حجتالاسلام و المسلمین احمد سالک، منتخب مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی و سخنگوی سابق جامعه روحانیت مبارز درباره مفهوم عزت در منطق قرآنی و آموزههای دینی گفت: یکی از مهمترین کلیدواژههای قرآنی کلمه «عزیز» است و این واژه به معنای شکستناپذیری است؛ «هوالعزیز الحکیم»، خداوند شکستناپذیر و حکیم است. آیات متعددی در ارتباط با این کلمه در قرآن است که بیانگر فرهنگ موضوعات متعددی است.
وی اظهار کرد: یعنی هر جایی که بحث عزیز و حکیم یا عزیز و رحیم آمده است در مقدمه این آیات مطالبی متناسب با این کلید واژهها آمده است. بنابراین کلیدواژه عزیز در قرآن به معنای شکستناپذیری بوده و یک فرهنگ بسیار غنی برای تربیت انسانها تولید میکند و کسی که بخواهد در جایگاه و مقام بالای عزت قرار بگیرد ضرورتا باید راههایی را که قرآن مطرح میکند تعقیب و پیگیری کند والا گرفتار آفتها و آسیبهایی خواهد شد که نتیجهاش ذلت، خواری، مزدوری، خودشیفتگی، تکبر و مسائل ضد ارزشی خواهد بود.
حجتالاسلام سالک عنوان کرد: به عبارتی یک انسان تربیتشده در مکتب عزت قرآنی یک انسان والامقام از ابعاد مختلف فکری، علمی، اخلاقی و عملی است و چنین انسانی وجودش مفید برای جامعه و نظام خواهد بود. چنین انسانی قلمش جامعه را هدایت میکند و عزتآفرینی میکند، سخن و بیانش ملتی را در جهت تربیت عزتمند رشد میدهد و عملش عامل پیشرفت عزت در جامعه خواهد بود و این انسان مفید مقبول حضرت حق است و کسی که مقبول مردم و خدای متعال باشد به تعبیر حضرت امام (ره) خادم مردم و خادم اسلام ناب خواهد بود.
نماینده مجلس نهم افزود: فرهنگ عزتی را که مقام معظم رهبری در ۱۴ خرداد از ناحیه معلم عزتآفرین این انقلاب یعنی امام خمینی (ره) در سطح داخلی و خارجی بررسی کردند و ابعاد مختلف آن را مورد توجه قرار دادند این بیان پس از ۳۳ سال از پیروزی انقلاب اسلامی در سطح داخلی و بینالمللی جایگاه ویژهای را پیدا کرده است. بنابراین فرهنگ عزت و شکستناپذیری از جمله فرهنگهای غنی قرآنی است و در میان کتب آسمانی نیز بیان وسیع این مسئله نیز مطرح است.
حجتالاسلام سالک درباره نقش حضرت امام خمینی (ره) در احیای عزت ملت ایران گفت: عامل اصلی در احیای عزت در شناخت دشمن است. یعنی کسی که اسلام ناب و فرهنگ اسلام ناب را به شکلی عمیق درک کرده باشد و شناخته باشد بیتردید باید دشمن را بشناسد. وقتی نیز دشمنشناسی مطرح میشود در ادامه آن مباحثی از قبیل توطئهها، نقشهها، ابزارها و اهداف شیطانی دشمنان مورد بحث و بررسی آن فرد اسلامشناس قرار میگیرد.
وی تأکید کرد: امام خمینی (ره) نیز به عنوان یک اسلامشناس به معنای حقیقی آن هم فرهنگ دشمنشناسی را تبیین کردند و به جامعه در طی ۱۵ سال معرفی کردند و هم مصادیق این فرهنگ را برای جامعه روشن ساختند.
حجتالاسلام سالک ادامه داد: آثار شوم طواغیت و قلدرها بر روی گرده مردم بیچاره موجب شده بود ملتها احساس عزت نکنند و همیشه در برابر ابرقدرتها ذلیل باشند و برده خواستههای آنان بودند. به عبارتی در نزد ابرقدرتها و شیطان بزرگ انسان هیچگونه ارزش انسانی ندارد.
وی یادآور شد: کار مهم امام خمینی (ره) این بود که اولا هویت انسانی و در گام بعد هویت اسلامی را به جامعه برگرداند. ملتی که بیدار شد و به هویت و ریشههای اصیل خود بازگشت صاحب عزت میشود. بنابراین امام خمینی (ره) مبارزه با علت و نه مبارزه با معلول را در پیش گرفتند.
عضو جامعه روحانیت مبارز خاطرنشان کرد: زیرا مبارزه با معلول، مقطعی است اما مبارزه با علت، مبارزه با ریشههای انواع فسادهاست و این اقتدار در وجود اسلام ناب است و امام (ره) عمق این اسلامشناسی و دشمنشناسی را با همه وجود درک کرده بودند و به بیان و معرفی آن در طی ۱۵ سال قبل از پیروزی انقلاب اسلامی برای آگاهی تودههای مردم پرداختند.
حجتالاسلام سالک اظهار کرد: ثمره این مجاهده و مبارزه حدودا ۱۵ ساله پیروزی انقلاب اسلامی بود و ثمره این ۳۳ سال فعالیت در جهت تقویت و رشد فرهنگ عزتخواهی، بیداری اسلامی در خاورمیانه و بیداری در سطح جهانی است.
وی در پایان عنوان کرد: این حرکت بیداری تا آنجا به پیش میرود که جامعه بشری را به یک اوج بلند و عقل کاملی برساند که در زیر چتر یک حکومت عدل عزتآفرین که ما به آن حکومت عدل الهی حضرت مهدی (عج) میگوییم خواهد رسید.
Sorry. No data so far.