۱۰ سال پیش یعنی در آبان ماه سال ۸۱ و در زمان وزارت بیژن زنگنه در نفت طرحی به منظور رفع محرومیت زدایی و اشتغال زایی برای تصویب و اجرا به هیئت دولت داده شد که براین اساس خط لولهای از منطقه عسلویه تا آذربایجان غربی کشیده شود تا گاز اتیلنی که در این خط تزریق میشود موجب راه اندازی مجتمعهای پتروشیمی جدید در مناطق محروم و در نهایت منجر به تولید محصولات پلیاتیلنی و مشتقات اتیلنی شود که از ان زمان تا کنون این طرح به عنوان خط لوله اتیلن غرب شهرت یافت.
بک منبع آگاه با اشاره به وضعیت این خط لوله گفت: در حالی که پروژههای بسیار کوچکتر در مقایسه با پروژه خط لوله اتیلن غرب، دارای چندین طرح پیش مطالعه و مطالعه اقتصادی است، ولی متاسفانه طرح مطالعاتی مناسبی برای احداث خط اتیلن غرب و حتی واحدهای آن وجود نداشت.
وی ادامه داد: جالبتر اینکه سرمایه گذاری بخش خصوصی بر روی این پروژه نه بر اساس مطالعات اقتصادی که تنها بر اساس وعده مسئولین وقت مبنی بر اقتصادی بودن این طرح صورت گرفته است.
این منبع اگاه با اشاره به اینکه هیچ اظهار نظر دقیقی در خصوص آینده این طرح نمیتواند انجام شود تصریح کرد: از آنجا که سابقه اجرای چنین طرحی در جهان به بیش از نیم قرن پیش باز میگردد اما با این شرایط احداث چنین خطهایی که با مطالعه و تحقیقات لازم نیز صورت گرفته است نتوانسته در دراز مدت کارایی خود را داشته باشد چه رسد به اینکه خط لوله اتیلن غرب هم از لحاظ فاصله و هم از لحاظ اختلاف درجه هوا تا کنون در هیچ کشوری اجرا نشده است.
وی ادامه داد: آنچه که خط اتیلن غرب را از دیگر خطوط اتیلن دنیا متمایز میکند، شرایط فیزیکی و فنی و اقتصادی آن است که متاسفانه در هیچ یک از این موارد دقت لازم صورت نگرفت.
این مقام مطلع خاطرنشان کرد: در ابتدا قرار بود یک واحد تولید اتیلن در عسلویه به انضمام پنج واحد پتروشیمی گچساران، لرستان، پلیمر کرمانشاه، پتروشیمی کردستان و پتروشیمی مهاباد با سرمایهگذاری بخش خصوصی بر سر راه این خط ساخته شود اما هم اکنون تعداد واحدهای پتروشیمی که در طول مسیر این خط لوله قرار گرفته است به ۱۲ واحد رسیده است که برخی از این واحدها نیز در حال احداث هستند و هنوز به طور کامل به اتمام نرسیدهاند.
وی اظهار داشت: با این شرایط سال گذشته برخی از مسئولان پتروشیمی از احداث بیش از ۸۰ درصدی خط لوله اتیلن غرب و واحدهای آن خبرداده و مدعی بودند که این خط تا پایان سال ۹۰ راه اندازی میشود و اگر هم مشکلی در اجرا پیش آید در اولین ماههای سال ۹۱ کار احداث این پروژه ۱۰ ساله به اتمام میرسد.
این منبع اگاه با اشاره به اینکه پس از بررسیهای به عمل آمده باید گفت متاسفانه علی رغم هزینه ۹ هزار میلیارد تومانی که تاکنون برای این خط صرف شده است باید این خط لوله را از آن دست طرحهایی دانست که نباید منتظر راه اندازیاش به طور کامل بود خاطرنشان کرد: اگر به خاطرداشته باشید سال گذشته فاز اول این خط از عسلویه تا کرمانشاه راه اندازی شد و مسئولان پتروشیمی نیز بارها این خبر را اعلام کردند که توانستند گاز اتیلن را در این خط لوله تزریق کنند ولی پس از دوسال که فاز اول این خط توسط یک شرکت روسی مورد بررسی مجدد قرار گرفت مشخص شد که به دلیل عدم رعایت نکات ایمنی این خط نمیتواند اتیلن را با فشار مورد نیاز انتقال دهد.
وی ادامه داد: هم اکنون در طول ۲۰ کیلومتر ابتدایی نزدیک به ۸۰ نقطه آسیب دیده وجود دارد که منجر به نشت گاز اتیلن شده است به همین دلیل ۲۰ شاخه از این خط لوله نیز باید تعویض و لوله گذاری برای بار مجدد انجام شود.
این منبع آگاه تصریح کرد: همانطور که در بالانیز به آن اشاره شده است عدم مطالعه کافی برای احداث این خط در فاز دوم، به دلیل مشکلات زمینشناسی خط تغییر مسیر پیدا کرده است که این امر خود منجر به زمانبر شدن احداث کامل خط لوله اتیلن غرب شده است.
وی گفت: شاید به نظر آید که این طرح ملی به دلیل مشکلات مالی نتوانسته است به سرمنزل مقصود برسد که این گفته را نیز برخی از مدیران پتروشیمی باختر که به عنوان یکی از احداث کنندگان این خط لوله هستند تایید میکنند اما در پاسخ باید گفت که علی رقم اینکه در اکثر طرحهای نفتی و گازی مشکلات مالی حرف اول را میزند این خط از نظر مالی کمترین مشکل را در ابتدا داشت و با اعتبار اولیه و مشارکت بخش خصوصی این خط میتوانست به اتمام رسد.
این منبع اگاه خاطرنشان کرد: در این پروژه عدم هماهنگی میان پیمانکاران منجر به عملکرد نامطلوب آنها شده است و با این شرایط برخی از سرمایه گذاران بخش خصوصی به دلیل زیان ده بودن این پروژه دیگر حاضر به سرمایه گذاری نیستند، بنابراین وجود یک ناظر واحد ضروری است تا منجر به هماهنگی میان پیمانکاران شود اما متاسفانه چنین ناظری در اجرای این خط لوله وجود ندارد.
این مقام مطلع در پایان اظهار کرد: مسئولان شرکت ملی صنایع پتروشیمی باید پاسخگوی شرایط پیش آمده برای خط لوله اتیلن غرب باشند و به این سوال مهم پاسخ دهند که چرا طرحی را اجرا میکنند که هیچ پشتوانه مطالعاتی نداشته و نمیتواند اهداف اولیه خود را دنبال کند.
Sorry. No data so far.