاه پول زیادی را بابت آن پرداخت میکنند. در ایران به جرات میتوان گفت که یک تا دو درصد افراد قدرت شناخت مارکهای اصل را دارند.
محمدی درباره قاچاق کت و شلوار به صورت قاچاق به کشور نیز گفت: وارد کردن این اجناس به صورت قانونی به صرفه نیست و اغلب اجناس موجود در بازار به صورت قاچاق وارد میشوند.
آقازادهها از کجا لباس میخرند
وی به شرکتهایی اشاره کرد که وظیفه وارد کردن لباسهای مارک دار برای آقازادهها را دارند و افزود: لباسهایی که این شرکتها وارد میکنند همه برند بوده و با پارچه و دوخت با کیفیت عالی تهیه شدهاند. بیشتر مشتریان آنها آقازادها هستند که حاضرند برای پوشیدن لباس مارک دار هزینه میلیونی بکنند. یکی از این شرکتها در شمال تهران است که آقازادههای ماهی دو بار برای سفارش لباس با مارکهای خارجی به آنجا مراجعه میکنند.
در حال حاضر رواج مدگرایی و مارک بازی در جامعه به یک معضل تبدیل شده و روند آن هر روز باعث تعطیلی تولیدی دیگر در جامعه میشود. متاسفانه اجناس چینی با کیفیت پایین در ایران طرفداران زیادی را به خود اختصاص داده که این موضوع تولید ملی را در جامعه با مشکل روبرو کرده است. در کنار اقدامات دولت برای مقابله با قاچاق کالا رسانهها نیر باید در این زمینه فرهنگ سازی کنند. تبلیغ کالای با کیفیت ایرانی در کنار فرهنگ سازی و همچنین کاهش هزینه تولید برای تولید کننده داخلی از جمله راهکارهای ضربتی برای مقابله با مصرف کالاهای خارجی در جامعه است.
Sorry. No data so far.