قرآن زن را از دسترس مردان هرزه بیرون برد و انسانیت او را مقدم بر جنسیت او مطرح کرد؛ نکته مهم آن است که نیمی از آیاتی که در آن از لفظ حق و حقوق استفاده شده به موضوع حقوق زن و خانواده میپردازد.
حسن رحیمپور ازغدی، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی امروز، ۳۱ خردادماه، در سومین همایش «تجلیل از بانوان فعال در عرصه قرآن کریم»، سخنانی را پیرامون دو موضوع شبهاتی که بر حقانیت قرآن وارد میشود و نیز حق و حقوق زنان و خانواده در آیات قرآن کریم بیان کرد.
وی در ابتدا، مبعث را روز میلاد قرآن کریم نامید و تصریح کرد: قرآن کریم از ابتدای نزولش همواره با هجمههای نظری و عملی بسیاری مواجه بوده است که حتی در آیاتش خود به این شبهات پاسخ گفته است. پیامبر (ص) را نیز متهم به کاهن و شاعر بودن میکردند و آیات قرآن را وحی نمیدانستند. قرآن کریم تحدی میکند و اصالت، حجیت و جاودانه بودنش و اینکه تمامی الفاظش از جانب پروردگار است را به اثبات میرساند.
رحیمپور ازغدی تصریح کرد: شبهات مدرنی که هم اکنون به قرآن وارد میشود، شباهت زیادی به همان اتهاماتی که در صدر اسلام زده میشد، دارد. عدهای از مستشرقین به دلیل وجود موضوعی به نام اختلاف قرائات در بین مسلمانان آن را دلیلی بر اختلاف بین مسلمانان در رابطه با قرآن کریم میدانند که به هیچ وجه صحیح نیست.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی اختلاف اصلی را نه در الفاظ قرآن، بلکه از زمانی دانست که میان قرآن و عترت رسول الله (ص) فاصله افتاد و ادامه داد: تنها کتابی که لفط به لفظ آن ادعای الهی بودن دارد، قرآن کریم است. هیچ کتابی در دنیا چنین ادعایی نداشته است. هیچ یک از کتابهای انجیل، تورات و سایر متون ادیان شرق و غرب چنین ادعایی ندارند.
رحیمپور ازغدی افزود: قرآن کریم تنها کتابی است که ادعای جامعیت و قدسیت در تمامی حروف و کلماتش دارد. دستورالعملهای کلی در عرصههای مختلف سیاسی، حقوقی، اخلاقی و ماورالطبیعه در قرآن آمده است.
وی اظهار کرد: ممکن است بین برخی مفسران و مورخان علوم قرآنی در رابطه با نحوه جمعآوری قرآن اختلاف وجود داشته باشد اما همین افراد در آیات و الفاظ هیچگونه اختلافی با یکدیگر ندارند. بلکه اختلاف در این است که آیا اسم سورهها و ترتیب آنها با نظر پیامبر (ص) بوده است یا خیر. در این جمله موارد اختلاف وجود دارد.
رحیمپور ازغدی تأکید کرد: تمام آیات قرآن کریم در زمان پیامبر اکرم (ص) با حضور بیش از ۴۰ کاتب وحی که اینها افراد باسوادی در زمان خود محسوب میشوند به نگارش درآمده است و اینطور نبوده است که صرفاً افرادی فقط آیات را حفظ کرده باشند. یکی از اصلیترین کاتبان وحی امام علی (ع) بوده است.
وی در ادامه سخنانش در سومین همایش تجلیل از بانوان فعال در عرصه قرآنی به موضوع آیاتی پرداخت که به موضوع حقوق زن اشاره دارد و افزود: انرژی زنان در تاریخ توسط قرآن آزاد شده است. قرآن کریم بدون ظلم به مردان حق و حقوق زنان را بیان میکند.
رحیمپور ازغدی افزود: قرآن زن را از دسترس مردان هرزه بیرون برد و انسانیت او را مقدم بر جنسیت او مطرح کرد. قرآن در مواردی بسیار مهم، مانند حق و حقوق پیامبران نسبت به امتشان، قصاص و… از کلمه حق استفاده کرده است. نکته مهم آن است که نیمی از آیاتی که از لفظ حق و حقوق از آن استفاده شده است به موضوع حقوق زن و خانواده میپردازد.
وی بیان کرد: خداوند در قرآن خواستار آن شده است تا در اطراف بدن زن حریمی قرار گیرد. حجاب محدودیت برای زنان نیست، بلکه محدودیت برای چشمان مردان است. حجاب برای کنترل نگاه مردان تعیین شده است. قرآن در موضوع حجاب در ابتدا خطابش به مردان است که چشمهای خود را کنترل کنند و بعد به زنان دستور به رعایت حجاب میدهد.
وی با بیان اینکه زن در پیش از اسلام فقط در جنسیت خود با مردان رقابت داشت، عنوان کرد: پیامبر (ص) زمانی که میخواست بیعت بگیرد فقط به بیعت مردان اکتفا نکرد بلکه مجلسی از زنان را تشکیل داد و با آنان نیز بیعت کرد. پیش از اسلام در کجای جهان چنین مجلسی تشکیل شده و زنان را در تصمیمگیری اجتماعی و سیاسی دخیل کرده است.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در پایان سخنانش گفت: حیات طیبه زن و مرد نمیشناسد. هر دوی آنان برای رسیدن به سعادت اخروی باید تلاش کنند.
یادآور میشود، این همایش سه سال است که در حاشیه بیستونهمین دوره مسابقات بینالمللی قرآن کریم برگزار میشود. این رقابتها طی روزهای ۲۸ خردادماه تا دوم تیرماه در سالن همایشهای بینالمللی برج میلاد تهران برگزار میشود.
Sorry. No data so far.