محمد نصرتی – امسال برای اولین بار در روز رسانههای اجتماعی (دهم تیرماه)، همایشی تخصصی با حضور اساتید طراز اول کشور، دانشجویان و محققین این حوزه با عنوان «همایش روز رسانههای اجتماعی» برگزار شد. (+)
با وجود تأثیرگذاری روزافزون رسانههای اجتماعی و شبکههای اجتماعی مجازی بر فضای واقعی جامعه، گویا مسئولین نمیخواهند این مسئله را ببینند و همایش روز رسانههای اجتماعی با دغدغه جامعه دانشگاهی و محققین کشور و با سرمایه بخش خصوصی برگزار شد.
این پست را به بهانه انتخاب مقاله حقیر با عنوان «ارتباطات انسانی در شبکههای اجتماعی مجازی؛ مطالعه موردی: ارتباطات انسانی در بین کاربران ایرانی شبکه اجتماعی گوگل پلاس»، به عنوان مقاله برتر از بین ۱۸۰ مقاله ارسال شده به این همایش مینویسم. (+)
هدف من در این پست وبلاگی، پرداختن به محتوای تخصصی مقاله نیست، بلکه میخواهم اندکی راجع به نتایج آن صحبت کنم و از دوستان فعال در شبکه اجتماعی گوگل پلاس نیز نظرسنجی داشته باشم.
شبکه اجتماعی گوگل پلاس در ۲۸ ژوئن سال ۲۰۱۱ به صورت آزمایشی آغاز به کار کرد و در همان ابتدای امر، رشد فوق العادهای را تجربه کرد. به دلیل فیلتر بودن شبکهٔ اجتماعی فیسبوک در ایران، شاهد حضور گسترده کاربران ایرانی از این شبکه اجتماعی بودیم.
با اینکه رشد گوگل پلاس بعد از گذشتن چندماه کم شد ولی حضور روزافزون کاربران ایرانی در این شبکه اجتماعی همچنان ادامه دارد. حتی بسیاری از کابران ایرانی قدیمی فیس بوک به گوگل پلاس مهاجرت کردهاند یا در این شبکه اجتماعی نیز حضور فعالی دارند.
البته گویا این شبکه اجتماعی مورد بیمهری خیلی از رسانههای ایرانی قرار گرفته و بسیاری از رسانهها سعی کردند تا اثبات کنند که این شبکه اجتماعی با شکست مواجهه شده است. آمار گوگل پلاس از کابران ایرانی بر مبنای IP آمار جالبی نیست ولی همه ما میدانیم که بسیاری از کاربران ایرانی با IP غیرایرانی مشغول گشت و گذار در فضای سایبر هستند.
اما به نظر میرسد که به خاطر فیلتر نبودن گوگل پلاس، هم افزایی آن با سایر امکانات گوگل، گرافیک گرم و ایرانی پسند، خلاقیتهای پیاپی گوگل و دهها دلیل دیگر، این شبکه اجتماعی حداقل در بین کاربران ایرانی روز به روز محبوبیت بیشتری را کسب میکند.
به هر حال به خاطر نبودن آمار دقیق و قابل اعتماد نمیتوان قضاوت درستی کرد. به همین دلیل اولین سوالات من از کاربران این شبکه مجازی این است که:
به نظر شما تعداد کاربران شبکه اجتماعی گوگل پلاس در حال افزایش است یا کاهش؟
و به نظر شما میزان فعالیت کاربران ایرانی (تولید پست، اشتراک گذاری، کامنت و…) گوگل پلاس کمتر شده است یا زیادتر؟
به نظر شما در حال حاضر فیس بوک بهتر است یا گوگل پلاس؟
اما من در این مقاله به بررسی ارتباطات انسانی در بین کاربران ایرانی گوگل پلاس پرداختم. بدون ذکر مباحث تخصصی، بعضی از نتایج بدین شرح است:
۳۸ درصد از پستهای تولید شده توسط کاربران ایرانی گوگل پلاس با هدف تأثیرگذاری به نگرشها و باورهای سایر کاربران بوده است. مثلا کاربر سعی کرده است با بیان یک خبر، لینک، تحلیل یا نقد اجتماعی، سیاسی یا فرهنگی بر سایر کاربران تأثیرگذاری کند.
۲۶ درصد از پستهای تولید شده هم با هدف رسیدن به یک لذت و مسرت ارتباطی بوده است. مثلا کاربر با اشتراک گذاری عکسهای زیبا، جک، موسیقی و… به دنبال رسیدن به یک لذت و آرامش ارتباطی بوده است.
۳۰ درصد از پستها دارای محتوای سیاسی است. این مسئله نشان دهنده علاقه زیاد کابران این شبکه به بحثهای سیاسی است. و میزان بالای پستهای سیاسی به نوعی از فضای بسته رسانهای حاکم بر جامعه هم حکایت دارد؛ بدین ترتیب که کاربران جایی برای بیان بحثهای آزاد سیاسی ندارند به جز شبکههای اجتماعی مجازی.
۶۰ درصد هم دارای عکس یا فیلم هست.
میزان اعتماد کاربران نسبت به هم بالاست. به این دلیل که کاربران به راحتی عکسهای شخصی، ویژگیها، روحیات و خاطرات شخصی خود را به اشتراک میگذارند. که به اصطلاح علمی میگویند میزان «خودافشاگری» کاربران بالاست.
خیلی دوست دارم بدانم که کاربران فعال شبکه اجتماعی گوگل پلاس با این نتایج موافق هستند یا خیر و دلیلشان چیست.
شاید من جزء اولین کسانی باشم که به طور علمی و آکادمیک پیرامون کاربران ایرانی گوگل پلاس کار کردهام. دوستان با نظرات و انتقادات و پیشنهادات خودشون هم به من انگیزه بیشتری میدهند و هم سبب توجه سایر محققین به این شبکه اجتماعی میشوند.
انشاالله در آینده پیرامون شبکههای اجتماعی بیشتر خواهم نوشت…
Sorry. No data so far.