به گزارش تریبون مستضعفین سید احمد میر علایی مدیر بنیاد سینمایی فارابی در گفتگو با کافه سینما در پاسخ به سوالی در رابطه با اقدامات انجام شده برای رسید ن به استاندارد در سینما گفت: «سینما یک هنر-صنعت گران است و زمانی که فیلمی ساخته میشود باید بتواند مخاطبان را جذب کند. ما دو نوع فیلم میتوانیم بسازیم که یکی از آنها فیلمهای ارزشی است که به مسایل دینی، ملی، تاریخی و هویتی ما بازمیگردد و در دوران مختلف مورد بررسی و ارزیابی قرار میگیرد و به عنوان سند مطرح میشود. نمیتوانیم از این نوع آثار، توقع داشتن مخاطب به میزان سرمایه و هزینه صرف شده داشت؛ اما فیلمهایی که به طور معمول در سینما ساخته میشود باید بتوانند مخاطب را جذب کند. اگر فیلمی ارزشی هم با انگیزه جذابیت ساخته شود به یقین در زمان اکران هم میتواند موفق عمل کند.»
میر علایی در حالی فیلم های ارزشی را فاقد جاذبه برای مخاطب می خواند که آمار فروش سینمای پس از انقلاب آثار ازرشی و دفاع مقدس را در صدر فیلم ها پر مخاطب خود دارد و همچنین رهبر معظم انقلاب نیز تا کنون بر جذابیت آثار ارزشی و بالاخص آثار دفاع مقدس تاکید داشته اند : «اينكه تصور بشود كه هنر دفاع مقدس در جامعهى ما مخاطب ندارد، طالب ندارد، اين هم خطاى بزرگى است، از اشتباهات فاحش است؛ اگر كسى اين را خيال كند… پرفروشترين فيلمها و پرجاذبهترين و پرمشترىترين فيلمها، فيلمهائى است كه مربوط به دفاع مقدس است. از فيلم «آژانس شيشهاى» و «ليلى با من است»، تا اين فيلم اخيرِ «اخراجىها»ى آقاى دهنمكى، اينها بيشترين مشترىها، بيشترين فروشها را داشته كه دربارهى دفاع مقدس است.» دیدار با فعالان عرصه دفاع مقدس شهریور ۸۸
به نظر می رسد عدم موفقیت تولید آثار ارزشی توسط برخی مدیران باعث ایجاد این باور در آنان شده است که آثار سینمایی ارزشی قادر به جذب مخاطب نیستند. در صورتی که همانگونه که گفته شد آمار در سینمای ایران خلاف این مدعا را ثابت می کند.
Sorry. No data so far.