تنها دو ماه تا پایان نیمهٔ اول سال حمایت از تولید ملی، کار و سرمایهٔ ایرانی باقی است اما در ۴ ماه گذشته، رخ دادن حواشی زیاد باعث کم توجهی مردم و مسئولین به این شعار شده است. آنها که به دنبال حاشیهسازی هستند و آنها که به حاشیهها دامن میزنند هر دو به یک میزان در توجه نکردن به مسائل اصلی و ضروری مقصر هستند.
۱. به راستی در این برههٔ زمانی حساس که کشور نیازمند آرامش هر چه بیشتر برای مدیریت دقیق است، وارد شدن به فضای تبلیغاتی انتخاباتی محلی از اعراب دارد؟
این در حالی است که علیرغم تأکیدهای چند بارهٔ رهبر معظم انقلاب بر پرهیز از انتخاباتی کردن زود هنگام فضای سیاسی کشور متأسفانه شاهد آن هستیم که در فاصلهٔ ۱۱ ماه مانده به انتخابات اکثر تیترهای روزنامهها و مجلات منتسب به اصلاحطلبان به این موضوع اختصاص یافته است.
مقام معظم رهبری در خصوص عدم ورود زودهنگام به فضای انتخاباتی فرمودهاند: «این دست فعالیتها عرصهٔ خدمترسانی را به نحو نامطلوبی آمیخته با طعم سوء استفادههای ناصواب سیاسی-انتخاباتی مینماید و امکانات و انرژی کشور را ضایع میکند. مسائل مربوط به انتخابات به ویژه حضور پرشور مردم در آن، در همان ایام نزدیک به انتخابات بسیار مهم است اما عدهای با عجله مباحث انتخاباتی را شروع میکنند که این فعالیتهای زودهنگام انتخاباتی موجب منحرف شدن ذهنها از مسائل اصلی، مشغول کردن افراد به یکدیگر و برخی بدگوییها میشود و این، به ضرر مصالح کشور است.» [۱]
با وجود نظر صریح ایشان در این خصوص طی ۲ ماه گذشته مجموع ۸ رسانهٔ مکتوب با گرایش اصلاحطلبی از جمله روزنامههای شرق، آفتاب یزد، مردمسالاری، آرمان، اعتماد و هفتهنامههای آسمان، ستارهٔ صبح و ماهنامهٔ مهرنامه بیشتر از ۱۴۰ مطلب به این موضوع اختصاص دادهاند.
به هر شکل غیرقابل انکار نیست که ورود زودهنگام به بحث انتخابات ریاستجمهوری، مسئلهٔ تولید ملی را تحت تأثیر قرار میدهد و از فرصت بسیار بزرگی که رهبر معظم انقلاب فراهم کردهاند، استفاده نمیشود.
۲. مسئلهٔ اختلاف نظر سران قوا که بخشی از آن در قالب اختلاف دیدگاه در روشها طبیعی است، توسط برخی از این رسانهها بزرگنمایی شد. در وجود این اختلاف نظر شکی نیست اما سیاهنمایی در خصوص یک مسئلهٔ داخلی کاری بسیار غلط و در جهت خلاف مصلحت نظام است.
اختلاف سران قوا و اتحاد نداشتن ارکان اصلی کشور در قبال تحریمها به خودی خود موجب شکننده شدن جمهوری اسلامی ایران است و دامن زدن به این اختلاف کشور را آسیب پذیر میکند که این خواستهٔ معاندین جمهوری اسلامی است.
با این وجود در ۲ ماه اخیر این ۸ رسانه، بیشتر از ۱۰۰ مطلب در این خصوص منتشر کردهاند. نکتهٔ جالب توجه آن است که این سرمایهگذاری رسانهای از مسئلهٔ گرانیهای اخیر و تحریم ایران بیشتر بوده است که خود جای تأملی بسیار دارد. در نمودار مقایسهای زیر این مسئله به وضوح روشن است.
۳. مسئلهٔ دیگر در خصوص دور جدید تحریمهاست که با وجود آن ایران در چند سال اخیر توانسته است طرح تحول اقتصادی را در کشور اجرایی کند.
غرب که این بار نتوانست در مذاکرههای هستهای مقابل منطق جمهوری اسلامی بایستد، باز هم دست به دامن تحریمها و فشارهای اقتصادی بر روی ایران شد؛ اما این بار سرمایهگذاری غربیها در تحریمبیشتر بر ابعاد رسانهای آن معطوف بود.
علیرغم تأکیدهای چند بارهٔ مقام معظم رهبری بر تزریق روحیهٔ امید به افکار عمومی، برخی از رسانههای داخلی خواسته یا ناخواسته در زمین دشمنبازی کرده و با تیترهای آتشین خود که به ظاهر حرف دل مردم است بر افکار عمومی انرژی منفی تزریق میکردند. این ۸ رسانهٔ مکتوب در یک ماه گذشته – همزمان با آغاز دور جدید تحریمها – اقدام به انتشار بیش از ۳۰ مطلب منفی و حتی سیاهنمایی در خصوص وضع نابسامان معیشت اقتصادی مردم و ارتباط آنبا اعمال دور جدید تحریمها کردهاند.
با توجه به سه محور مطرح شده در بالا، در خواهید یافت پس از برگزاری انتخابات مجلس نهم و حواشی انتخاب هیئت رئیسه که خود فضای کشور را به حاشیه برده بود، نشریات مکتوب اصلاحطلب در حرکتهایی هماهنگ اقدام به حاشیهسازی و دامن زدن به حاشیهها کردهاند و فضای کشور را از شعار اصلی امسال دور کردهاند.
دادن شعارهای اقتصادی و بازسازی یک وضعیت سفید اقتصادی از دوران اصلاحات در افکار عمومی در کنار انتقادهای زنجیرهای از وضعیت موجود، انتخاباتی کردن فضای کشور برای مغفول ماندن مسائل اصلی کشور و دامن زدن به اختلاف سران قوا در جهت آسیب پذیرتر کردن جمهوری اسلامی که همگی بهطور همزمان بر روی صفحهٔ اول رسانههای یاد شده مینشیند، نشان دهندهٔ نوعی هماهنگی و خاستگاه مشترک در میان آنهاست.
به راستی چه کسی و در کجا این هماهنگی را انجام میدهد؟
بر این اساس، این سؤال مطرح است که آیا تعدادی از سران اصلاحطلب پشت درهای بسته برای همهٔ این موارد برنامهریزی میکنند؟
اگر تأخر و تقدم سوگیریهای رسانههای این جریان را با دقت بیشتری رصد کنیم، درخواهیم یافت که دو رسانهٔ اصلی آنها خط شکن وقایع هستند و مابقی رسانهها و حتی چهرهها پشت سر آنها حرکت میکنند. شاید مدل پیش گرفته تدبیری باشد برای پر کردن خلأ اتاق فکر در جریان اصلاحطلب.
پینوشت:
[۱]. دیدار با دانشجویان با رهبر انقلاب – آبان ۸۷
Sorry. No data so far.