دوزادهمین قسمت برنامه «ثریا» شب گذشته با موضوع بررسی کمیت و کیفیت آموزشی دانشگاهها با حضور دکتر نادری منش، معاون آموزشی وزارت علوم از شبکه یک سیما پخش شد.
در ابتدای برنامه بر گزیده قسمت یازدهم که چهارشنبه گذشته پخش شده بود مروری شد و در طول برنامه نیز چندین گزارش و انیمیشن به نمایش در آمد.
در یکی از گزارشها از دانشجویان معتکف دانشگاههای تهران و امیر کبیر در رابطه با بحث کمیت و کیفیت دانشگاهها سوال شد که دانشجویان قریب به اتفاق بر به روز نبودن منابع، نحوه نادرست ارائه دروس، تئوریک محور بودن رشتهها، مطالب رشتهها و عدم شکل گیری حلقه دانشگاه و صنعت اعتقاد داشتند.
در گزارشی دیگر نیز از دانشجویان دانشگاههای علم و صنعت و خلیج فارس در رابطه با فرمهای ارزیابی اساتید دانشگاهها سوال شد.
در این برنامه انیمیشنی نیز در رابطه با کتاب استاد شهید پخش شد و ۲ مستند در رابطه با دو استاد نمونه نیز از بخشهای دیگر برنامه بودند.
در این برنامه مستندی از استاد شهید شهریاری و گفتوگو با شاگردان ایشان پخش شد و مستندی نیز از دکتر ازهری، استاد نمونه دانشگاه صنعتی اصفهان به نمایش درآمد.
پاسخ معاون وزیر علوم به نامه دانشجویان دانشگاه تهران
در این برنامه محسن صبوریان، نفر برتر کنکور دکترای جامعهشناسی از دانشگاه تهران به صورت تلفنی در رابطه با نامه ۲۳۷ نفر از دانشجویان دانشگاه تهران به وزیر علوم در مورد افزایش دستوری ظرفیتها صحبت کرد و گفت: افزایش ظرفیتها باعث افتخار وزارت علوم نیست.
وی ادامه داد: باید خروجیهای افزایش ظرفیتها را دید که دانشجویان ورودی چقدر میتوانند مشکلات جامعه را حل کنند.
صبوریان گفت: در دانشگاههای ما پژوهانه ارشد ۳۵۰ هزار تومان و پژوهانه دکترا ۵ میلیون تومان است در حالیکه در کشورهای دیگر دانشجو در این مقطع به میزانی پژوهانه دریافت میکند که اصلا مجبور به کار کردن نیست و در هفته ۲۰ ساعت در داخل دانشگاه کار میکند.
میرزایی، مجری برنامه نیز افزایش ظرفیتها را یک سونامی دانست که نه تنها مشکلی را حل نمیکند بلکه سبب داغون شدن همه چیز میشود که نادری منش در پاسخ گفت: افزایش ظرفیتها کمک بزرگی به نظام آموزشی است و اصلا هم نقش سونامی را ندارد.
نادری منش گفت: در نامه دانشجویان به وزارت علوم یک طرف بحث که دانشجویان پذیرفته شده هستند دیده شده در حالیکه ما در وزارت علوم باید آنهایی که قبول نمیشوند را هم در نظر بگیریم.
وی گفت: این نامه ۲ ایراد داشت یکی اینکه ما هیچ ظرفیتی را به دانشگاهها اجبار نمیکنیم و فقط به آنچه دانشگاهها به ما ارائه میدهند پاسخ مثبت یا منفی میدهیم و دیگر اینکه ظرفیت سازی ما در شهرستانها صورت گرفته و در تهران اتفاقی نیفتاده است به طوریکه امسال دانشگاه شریف ۱۱۲ نفر را پذیرش کرده ولی با این ظرفیت سازی استانها بسیار فعال نیز شدهاند.
معاون آموزشی وزارت علوم گفت: نامه دانشجویان دانشگاه تهران از سر کم لطفی و عدم اطلاع آنها از آمارها بوده است.
تولید علم کارآمد بومی؛ انتظار جامعه از اساتید
در برنامه هفته گذشته «ثریا» یک نظرسنجی پیامکی مبنی بر اینکه «مهمترین انتظار شما از اساتید چیست؟» مطرح شد که این هفته نتایج این نظرسنجی به اطلاع مردم رسید و بر اساس نظر سنجی، ۵۰. ۹ افراد جامعه به گزینه تولید علم کارآمد بومی رای داده بودند.
بر این اساس، ۴۱. ۳ درصد افراد تدریس خوب و کارآمد را مد نظر داشتند و ۴. ۳ درصد نیز به ارائه مقالات به مجلات علمی isi و ۱۳. ۱ درصد نیز به ترجمه و تدریس متون خارجی رای دادند.
نظرسنجی پیامکی این هفته «ثریا» نیز در رابطه با این بود که «به نظر شما محتوای دروس و کیفیت آموزشی دانشگاهها تا چه میزان پاسخگوی نیازهای کشور است؟»
وزارت علوم مسئول ایجاد ظرفیت است نه ایجاد کار
در این برنامه مقصودی، تهیه کننده و مجری برنامه با اشاره به اینکه نظام آموزشی ما نیاز به یک تحول جدی دارد به ارائه نسبت تعداد دانشجویان به جمعیت کشور پرداخت و با بیان اینکه از این نظر ما رتبه دهم را در جهان داریم و در عین حال بر اساس اعلام وزیر کار نسبت بیکاران ما به دیپلمهها ۱۰ برابر است، نظر معاون آموزشی وزیر علوم را در این خصوص جویا شد که نادری منش گفت: این صحبتها پیش فرض است و ۹۰ در صد آن را قبول ندارم.
وی افزود: دولت، مجلس و شورای عالی انقلاب فرهنگی یک سری اسناد بالادستی را تهیه و تدوین میکنند که این اسناد پس از تایید مقام معظم رهبری، مجلس شورای اسلامی و مجمع تشخیص مصلحت نظام در اختیار وزارت علوم قرار میگیرد و ما در وزارت علوم تنها موظف به تحقق آنها هستیم.
نادری منش گفت: به طور مثال در اسنادی مانند سند چشم انداز ۲۰ ساله، نقشه جامع علمی کشور و بقیه اسناد بالادستی تکلیف ما مشخص میشود و ما باید بر طبق آن اسناد عمل کنیم و به نوعی هر انتظاری که دولت و مجلس دارند را انجام بدهیم که آنها هم از ما انتظار دارند برادی دورههای مختلف تعداد صندلیها را افزایش دهیم.
معاون آموزشی وزیر علوم با اشاره به اینکه در حال حاضر ۱۰ هزار دانشجوی ایرانی در هندوستان، ۱۳ هزار مالزی و ۱۵۰۰ نفر در بقیه کشورها هستند، گفت: مجلس و دولت با ارائه این آمارها از ما خواهان افزایش تعداد صندلیها در دانشگاههای داخل کشور هستند و ما مسئولیم انتظار آنها را برآورده کنیم.
وی افزود: در حال حاضر یک میلیون متقاضی ورود به مقطع کارشناسی ارشد داریم ولی ظرفیت پذیرش ما ۸۰ هزار نفر است یعنی به ازای هر ۱۲ داوطلب، قادر به پذیرش یک نفر هستیم.
نادری منش گفت: بر اساس انتظارات دولت و مجلس، وزارت علوم مسئول ایجاد ظرفیت در دانشگاه هاست نه ایجاد کار؛ و هیچ جای دنیا هم اینگونه نیست که وزارت علوم وظیفه ایجاد کار را داشته باشد.
معاون آموزشی وزیر علوم گفت: البته ماموریت گرا کردن آموزش در برنامه کاری وزارت علوم بوده و توسعه آموزش عالی بر اساس آمایش سرزمین صورت میگیرد و حتی ما به نهادهای مختلف ابلاغ کردهایم که نیازهای ۵ ساله خود را برای ما ارسال کنند ولی جوابی دریافت نکردیم و خودمان برای شناسایی و رفع نیازها دست به کار شدیم.
وی با اشاره به صحبت وزیر کار مبنی بر ۱۰ برابر بودن بیکاران جامعه نسبت به دیپلمهها گفت: این صحبت جای بحث دارد و نمیتوان در این فرصت در این رابطه حرفی زد.
تحصیلکردهها آماده هستند، محیط آماده نیست
نادری منش در رابطه با شکل فعلی تحصیلکردههای جامعه گفت: در حال حاضر مشکل ما این است که تحصیلکردهها آماده هستند ولی محیط آماده نیست.
معاون آموزشی وزیر علوم افزود: ما مشکل متخصص نداریم ولی محیط آماده پذیرش متخصصان نیست و برای حل این مشکل باید در صنعت و کار کشاورزی برای ورود متخصصان تحولی جدی اتفاق بیفتد.
وی اظهار داشت: ما در نامهای به دانشگاهها ابلاغ کردیم که تمام سرفصلهای با بیش از ۵ سال عمر را بازنگری کنند.
نادری منش گفت: انتخاب رشته در غرب بر اساس بازار کار است در صورتیکه در کشور ما دانش آموزان در دبیرستان برای انتخاب رشته اصلا تصوری از بازار کار ندارند.
پس از این صحبت نادری منش میرزایی مجری برنامه «ثریا»، گفت: شما معتقدید که دانش آموز دبیرستانی ما باید تشخیص بدهد که وزارت علوم بدون کارشناسی ظرفیتها را تعیین کرده و بر این اساس انتخاب رشته کند؟
در پاسخ به این سوال مجری برنامه «ثریا»، نادری منش گفت: شما میگویید همه کارها را وزارت علوم بکند؟ فرهنگ سازی باید از طریق آموزش و پرورش انجام شود، وزارت علوم متولی ایجاد ظرفیت و آموزش خوب است.
شاخصهای سنجش کیفیت آموزشی دانشگاهها امسال اعلام میشود
در ادامه نادری منش در پاسخ به مجری برنامه مبنی بر شاخصهای سنجش کیفیت آموزش در دانشگاهها گفت: در سالهای گذشته رتبه بندی بین المللی مطرح بود ولی از ۲ سال پیش رتبه بندی بومی را مدنظر قرار دادهایم و کیفیت آموزشی دانشگاهها را بر اساس به روز بودن محتوای سرفصلها، خروجی دانشگاهها، وقت گذاشتن اساتید و نظارت بر ارزیابی میسنجیم.
وی افزود: در حال حاضر نیز شاخصهایی را به طور جداگانه برای دانشگاههای دولتی و غیر انتفاعی تدوین کردیم که امسال اعلام نهایی میشود.
تعیین بودجه دانشگاهها بر اساس خروجی آنها
مجری برنامه «ثریا» در ادامه بحث بودجه دانشگاهها را مطرح کرد و گفت: معیار بودجه بندی دانشگاهها باید بر اساس خروجی دانشگاهها و میزان تامین نیازهای کشور باشد نه بر اساس لابی و چانه زنی؛ و نظر معاون آموزشی وزیر علوم را در این خصوص پرسید که نادری منش گفت: در غرب نیز بر اساس خروجی دانشگاهها به آنها بودجه اختصاص داده میشود ولی در کشور ما به دلیل اینکه در بخش خصوصی حمایت کننده نداریم نمیتوانیم به این صورت عمل کنیم.
وی گفت: دولت و مجلس بودجه را اختصاص میدهند و وزارت علوم فقط نقش نظارتی دارد ولی سعی داریم به زودی طوری برنامه ریزی کنیم که اختصاص بودجه دانشگاهها بر اساس خروجی آنها صورت بگیرد.
علوم انسانی؛ پیشتاز رشتههای انتخابی دانشجویان
نادری منش در ادامه آماری از تعداد دانشجویان در مقاطع مختلف دانشگاهی ارائه کرد و گفت: در حال حاضر ۲۵ درصد دانشجویان در مقطع کاردانی مشغول به تحصیل هستند، ۶۵. ۱۱ درصد در مقطع کارشناسی، ۷. ۶ در مقطع کارشناسی ارشد و ۲. ۲۵ درصد در مقطع دکترای تخصصی حرفهای تحصیل میکنند.
معاون آموزشی وزیر علوم ادامه داد: همچنین یک میلیون و ۸۵۱ هزار و ۸۲۸ نفر از دانشجویان در رشتههای علوم انسانی و یک میلیون و ۳۵۹ هزار نفر در رشتههای علوم مهندسی تحصیل میکنند و رشتههای علوم پایه، پزشکی، کشاورزی و هنر از نظر تعدا حضور دانشجو در این رشتهها در رتبههای بعدی هستند.
تغییر اساسنامه دانشگاههای علمی کاربردی و فنی حرفهای
وی گفت: ما در مورد مقطع کاردانی استقبال نداشتیم در حالیکه بازار کار جامعه بیشتر در این مقطع است ولی به دلیل اینکه دانشجویان ما علاقه دارند سریعتر لقب مهندس را بگیرند مقطع کارشناسی را ترجیح میدهند.
نادری منش افزود: استقبال از رشتههای کاردانی نیاز به فرهنگ سازی دارد که انجام دادیم و در برخی موارد رشتههای مهارتی را مطرح کردیم و برای تغییر اسانامه دانشگاههای علمی کاربردی و فنی حرفهای نیز اقداماتی را داشتهایم.
معاون آموزشی وزیر علوم گفت: البته تغییر را نمیتوان به یکباره صورت داد ولی امیدواریم در ۳ یا ۴ سال آینده این تغییرات انجام شود.
وی در رابطه با نسبت نابرابر دانشجویان علوم انسانی به سایر رشتهها نیز گفت: ریشه این نابرابری تعداد به نظام آموزش و پرورش برمی گردد؛ زیرا در دبیرستان دانش آموزان ابتدا به سمت رشتههای ریاضی گرایش دارند و پس از آن ترجیح میدهند تجربی و بعد انسانی را انتخاب کنند.
نادری منش گفت: البته این قضیه در کشورهای صنعتی نیز دیده میشود ولی در آنجا دانشجویان جذب صنایع میشوند و مشکلات کمتر است.
معاون آموزشی وزیر علوم گفت: بر اساس توصیه مقام معظم رهبری علوم انسانی باید مبتنی بر فلسفه دینی باشد و با نگاه کاربردی به آن نگریسته شود که این قضیه باید در علوم انسانی کشور اتفاق بیفتد.
فرمهای ارزیابی اساتید نقصی ندارد
در ادامه مجری برنامه در رابطه با سوالات فرمهای ارزیابی اساتید و کلی و فلسفی بودن این سوالات از نادری منش پرسید که وی گفت: نمیتوان در سوالات به صورت جزء به جزء به تخلفات اساتید اشاره کرد؛ زیرا بعضی سوالات میتواند بین تمام رشتهها مشترک باشد.
وی گفت: نحوه ارزیابی نقصی ندارد و در پایین فرم نیز مکانی برای درج انتقادات و پیشنهادت دانشجویان هست که آنها میتوانند در آن مکان تخلفات اساتید را نیز مطرح کنند.
در پایان مقصودی، مجری و تهیه کننده این برنامه ضمن تشکر از مسئولان وزارت علوم که همواره پاسخگو هستند از نادری منش دعوت کرد که در برنامهای که با موضوع ارتباط دانشگاه با صنعت هست نیز حضور داشته باشد که نادری منش نپذیرفت و حتی گفتوگوی تلفنی را نیز به دلیل مشغله کاری رد کرد.
Sorry. No data so far.