سه‌شنبه 12 ژوئن 12 | 16:10

تصویر زن در سینمای امروز تاسف‌برانگیز است

ارائه تصوير نادرست از زن ايراني در سينما به سوداگران و تاجران كه پايشان در هر عرصه باز شده برمي گردد. كساني كه در سينما فقط به دنبال فروش فوق‌العاده هستند و زن ايراني را باتخيل مسموم خود تصوير مي‌كنند تا از اين راه پول حرام انباشته كنند. اين افراد براي درآمد و سودجويي تصاوير كاذب، مبتذل و سطحي را تصوير مسلط خانواده امروز تعريف مي‌كنند.


مینو فرشچی فيلمنامه‌نويس و مدرس سينما، تصويري كه امروز از زنان در سينما مي‌بينيم غيرواقعي و تأسف‌برانگيز است. اگر جشنواره سي‌ام را آخرين ويترين سينماي ايران بدانیم اين ويترين بسيار از متن جامعه دور و غيرواقعي بود. زناني كه در فيلم‌هاي ما تصوير مي‌شوند حتي گوشه‌اي از تصویر زن واقعي ايراني را نشان نمي‌دهند. اين تصاوير ادامه همان زنان مطبخي در فیلمفارسی است.

وي گفت: شايد قشري از زنان ما تمام زندگي‌شان در مطبخ گذشته باشد، اما مگر اين قشر چند درصد زنان را تشكيل مي‌دهند؟ زنان ما كساني هستند كه براي حفظ حيثيت خانواده، براي بقاي كانون خانواده، براي اعتقادات و ارزش‌هايشان با چنگ و دندان تلاش مي‌كنند و زير بار هر كاري نمي‌روند.

بازیگر فیلم «بانوی اردیبهشت» ادامه داد: چرا از اين زنان تلاشگر و مؤثر در سينما اثري نيست. همه ما در اطرافمان با زنان بسياري روبرو هستيم كه خود سرپرست خانواده هستند و به تنهايي بار يك زندگي را شرافتمندانه به دوش مي‌كشند. زناني كه ساليان متوالي كار كرده‌اند. بستر ازدواج را براي فرزندان فراهم كرده و زير بار سختي‌هاي متعدد ذره‌اي از شرافت و اعتقادات خود كوتاه نيامده‌اند.

فرشچي افزود: اين زنان كه به سالم ترين شكل ممكن با زندگي كرده‌‌اند و شرافت خانواده را به زيباترين شكل ممكن تصوير كرده‌اند، باعث افتخار اين مملكت هستند. چنين زناني نه تنها به خود و فرزندان خود خدمت كرده‌اند بلكه به جامعه زنان، به مملكت خود، به پرچم خود خدمت كرده‌اند.

وي گفت: يقينا قشر زيادي از زن‌هاي ايران اسلامي دانشمند، كوشا، هدفمند و معتقد به كانون خانواده هستند. سينما چنين زناني را بايد به تصوير بكشد. در نشان دادن زنان دانشمند و تحصيل كرده بايد توجه داشته باشيم كه دانش نبايد مانع از رشد ارزش انساني و اخلاقي شود. چه بسا كساني هستند كه هرچه باسوادتر مي‌شوند ارزش و اخلاق را فراموش مي‌كنند.

فرشچی گفت: بسياري از زنان مسلمان ايراني با زحمت چراغ خانه را روشن نگاه مي‌دارند و مقيد به همه اصول سعي در پيشرفت فرزندان و مملكت خود دارند. چرا تصوير زناني كه زير بار مشكلات شرافت خود را فراموش مي‌كنند و از مسير انساني خارج مي‌شوند در سينما زياد شده است؟ من هرگز معتقد نيستم كه زنان ما زير بار مشكلات، خسته شوند و تنها راه را در خودفروشي يا ديگر آسيب‌هاي اجتماعي ببينند.

این فیلمنامه‌نویس افزود: زنان ما زير بار هر كاري نمي‌روند. چرا سينما در تصوير كردن دختران و زناني كه زير بار مشكلات راه خلاف را انتخاب مي‌كنند اغراق كرده است. شرافت زن ايراني داراي ريشه‌هاي قوي و محكم است كه به اين راحتي از هم گسسته نمي‌شود. در فيلم‌هاي متعدد مي‌بينيم كه دختران و زناني كه درگير گرفتاري يا مشكل هستند شال و كلاه مي‌كنند و سر چهارراه و خيابان مي‌ايستند و سوار اتوموبيل‌هاي مدل بالا مي‌شوند.

فرشچي ادامه داد: زن واقعي ايراني را در ساعات تاريكي شب در اتوموبيل‌هاي مدل بالا نمي توان يافت. سينما بايد خيل عظيم زنان زحمتكش را كه آفتاب نزده از منزل خارج مي‌شوند و با چهره‌هاي جدي و مصمم مسير تلاش و پشتكار را قدم به قدم مي‌پيمايند و غروب با چهره خسته به خانه به آغوش خانواده بازمي‌گردد را به عنوان سمبل زن ايراني و مسلمان نشان دهد. زن ايراني كه سمبل اميد، پشتكار و ارزش‌هاست.

وي افزود: ارائه تصوير نادرست از زن ايراني در سينما به سوداگران و تاجران كه پايشان در هر عرصه باز شده برمي گردد. كساني كه در سينما فقط به دنبال فروش فوق‌العاده هستند و زن ايراني را باتخيل مسموم خود تصوير مي‌كنند تا از اين راه پول حرام انباشته كنند. اين افراد براي درآمد و سودجويي تصاوير كاذب، مبتذل و سطحي را تصوير مسلط خانواده امروز تعريف مي‌كنند.

نویسنده فیلمنامه «کاغذ بی‌خط» ادامه داد: من و همنسلان من با ديدن چنين فيلم هايي از خود خجالت مي‌كشيم. آيا آرمان‌هاي ما اين بود؟ ارزش‌هايي كه با ايثارگري مردم محقق شد را چنين بايد تصوير كرد؟ براي پول پرستان و تاجراني كه با رواج تصاوير ناواقعي زن ايراني در سينما تجارت مي‌كنند متأسفم، بايد بساط چنين آدم‌هايي از سينما برچيده شود.

مینو فرشچی گفت: اگر تصوير زن تلاشگر و معتقد به ارزش‌ها را در سينما دنبال كنيم قطعا پاي خانواده‌ها به سينما باز خواهد شد و گيشه هم رونق خواهد گرفت. مردم ما از تصوير واقعي خود استقبال مي‌كنند. من با دوستان خارجي زيادي صحبت مي‌كردم و مي‌پرسيدم كه چه چيز فيلم « جدايي نادر از سيمين» براي شما تأثيرگذار بود. بسياري از آنان به تصوير زني اشاره كردند كه زير بار مشكلات حاضر نيست سوگند دروغ ياد كند و به شدت همراه و پشتيبان همسرش است و براي حفظ نهاد خانواده واقعا ايثار مي‌كند. پس دور از ذهن نيست كه فيلمي كه مطابق با واقعيت خانواده امروز ساخته شود به فروش فوق‌العاده دست پيدا كند.

ثبت نظر

نام:
رایانامه: (اختیاری)

متن:

پربازدیدترین

Sorry. No data so far.

پربحث‌ترین

Sorry. No data so far.